handdator

Visa fullständig version : Hemma från Skopelos!


ENIAC
2006-09-18, 20:33
Vi har nu kommit hem efter en vecka på Skopelos. Inte någon särskilt händelserik vecka, med tanke på att jag två dagar innan avresa drog på mig förkylning med feber och hosta :( Inte förrän i lördags kände jag mig riktigt bra. Sambon hade lyckats smitta mig med sin förkylning men han hade nästan hunnit bli frisk innan avresan. Det är inte roligt att gå runt och hosta, snörvla och knappt orka hasa sig upp för alla trappsteg till hotell Denise när man har feber snyft_drop

Vädret har varit hyfsat. Ingen supervärme, men omkring 25 grader på dagen skulle jag tippa på. Fick bylta på mig kofta och jeans varje kväll när vi skulle ut och äta, men jag är ju väldigt frusen av mig.
Imorse däremot, när klockan ringde strax före fem, var det världens oväder. Åska och spöregn! Att jag överhuvudtaget kunde sova när det pågick är helt otroligt. Sambon räknade till 40-50 blixtar i minuten! Vi trodde inte båten till Skiathos skulle avgå pga ovädret, men konstigt nog var havet lugnt och stilla och både båt och flyg avgick i tid.

En båttur till Alonnissos hann vi med i alla fall, och vi såg delfiner både på vägen dit och hem. Häftigt! Sälarna däremot lyste med sin frånvaro. Alonnissos by var otroligt mysig och fin, men vi hade inte mer än en knapp timme på oss att traska runt innan båten skulle avgå.

För övrigt så får jag lov att säga att priserna på Skopelos var rätt så bra. Vi hittade ett ställe som heter "Owl bar" och de hade riktigt bra priser: grekisk sallad 3.90, tzatziki 1.90, halvliter retsina 2.50, pepparstek 8 är några exempel. Rätt bra för att vara Grekland.

Den restaurang på Skiathos där alla resenärer parkerar sina väskor i väntan på transfer däremot borde skämmas. Hur kan man ens komma på tanken att ta 2.80 för en kopp te?! Har de höga elpriser där nere eller? Det måste ju vara oerhört dyrt att värma lite vatten, för att inte tala om priserna på toast och övrigt.

Det märktes att turistsäsongen börjat lida mot sitt slut. Serveringarna gapade tomma, tingeltangelaffärerna var lite urplockade och servitörerna halvgriniga och less på turisterna. Löven hade börjat falla från träden på hamnpromenaden och det hela kändes på något sätt lite vemodigt.

Visst var Skopelos fint med en liten touch av Amorgos, även dofterna var desamma, men vi känner båda två att inget (än så länge) går upp mot Amorgos lugn och genuina karaktär. Någon ny resa till Skopelos kommer det nog knappast bli, men det är ju alltid roligt att ha testat något nytt!

Nästa resa: Thailand i februari! klapp_klap

inkfish
2006-09-19, 16:57
Åh, delfiner! Bara det hade motiverat hela resan för mig:)

Det är många år sen jag såg delfiner nu, då var det på Symi och jag var lycklig in i själen efteråt.

Ella
2006-09-21, 20:48
Ja, visst känns det lite vemodigt? På Karpathos var det fortfarande full rulle och gott om folk på barer och restauranger, men glassfrysen på minimarketen gapade tom (ingen idé att fylla på, enligt ägaren) och restaurangägare och personal var lite trötta och började längta efter ledighet. När vi åt frukost imorse bad servitören oss att skicka lite regn från Sverige, så att folk slutade komma till ön och han kunde få vara ledig. Så talar enbart en utarbetad grek...

Nästa resa: Thailand i februari! =)