Logga in

Visa fullständig version : Solens Mat

Riitta
2006-09-21, 21:26
Detta härliga program går i SVT 1 kl. 20.30 på torsdagar:)
Har för mig Eva L att du var intresserad av det förra våren.
Passa på nu:) Det har varit två program från Sicilien.

Riittabye_bye

Eva L
2006-09-21, 22:09
Tack för påminnelsen. Solens mat gillar jag och italiensk mat intresserar mig mycket eller rättare sagt all god mat intresserar mig. Häromdagen serverades Nikkaluoktasoppa i lunchserveringen. Receptet måste kocken ha missat. Den här serverades med köttfärs som sig bör men även med stark chili, nästan ingen vitkål och massor av tomatpuré. Gissa om jag blev snopen. :confused: Har funderat hela veckan på om jag borde maila det riktiga receptet till Eurest som driver serveringen.

Eva

Riitta
2006-09-21, 22:11
Vi får Nikkaluoktasoppa på våran förskola ibland. Gott:p

Riittabye_bye

CamillaN
2006-09-22, 10:44
Vad är det för soppa, nu blir jag nyfiken ??
Är den grekisk eller italiensk ??
//Camilla.

Eva L
2006-09-22, 12:40
Det var en urspårning. Soppan är från Norrbotten. Du kan få receptet ikväll. Har det nästan i huvudet men det är bättre du får det exakta.

Eva

CamillaN
2006-09-22, 15:49
Det var en urspårning. Soppan är från Norrbotten. Du kan få receptet ikväll. Har det nästan i huvudet men det är bättre du får det exakta.Eva

He he .. aha... Norrbotten .. där ser man flabb_flab
Ja jag tar gärna receptet om det är gott :p .. alltid kul o testa nå´t nytt.
//Camilla.

Eva L
2006-09-22, 20:47
Nikkaluoktasoppa

ca 400 gr älg eller nötfärs
drygt 5 dl finstrimmlad vitkål
3 msk senap
2 msk tomatpuré
1 halvstor gul lök
1 lagerblad
Drygt 1 liter vatten
2 kalvbuljongtärningar
1 purjolök finstrimmlad
1 msk naturligt jäst, mörk kinesisk soja
salt
vitpeppar
svartpeppar
persilja

Stek den gula löken och färsen i lite äkta smör salta den efter eget tycke, tillsätt senap, tomatpure, lagerblad, vatten och kalvbuljong. Koka ca 10 min. Krydda med lite svart och vitpeppar, Lägg i purjolök och vitkål samt soja. Koka ytterligare 7-8 min. Smaka av och salta vid behov. Klipp persilja över.

Eva

Riitta
2006-09-22, 21:21
Gotti,gott:p

Riittabye_bye

Eva L
2006-09-23, 10:53
Den som vill ha en tunnare soppa kan ta 12,5 dl vatten och två och en halv kalvbuljongtärning. Soppan kan också toppas med en klick creme fraiche vid serveringen.

Eva