handdator

Visa fullständig version : Vad heter geten?


Elisabet
2006-09-14, 09:23
Förhoppningsvis ska jag äta get för första gången när jag snart åker till Skopelos och Skiathos. Vilka rätter finns det? Vad bör man prova? Och vad heter get på grekiska?

Förresten, stiffado på kanin, visst finns det och vad heter det? Sonen har till min glädje och förvåning tänkt äta nåt annat än bara kyckling den här gången!

Mette
2006-09-14, 10:12
Elisabet, jeg har set get på menuen rundt omkring, mest som grillet kotelet (chop).

Desuden skulle du prøve fisken barbouni. Den er dyr, men meget, meget delikat.

Specielt for Skopelos er tiropita, en ostepie... Jeg tror, at Janne engang viste et foto af den, en lang orm.

Kylling er også min favorit;)

Desværre ved jeg ikke, hvad get og kanin hedder på græsk. Mit leksikon ligger hjemme.

ciakoohler
2006-09-14, 10:19
Jag är hemma så jag ser att get heter gida o kanin konneli.Nu när jag är på K i lexikonet kan jag berätta att killing heter katsixaxi.

Eva L
2006-09-14, 11:04
Du ska definitivt prova ungsbakad killing med potatis. Stiffado eller andra kötträtter på kanin finns också. Själv har jag vid några tillfällen ätit citronmarinerade varma kikärter serverade med kaninkött. Mycket gott. Till kaninen passar också en rätt med kokt potatis och zucchini.

Eva

Lissi
2006-09-14, 14:52
..när jag såg rubriken trodde jag det var en ny bildgåta....Oj tänkte jag, inte nog med att alla känner igen byar och stränder på öarna jättesnabbt, känner de igen GETTERNA oxå??:D :confused: :confused:

Men så läste jag och förstod...Ang_elx

Lissi- som också gillar getter, fast inte på tallriken.