Visa fullständig version : Suck vad jag längtar...
Lodenskan
2006-09-14, 10:46
Så har vardagen åter lagt sej... kom hem den 24/8 fr Kreta...
Allt vore frid o fröjd om man VISSTE att "nästa år kan vi åka till Grekland igen." Om man kunde suga på karamellen att snart kan vi boka nästa resa.
Men, ekonomin i det Lodénska huset är inte vad den borde, annt måste prioriteras och... suck... Grekland -07 känns inte möjligt.
Det blir nästan som en sorg i bröstet... Jag vet... "Dagens i-landsproblem":o.
Trevlig resa alla ni som har resan framför er...i år el nästa år.
Grekland är dyrt, att resa 6 pers kostar en halv förmögenhet... men det är värt varenda krona!
Kram A
Jag känner med Dig....och förstår inte varför Grekland drar så...Är ju sån själv...Maken sa efter årets tre resor att över nyår åker jag INTE till Grekland, bara så Du vet..... Ändå älskar han också Grekland, men vill se annat också...och det vill ju jag med...tills det blir dags att boka...Då letar jag bara Greklandsalternativ... Nu har vi kompromissat...Milano över nyår till fyndpris på flyg och hotell via Luftgrop...och så har JAG:D bokat hyfsat billiga flygstolar till Aten v 8 fvb till Evia...men vi är ju bara två och har inga barn att ta hänsyn till ..och jag sparar ALLT för att kunna åka ...till sommaren pratar vi om Sverigesemester, eller bil lite neråt Tyskland-Frankrike..men jag ANAR hur det kommer att bli...;)
Tänk så rik man vore om man inte fastnat för Grekland...
Lissi - som njuter Greklandsvärme idag i Lund...
Haha den var bra! Den ska jag dra för Herr Grek!!
Admirala
2006-09-14, 14:58
Uff ja, den økonomien...
Nå vet jeg jo ikke hva din økonomi tåler, men det behøver ikke bli så fryktelig dyrt. Om man kjøper billige flybilletter til Athen og så tar buss til et sted uten masse-/charterturisme, blir prisen ganske lav for opphold også. Vest om Korinthkanalen, for eksempel, ligger fine småbyer med gode strender, både på sør- (Peloponnes-) og nordsiden. Meslologio, i sørvestspissen på fastlandet, er også et alternativ - blant mange.
Best er det jo om man kan dra utenom sesongen, men med barn i skolealder er jo det vanskelig. Slutten av juni er nok beste reisetid da.
Eller man kan vinne i Lotto _B-anana
Jag kan bara hålla med! Jag vill också till Grekland men vet inte om ekonomin tillåter det nästa år! Vi har ett radhus som börjar förfalla, i år valde vi mellan nytt badrum och en resa, gissa vad det blev ;)
Vi åkte charter två veckor till Thassos fyra personer, det gick på 16000:- vilket är mycket pengar men ändå billigt eller? Vi har inga vidare krav på boende, men bor gärna nära bad om det inte finns pool! Jag tänker hela tiden att vi SKA åka och att vi HAR RÅD! Det fixar sig nog, bara man tänker positivt :rolleyes:
/Ulrika
Lodenskan
2006-09-20, 22:20
Ja Ulrika, det var verkligen billigt. Vi har varit på Rhodos 2 år o nu på Kreta och resa + mat/fickpengar så har det sammanlagt landat på cirkus 40-50000. Massvis av pengar MEN värt varenda krona MEN måste ändå sparas ihop.
Huset här förfaller oxå, mannen drömmer om snösemester:eek: och hos mej växer abstinensen. Kanske skulle vi åka bara mannen å jag? Fast en stor del av nöjet är att man får tid över för barnen o ffa de för mej (tonåringar.)
Är jätte sugen på hotell Blue Dome på Kreta (platanias) med Apollo.
Vi får se... men läääääängtar tillbaka till ett liv där allt är solsken o enkelt det gör jag...massor.snyft_drop
Kram till er alla, tack för era svar.
