handdator

Visa fullständig version : Flygstol eller ospec?


zigge
2006-09-23, 16:41
Hejsan!

Jag och flickvännen tänkte besöka grekland för första gången om några veckor. Valet föll på Samos som verkar vara en riktigt fin ö! Eftersom vi ska ta en sista minuten så undrar vi om det är smidigast att ta en flygstol eller en ospec. resa? Hur svårt är det egentligen att få tag på hotell/studio till vettiga priser? Kommer man få gå runt hela dagen, eller går man till nån lokal förmedlare? Som ung å novis vill man ju inte gärna stå där som ett fån och vara utan boende! :D

Om det är någon som har några tips på boende och hur man hittar till dom så uppskattas det mycket! Hoppas ni vana å ärrade greklandsresenärer kan hjälpa oss!

/Johan

Peter
2006-09-23, 17:16
Valet föll på Samos som verkar vara en riktigt fin ö!

Samos tycker jag är ett utmärkt val för den som åker till Grekland första gången. Där kommer ni säkert att trivas.


Eftersom vi ska ta en sista minuten så undrar vi om det är smidigast att ta en flygstol eller en ospec. resa? Hur svårt är det egentligen att få tag på hotell/studio till vettiga priser?

Den här tiden är det lätt att hitta rum. Räkna med ett pris på ca 25 Euro per natt i ett bra dubbelrum. Absolut max 30, och då ska det vara riktigt bra. Med ospec så finns ju risken att ni hamnar på ett sunkställe, även om den är tämligen liten. Har ni tur så hamnar ni på kanonhotell. Det beror ju beläggningen. Så det är bara att räkna lite och bestämma sig för om man vill chansa. Hamnar man på ett för sunkigt ställe så kan man ju i värsta fall flytta till ett eget boende.

Något tips på boende på Samos har tyvärr inte jag, men det finns säkert andra här som kan hjälpa er med det, men det är som sagt lätt att hitta boende nu under eftersässong.

Peter

inkfish
2006-09-23, 17:23
Ska ni resa "om några veckor" tar ni er nog knappast till Samos, så vitt jag kunde se lite hastigt går de sista resorna dit under veckan som kommer.

Skulle jag åka så sent skulle jag dessutom inte välja nåt annat än Rodos eller Kreta. Ju längre söderut, desto större chans till bra väder så sent på året.

zigge
2006-09-23, 23:19
några veckor är väl kanske inte så exakt. det är väl snarare så att vi hade tänkt att försöka hinna med dom resorna som kommer till helgen. alltså 30/9-1/10. men du menar alltså att vädret skulle kunna vare lite ostadigare redan? jag hade hoppats på att det iaf skulle vara lite "sommar" kvar där. :rolleyes:

rhodos skulle väl kunna vara ett alternativ, men vi vill helst till ett ställe som inte är lika exploaterat. därav valet på samos. men tack för svaren iaf! det är skönt att det finns lite folk som kan hjälpa en =)

inkfish
2006-09-24, 11:22
Framemot helgen som kommer flyger Apollo fortfarande till Samos.

Vädret är väldigt oförutsägbart vid den här årstiden! Visst kan det finnas underbar sommar kvar - men det kan också åska och regna. I Kykladerna har det varit väldigt ostadigt ett par veckor nu. I södra Dodekaneserna har det varit bättre. Men runt Samos vet jag inte.

Har du hittat vädersajten wunderground? Finns länk på Kalimeras förstasida. Där kan du se vädret på olika öar just nu samt få en prognos framåt.

Ella
2006-09-24, 13:32
På Karpathos var vädret toppen hela förra veckan, och flygplatsen träffade vi Göteborgare på väg hem från Samos som också talade om strålande väder. Mina föräldrar är just nu på Symi och skriver flämtande e-mejl om sommarvärme och AC-nätter. Ju senare man åker desto längre syd-ost ut ska man åka, verkar det som.

inkfish
2006-09-24, 15:15
Fick sms från Mikke på Karpathos för nån timme sen, det ösregnade.

zigge
2006-09-24, 16:58
det vore ju lite tråkigt om det var dåligt väder faktiskt. men jag tror vi chansar iaf. samos med lite kasst väder känns ändå bättre än rhodos eller kreta med bra väder. vi vill ju som sagt hellre åka till ett ställe som inte är allt för "turistigt". det blir väl till att hålla tummarna och kolla vädret när det närmar sig avfärd!

Ella
2006-09-24, 17:00
Haha, där ser man! Då valde vi rätt vecka, och jag behöver inte vara ledsen över att jag var tvungen att åka hem utan kan glädjas över att jag faktiskt fick sitta hela dagen i svensk sol idag.

Och den där kyparen som bad oss skicka regn så att säsongen tar slut och han får sluta jobba är nog nöjd också.

inkfish
2006-09-24, 18:51
det vore ju lite tråkigt om det var dåligt väder faktiskt. men jag tror vi chansar iaf.

