handdator

Visa fullständig version : Fullbokade båtar


Netwolf
2006-09-14, 23:06
Jag har aldrig upplevt att båtar och färjor har varit så fullbokade som i år. Jag har undrat vad det beror på och fick mig en förklaring av en grekisk hotellvärd, som jag skulle kunna köpa.
Många äldre båtar/färjor har bytts ut. Dvs, nya större båtar med färre avgångar har satts in. Titta på Blue Star båtarna som har en större kapacitet än äldre färjor = färre avgångar. Flera snabbåtar har satts in istället för konventionella färjor. De har naturligtvis sämre kapacitet. Sen ställs de oftare in än konventionella båtar = färre avgångar. Enligt hotellvärden var det förklaringen att många båtar blir fullbokade så snabbt.
Han antog dessutom att föryngringen av flottan skulle drabba även nästa säsong, innan det stabiliserade sig.
Nåt att tänka på om man ska förboka hotell på öar och framförallt färjebiljetter.

/Netwolf

Eva L
2006-09-15, 08:50
Usch så trist att behöva förboka allt. Mig tilltalar det då inte. Mycket av charmen med ö-luffen försvinner om man inte kan stanna längre än man tänkt på en underbar plats och kanske åka tidigare från den plats man inte gillar.
Själv åkte jag snabbåt mellan Samos och Patmos några dagar in i juni. Nästan ensam på båten. Vi var en handfull men inte fler. På resan mellan Patmos och Fourni med en annan snabbåt några dagar senare var vi något fler men ingen trängsel här heller. Åkte vanlig färja mellan Fourni och Samos i mitten av juni
och även här var det relativt gott om sittplatser.

Vänner åkte i cykladerna vid samma tidpunkt och de klagade inte heller på någon trängsel. Tror nog att problemen mest drabbar resande i högsäsong.

Eva

Hellen
2006-09-15, 12:32
Tror nog att problemen mest drabbar resande i högsäsong.
Eva

Säkert mer kännbart i högsäsong, vi fick också förklarat för oss att många färjor i år fallit på ålderstrecket därav det mindre antalet, "vår" hotellvärd trodde det skulle ta några år innan det stabiliserat sig.

//Helén

Stellwerk1
2006-09-25, 17:47
Detta problem var väldigt aktuellt i Grekisk media förra högsäsongen!
Var nere i Kykladerna mitt i Augusti och det var många gånger fullständigt kaos med fullbokade färjor och stora förseningar!
Orsakerna är bla det som "hotellvärden" beskrev, men samtidigt så är problemet för rederierna att det är väldiga kostnader att ha 1-3 högsäsongsfärjor som behövs i Augusti, sen blir dom upplagda resten av säsongen.
Det har ju försvunnit många färjor senaste åren,
bla: Patmos, Rhodos, Express Olympia, Express Poseidon, Express Adonis, Milena, Daliana, Daedalus.

//Robert

inkfish
2006-09-25, 22:33
Jag åkte Blue Star Santorini-Naxos den 2 september, Skopelitis Naxos-Amorgos 3 september, Blue star Amorgos-Naxos den 14 september och Blue star Naxos-Santorini den 14 september.

Mycket folk på alla båtar men inga som helst problem och ingen förbokning. Det är alltså ingen ko på isen ens tätt efter högsäsongen i augusti.

Kalimera
2006-10-06, 09:06
Den 23 september åkte vi med Flying Cat 4 från Paros till Ios. Bokade dagen innan, då fanns det bara Business class kvar. Hade inget val så vi bokade, biljetterna kostade 28 € styck! Satt vi bättre för de pengarna? Inte mycket. Detta var alltså den 23 september, långt utanför högäsong.

Elisabet
2006-10-06, 09:29
men samtidigt så är problemet för rederierna att det är väldiga kostnader att ha 1-3 högsäsongsfärjor som behövs i Augusti, sen blir dom upplagda resten av säsongen.Vi åkte JetFerry från Skopolos till Skiathos den sista september. Vi var sex passagerare, sju synliga besättningsmän och x antal osynliga. På Skiathos steg tre av oss av, och några fler gick ombord för transport till fastlandet.

Så nog förstår man problematiken.

StorM
2006-11-29, 00:38
Den 23 september åkte vi med Flying Cat 4 från Paros till Ios. Bokade dagen innan, då fanns det bara Business class kvar. Hade inget val så vi bokade, biljetterna kostade 28 € styck! Satt vi bättre för de pengarna? Inte mycket. Detta var alltså den 23 september, långt utanför högäsong.


Nu blir man ju lite orolig. :confused:
Tänkte tågluffa till Kreta och åka båt mellan Ancona-Patras och Piraeus-Kreta.
Finns risk för att det är fullt på båten alltså...? :eek:

Jayo
2006-11-29, 07:31
Vill man ha hyttplats mellan Ancona och Patras från mitten på juli till slutet av augusti bör man boka innan. Vill man däremot sova på däck så är det nog inget problem.

Dom sista två åren har det varit svårt att få båtplats under augusti månad mellan fastlandet och Skiathos, speciellt om man vill ha bilplats (upp till en veckas väntetid i slutet på augusti om man vill lämna ön). Vi ska till Skiathos nu i januari och då är problemet inte att hitta plats på någon båt utan snarare att hitta en båt över huvud taget. Och skulle det dessutom vara vinterstorm när vi ska åka kan man bli fast både två och tre dagar i väntan på bättre väder.