Anneli
Hej! Igår kväll var jag såååå nära att boka två veckor till Kreta i juni nästa år! Det skulle kosta knappt 18000 för fyra pers (två vuxna samt två tonåringar)! Vågade dock inte då jag faktiskt inte vet om vi har råd, även om jag intalar mig det :rolleyes: Tänker i alla fall fortsätta tro att vi kommer iväg! Har också funderat på att åka utan barnen men har insett att jag skulle längta ihjäl mig efter dom och inte kunna njuta fullt ut! Snart vill dom i alla fall inte åka med mamma, dom är nu 12,5 och 15!
/Ulrika flabb_flab , som kanske preliminärbokar i alla fall.....
För familjer borde det vara mycket billigare att boka boendet på plats och bara köpa den billigaste flygstolen. Jag känner ett par som åkt till Kreta i många år. Numera bokar de själva boendet hemifrån och resan blir mycket billigare enligt deras beräkningar än när de tog hela charterpaketet. Däremot vet jag inte om det är billigare för den som reser ensam men det är många andra fördelar med att boka sitt eget boende.
Eva
Det gör inte så stor skillnad i pris om man bokar tidigt med charterbolagen jämfört med flygstol + egetbokat boende....Vi bokade vårresan nu för 5 personer och betalar med flygmat, transfer osv 17000 kr:) Då kostar ungdomarna endast 1700 kr/st allt som allt...och då bor vi väldigt fint. Det priset kan man inte slå ens om man får 500 kr biljetter för dessa boenden är inte billiga på plats heller.
Malin
Hej!
Nu blir jag nyfiken! Vart ska ni och i en eller två veckor? Är det med Apollo? Jag är nära att preliminärboka men ska avvakta någon vecka, måste kolla om vi verkligen har råd :(
/Ulrika
Bokar man de billigaste biljetterna (enkelresor med Apollo)samt betalar låt säga 70-80 euro för boendet så blir det faktiskt ännu billigare. I den prisklassen bor man bra.
Eva
Hej!
Nu blir jag nyfiken! Vart ska ni och i en eller två veckor? Är det med Apollo? Jag är nära att preliminärboka men ska avvakta någon vecka, måste kolla om vi verkligen har råd :(
/Ulrika
Det är med Fritidsresor...en vecka till Platanias och vi ska bo på Caldera Bay. Även Ving har släppt sina "familje hotell" för förbokning. Tycker att både Fritidsresor och Ving har bättre priser än Apollo och även "bättre" hotell:) Tyvärr verkar de bästa priserna redan vara slut.
Malin
Bokar man de billigaste biljetterna (enkelresor med Apollo)samt betalar låt säga 70-80 euro för boendet så blir det faktiskt ännu billigare. I den prisklassen bor man bra.
Eva
Man får inte ofta tag i lägenheter som tar 5 personer för det priset...absolut inte i den här standarden och med detta läge. Billigaste biljetterna vi fick tag på i fjol från Göteborg var med Fly Me för 1250 kr/person och visst, då kan kan det bli något billigare kanske men man får räkna med allt annat som också tillkommer om man inte åker charter t e x behövs två taxi t o r flygplatsen och där har man 1200 kr till... Så om man är ute efter att bo på denna typ av hotell (vilket våra ungdomar är) tror jag inte vi kommer billigare undan genom att boka själva. Men när vi två vuxna åker och inte har lika stora krav på boendet blir det självklart mycket billigare...
Malin
Billigaste enkelbiljetterna med Apollo från Arlanda brukar vara på 298 kr om jag inte minns fel. Billigare har funnits tror jag 148 kr. Vet inte vilka hotell du avser men för prisläget 75-100 euro kan du få ett mycket exklusivt boende även för 5 personer men om du avser 5 stjärniga hotell så är min erfarenhet lika med noll. Har aldrig gillat den typen av hotell utan föredrar mindre ställen eller halvstora ställen med pool och hyfsad standard. Mina tips är avsedda att göra familjer uppmärksamma på att det kan vara bra att göra egna prisjämförelser mellan charterpaketet och eget bokat boende.
Eva
Tyvärr verkar de bästa priserna redan vara slut.
Menar du att vissa resor för nästa sommar är slut redan - i september?
Vi Greklandsdårar är inte klokaflabb_flab
Menar du att vissa resor för nästa sommar är slut redan - i september?