Oftast växlar det ju rätt snabbt, det är inte vanligt med hällregn flera dagar i sträck - eller ens en hel dag - som vi är vana vid. Ett rejält åskväder kan följas av några jättefina soltimmar.

Ella: vilken tur;) :D

zigge
2006-09-24, 21:01
jag ber om ursäkt att jag kanske glider lite utanför samosområdet nu, men om man skulle ta en flygstol till rhodos, är det svårt att få boende vid den här tiden på året? dom flesta verkar tipsa om att ha boende klart när man kommer ner. det kanske inte är så att det blir lågsäsong på rhodos alls?

usch, jag gillar inte att behöva välja mellan sådana här saker..

Ella
2006-09-24, 22:05
Jag har visserligen inte varit på Rhodos så här sent på året, men jag skulle inte tro att det är något problem att hitta boende på plats. Dessutom behöver man ju inte stanna på Rhodos bara för att man flyger dit, om ni nu är oroliga över exploateringen - båt till Tilos från Rhodos tar väl ungefär två timmar, och Symi verkar också toppenfint.

Peter
2006-09-25, 02:01
är det svårt att få boende vid den här tiden på året?

Det är lätt. Nu är det inte så mycket turister där i slutet på säsongen så det finns gott om rum. Vissa mindre ställen kanske börjar stänga...


det kanske inte är så att det blir lågsäsong på rhodos alls?


Jodå, men inte riktigt än. Rhodos "stänger" inte förrän i mitten/slutet på Okt. Mindre öar stänger tidigare.


usch, jag gillar inte att behöva välja mellan sådana här saker]


Jamen, det är ju faktiskt rätt "happy problems" att välja vilken Grekisk ö man ska åka till... :D I ditt läge hade jag försökt med Samos i första hand.

Men Rhodos har säkert sin charm. Väl dold men ändå... Jag har bara använt Rhodos som "studsa vidare-ö", och har aldrig gjort några utflykter eller så. (F´låt Anoula och andra Rhodos-älskare...) Rhodos stad har jag svårt att ta till mig, sånär på ett par ställen, men det finns mycket att se om man åker ut därifrån. Ni kan även göra utflykter till Symi och Tilos om ni vill.

Kreta skulle ju också kunna vara ett alternativ. Jag har aldrig varit där men det går ju fortfarande resor dit några veckor till.

Lycka till med ditt val.... (Är man bussig eller... Ang_elx :D )

Peter

zigge
2006-09-25, 19:43
jag antar att det är ett ganska så trevligt problem att behöva välja vart man ska åka på semester.. vi får väl se hur det blir. tack för alla svar iaf! jag ska återkomma när vi vet hur det blir. kanske kommer det ett litet resebrev också :D

det är inga som har några mer konkreta tips på lägenhetshotell på samos? är det så att man kanske ska kolla omkring på dom olika resebolagens anlägningar och sedan fråga på plats?

Marie_W
2006-09-25, 20:18
Jag tycker absolut att du ska ta en flygstol, och fixa boendet på plats eller genom nätet!! På Kreta kan du hyra bil och sticka söder, eller västerut!! Där är det kul att "flytta runt". Skulle själv inte bo i "charterstråken", men är det party som hägrar är det säkert kul !! Rhodos har jag ännu inget att säga om..men vi åker själva dit och vidare till Tilos om 2 veckor!! Flygstol då såklart!! :) hoppas du hittar vad du letar efter..Marie

Kastas
2006-09-26, 09:14
Hej Zigge har tips på ett bra boende på Samos . Det ligger i Potokaki nära Pythgorion.Det heter Hotel Penelope drivs av en mycket trevig kille som heter George Bafounis. bra pris.bye_bye

Jonas E
2006-09-27, 12:25
Det är inga som har några mer konkreta tips på lägenhetshotell på samos? är det så att man kanske ska kolla omkring på dom olika resebolagens anlägningar och sedan fråga på plats?
Längs hamnpromenaden i Pythagorion finns det många trevliga hotell. Rätt så trevligt att sitta på balkongen och blicka ut över hamnen innan man går och lägger sig.
Vi bodde på hotel Polyxeni i augusti, det är inget lägenhetshotell utan enbart hotell, dock finns det kylskåp på rummet.
Söker du på hotell namnet på nätet så hittar du det.

Funderar ni på Rodos så kan jag rekomendera Kristinas rum som finns med som rekomenderade boenden här på kalimera.
Det ligger innanför murarna för gamla stan på ett lungt ställe, bageri samt liten affär runt hörnet och bara några hundra meter till restauranger och nöjesliv.
Mycket fräscha rum och svenska sängar (IKEA:) ), trevlig liten innergård.

/Jonas

zigge
2006-09-28, 20:13
För er som är Samos-fantaster har jag ett tråkigt besked. Det blev en ospec. till Rhodos. På lördag sticker vi iväg med airtours! :) Hoppas nu bara att grekland är så bra som det verkar!!