handdator

Visa fullständig version : ÖL i Grekland


Amsterdammer
2006-09-18, 14:30
Det finns riktig ÖL även i Grekland!!!!

Vi har nu varit på en semester tripp till Agii Apostoli/Hania på Kreta. Våra tankar har väl inte varit inriktade på att njuta av Grekisk öl. Det finns ju bättre leverantörer av denna vara.
Men ack vad man kan bedra sig! På vägen till vår strand hade ett nytt ställe öppnat vid namn La Playa där men skröt om att ha öl från två Grekiska mikrobryggerier och i Världsklass! Vi fnissade förstås för man vet ju hur greker är, allting i världsklass. Men här fastnade skrattet i halsen och sköljdes ner av mycket bra öl.flabb_flab

Man hade öl från Craft Microbrewery Peania Greece. Man tillverkar 6 sorters öl Pilsner, Athens Lager, Red Ale, Smoked Lager, Black Lager och Weiss. Vi hade förmånen att testa Pilsnern som var en öl med mjuk beska och en doft/smak av humle samt lite färskölskaraktär, Smoked Lager vilken var en ljus rököl (hemma har vi bara testat mörka). Bra smak och rundhet och en mjuk rökighet som tilltalade en av oss. Själv är jag inte förtjust i detta påfund men den var smakrik och till sist årets smakens. Black Lager som smakar som en bortglömd Purkminstr från Tjeckien fast ännu bättre dofter och smak av kaffe, mörk choklad samt candisocker/bräntsocker. Överraskande nog så är det en svensk Per Samuelsson som har haft ett finger med i spelet Mycket Gott, trots värmen.__D
Så hade man en bra pilsner med en bra beska och lite mettalisk eftersmak som hette Vergina från Macedonian Thrace Brewery Komotini Greece. Det här var en törstsläckare i värmen och den slog ut alla andra vanliga grekiska läskeblask öl!
Efter att ha pratat med ägaren så förstod vi att det finns flera tavernor/barer som serverar öl från dessa bryggerier och det verkar ju lovande för grekerna och oss turister som älskar öl.

PS! Ölen var på fat förstås!
_B-anana Amsterdammer

Hasse
2006-09-18, 16:02
Oj oj oj, detta var sannerligen roliga nyheter !! De öl du räknar upp har jag aldrig någonsin hört talas om. Att en av dem skulle påminna om Purkmistr blir jag ju smått glansig i ögonen av.

Vergina är ovanlig men inte omöjlig att hitta. Det var dock några år sedan vi drack den. Fast den har funnits på krogar i Sverige, faktiskt !

Och för egen del gäller FIX, numera "sönderdiskuterad" här i forumet ;)



Hasse :cool:

Eva L
2006-09-18, 16:03
Ok låter som den dagen kanske är kommen då jag dricker öl i Grekland. Får jag en god mörk eller en ale så kanske den även hamnar på mitt bord. Fantastiskt hoppas den kommer att finnas även på andra ställen.

Eva

Netwolf
2006-09-19, 10:54
Och för egen del gäller FIX, numera "sönderdiskuterad" här i forumet ;)

Jag hade hört så mycket om FIX här på forumet, så när jag väl hittade en FIX i en minimarket på Sifnos, så var jag tvungen att testa.

Det var nog bland det vidrigaste jag smakat i hela mitt liv! Totalt odrickbart. Visserligen har jag hört att det är nytillverkning som sker, men jag hoppas inte den "gamla legendariska" FIX:en smakade så. Då kan man ju börja undra över folks smaklökar.

/Netwolf

Athanasia
2006-09-19, 11:20
På tal om öl...Köpte en 12-pack Mythos på Kreta och fick en telefon som ser ut som en Mythos-burk.Kul!!_B-anana_B-anana

Hasse
2006-09-19, 11:47
Jag hade hört så mycket om FIX här på forumet, så när jag väl hittade en FIX i en minimarket på Sifnos, så var jag tvungen att testa.
Det var nog bland det vidrigaste jag smakat i hela mitt liv! Totalt odrickbart.
/Netwolf



Där ser man hur det kan slumpa sig. Tur att vi har olika smak. Var den för besk ? Eller hade den kanske t.o.m. passerat bästa-datum ?



Hasse (som har förståelse) :cool:

Netwolf
2006-09-19, 13:21
Där ser man hur det kan slumpa sig. Tur att vi har olika smak. Var den för besk ? Eller hade den kanske t.o.m. passerat bästa-datum ?
Hasse (som har förståelse) :cool:

Ja, eller så stod den kvar i kylen sen glansdagarna.

/Netwolf - Som gärna tager sig en Mythos

Kalimera
2006-10-06, 09:42
Vilka fantastiska nyheter. Tack för tips! klapp_klap

SteffTee
2006-10-08, 20:21
Ja Craft har jag haft förmånen att få prova på en del ställen t o m på Antiparos. Bl a hos Manolis och Dimitris på Pagagalo på huvudgatan.
Eftersom jag har en förkärlek för Bayersk Weissbier kan jag rekommendera Crafts Weiss, gärna med en skiva citron i, precis så som det ibland dricks i värmen i München.

anoula
2006-10-08, 22:06
Dricker väldigt sällan öl själv, men håller med om att det är kul med folk som har "koll". Skall absolut hålla ögonen öppna och testa vid tillfälle. Mörk choklad och bränt socker låter ju jättesmarrigt - du hör att jag är ölfantast, va?! Haha :D .