Vi Greklandsdårar är inte klokaflabb_flab
Nej det är vi nog inte;)
Resorna är nog inte slut men de släpper ett begränsat antal till de billigaste priserna....om jag nu skulle boka samma vecka samma hotell är det 5 000 kr dyrare:eek: än för några veckor sen.
Malin
Kolla vad hotellägaren vill ha om du bokar rummet direkt av honom/henne?
Eva
Resorna är nog inte slut men de släpper ett begränsat antal till de billigaste priserna....om jag nu skulle boka samma vecka samma hotell är det 5 000 kr dyrare:eek: än för några veckor sen.
Jodå, det vet jag allt. Det är ju fullständigt hela havet stormar med deras prissättning - för bokar ett ställe dåligt så går priserna plötsligt ner igen. Flera veckor senare.
Därför är det bäst att boka enligt principen Jag bokar NU för priset är okej och jag VILL åka - och sen ge blanka f*n i vad som händer med priserna efter det.
Att veta att en resa är i hamn är värt några kronor.:)
Billigaste enkelbiljetterna med Apollo från Arlanda brukar vara på 298 kr om jag inte minns fel. Billigare har funnits tror jag 148 kr. Har aldrig gillat den typen av hotell utan föredrar mindre ställen eller halvstora ställen med pool och hyfsad standard.
Eva
Vet att det är lättare att hitta billigare biljetter från Arlanda...
Det är tur att vi är olika när det gäller val av hotell...men det som vi vuxna prioriterar går inte alltid hem hos barnen;)
Malin
Mina barns beskrivning på lyxhotell när de var i tonåren var tjocka gubbar i snörätta rader i poolen och pingviner som serverade maten. Ärligt talat vet jag inte var beskrivningen kommer ifrån eftersom vi aldrig bodde på hotell med mer än 4 stjärnor men ibland kanske kompisar fanns på exklusivare varianter.
För mig är Grekland jordnära eller havsnära, enkelt, charmigt grekiskt. Exklusivt då väljer jag andra ställen. Ultimat modern design har jag inte heller sett i Grekland men vet att det naturligtvis finns där.
Eva
Admirala
2006-09-23, 07:41
Mina barns beskrivning på lyxhotell när de var i tonåren var tjocka gubbar i snörätta rader i poolen och pingviner som serverade maten.
flabb_flab flabb_flab flabb_flab
For en herlig beskrivelse!
Mina barns beskrivning på lyxhotell när de var i tonåren var tjocka gubbar i snörätta rader i poolen och pingviner som serverade maten.
Jag vet inte var du fått det ifrån, men vi har inte bokat något 5 stjärnigt lyxhotell utan ett 4+ "familjehotell" och på dessa hotell är vår erfarenhet inte "tjocka gubbar" och "pingviner" utan snarare stojiga pooler och människor från 0-80 år.
Malin
Jag har väl aldrig sagt något om vilket hotell du och din familj bokat utan bara delgett mina erfarenheter vad olika boenden kan kosta för en familj. Du svarade att det prisläge jag nämnde inte räckte för en familj på fem personer och eftersom jag själv och andra jag känner bott mycket fint i den priskategorin med både pool och många faciliteter där familjer som behövt två rum inte betalat över det pris jag angav utgick jag från att du sökte ett lyxigare boende med 5 eller 6 stjärnor. Mina tips gavs utifrån att någon eller några i forumet efterfrågade billigare alternativ för barnfamiljer.
Eva
Vi bokade vårresan nu för 5 personer och betalar med flygmat, transfer osv 17000 kr:) Då kostar ungdomarna endast 1700 kr/st allt som allt...och då bor vi väldigt fint.
Är det 14-dagars resa?
//Helén
Är det 14-dagars resa?
//Helén
Korrigerar mig själv, såg att jag missat reselängden.
Fem personer i år kostade 12 000:-, flygbiljett + boende, bodde på ett av Apollos hotell i Ag. Apostoli. Boendet ordnade vi på plats.
Vi var tre i vår familj och betalde 6 900 kr, medresande familj var fem personer.
Svårt att tänka mig att vi hittar något så billigt igen, men man kan ju alltid hoppas:D
//Helén
Marianne
2006-09-26, 10:53
Rik på kronor, ja! - men ak, så fattig på härliga Greklandsminnen!!!:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.