handdator

Visa fullständig version : Snabbsöndagslunchen


Eva L
2006-09-24, 11:38
Mitt mellan städning och träning i favoritfåtöljen lyssnades till Klingan och världsmusiklistan har jag nyss avnjutit en enkel, snabb lunch som för tankarna till Medelhavet. Nykokt Barilla pasta fussili som före serveringen fått några stänk olivolja, en klick smör, lite nymald svartpepper, riven lagrad sifnosgetost(ni vet den där starka med aska runt om) några blad ruccola, kalamataoliver och ett par skivor hyvlad parmesan. Tänk att något så enkelt och snabblagat kan vara så himmelskt gott. Smaken av sifnososten som är perfekt lagrad dröjer sig kvar och för en stund luktar det lite Grekland i lägenheten.

Eva

Admirala
2006-09-24, 12:22
Litt av et sammentreff, jeg spiste nettopp nesten samme slags lunsj!
Pasta med olje, hvitløk, gresk ost, oliven, hakket tomat og frisk basilikum. Å, så godt!

Eva L
2006-09-24, 13:38
Färsk basilika saknade jag till min pasta. Planterade tyvärr ingen i år.

Vill också passa på att efterlysa ett bra recept på ostbollar. Har inte orkat prova på egen hand och det grekiska recept jag har innehåller för mycket mjöl enligt min mening. Vill att bollarna ska bli lätta och inte hårda. Har ätit perfeka på en av tavernorna i Kamares på Sifnos. Det blir antagligen en Ume kalimerafest i höst i någon form och då vill jag gärna som en rätt kunna ta med en tallrik spröda ostbollar.

Eva

Riitta
2006-09-24, 14:13
Lite av det åt vi också:) Pasta,vitlök,oliver och timjan var med på vår matsedel:)


Riittabye_bye