handdator

Visa fullständig version : Kithnos, heta källor?


jopo
2006-09-15, 14:06
Hej

Sitter och planerar höstens segling i Kykladerna, Kithnos är en trolig ö att besöka och när jag söker på nätet hittar jag uppgifter om att det skall finnas heta källor i Loutra på norra delen av ön. Internet ger olika svar på om dessa är öppna för besökare eller inte. Har någon varit där? Är Loutra värd att besöka?

/jopo

Kalimera
2006-10-06, 10:30
Är Loutra värd att besöka? Kanske lite sent svar, du har säkert redan kommit hem. Jag tycker att Loutra är en trevlig liten turistort väl värd att besöka. Där finns ett "kurhotell", men är osäker om det är öppet för vem som helst. I Loutra finns flera hotell och pensionat som lockar kurgäster, kanske är stället bara öppet för dem. Det rinner en rännil med varmt vatten ner till havet där man kan löga sig helt gratis. :)

http://i88.photobucket.com/albums/k166/Katapola/19.jpg

Trivsamma Loutra på Kithnos.

jopo
2006-10-07, 18:02
Tack för svaret, landade för några timmar sedan efter drygt två veckor i Grekland.

Så här års var Loutra en ganska öde liten semesterby. Det hindrade oss dock inte att spendera två nätter i den utmärkta lilla hamnen. Det gamla kurhotellet finns kvar men är ingen spaanläggning med moderna mått. Själva hotellet hade stängt (vet inte om det var för säsongen eller för gott, slitet var det) men man har möjlighet att bada karbad för €5 i varmt vatten från källan.

Man kan gott säga att anläggningen har sett sina bättre dagar och vi höll oss till att bada på stranden där det varma vattnet rinner ut i havet.