handdator

Visa fullständig version : Hur hitta billiga flygbiljetter?


Hellen
2006-09-13, 21:35
Halloj alla!

Någon vänlig själ som vill dela med sig av sina bästa spartips vad det gäller att hitta billiga flygbiljetter från Göteborg till Aten i juli -07, hur gör ni andra? Bara bokar och betalar glatt vad det kostar?_B-anana
Letar, i så fall var?
Att invänta sista minuten resa är inte aktuellt.

// Helén

Eva L
2006-09-14, 08:26
Jag vet inte om utbudet är sämre från Landvetter men ni har ju inte så långt till Arlanda så det kanske är värt att kolla det alternativet. Inför årets resa bokade jag tidigt i februari och fick då två enkelbiljtter till och från Samos med en total kostnad under 1700 kr med mat på flyget och inga försäkringar.
Bokade då i februari och reste i början av juni. Kanke finns det sämre med billiga flygstolar i juli. För den som bokade tidigare under hösten/vintern var priset ännu lägre men den möjligheten hade jag inte. Vinterns charterresa till Pipa i Brasilien har jag bokat för flera månader sedan och den som bokade för en månad sedan betalade 10000kr mer för samma reslängd och hotell.

Eva

Ioslina
2006-09-14, 08:49
Jag åkte den 7 juni i år till Athen från Arlanda. Bokade biljetterna ca 24 arpril. Bokade på sterling. Vi fick 2 biljeter t o r för 2222:- totalt. Men då valde jag lite medvetet de datum som var billigast. tog ung det datumet jag kunde ut, sen kan man klicka i att datorn ska söka inom 7 dagar bakåt och framåt..... Men detta pris steg med tiden, ju närmare vi kom resdatumet. antar att min resa var ännu billigare innan jag bokade den.
Även apollo har på sin första sida apollo tickets, där kan man också knåpa ihop en resa
lycka tillbye_bye

klaritza
2006-09-14, 10:10
sterlings low-fair calender, som finns längst ner i högra hörnet på första sidan, är ett bra och billigt alternativ. oftast. iom att det är juli du letar efter, så blir ju inte biljetterna superbilliga. om du har möjlighet så skulle jag rekomendera dig att ta direkttåget från göteborg till kastrup. mycket billigare att flyga därifrån!

lenapg
2006-09-14, 11:46
Gå in på snowflake.se Där har de busbilliga resor men tyvärr bara från Stockholm. Kan kanske löna sig ändå...
MVH
Lenapg

Ooops !!! Var precis inne och skulle kolla på snowflake men jag fick inte fram en enda resa!!!!!

jopo
2006-09-15, 13:47
Bästa tipsen är att leta runt på nätet. Glöm inte att kolla med reguljära bolag om ni ska till Athen. Malev, KLM, SAS(SAS har väl mer eller mindre slutat med biljettkonceptet Snowflake och säljer sina billigaste biljetter på sas.se), Lufthansa, CSA m fl innebär mellanlandning på vägen men kan prismässigt vara billigare än man tror och värda en koll. Speciellt om alternativet är att flyga från Arlanda eller Kastrup.

Generellt gäller att billigaste biljetterna går fortast men oftast har bolagen olika kampanjer så att det kan vara idé att kolla med jämna mellanrum. Ett annat tips är att åka olika bolag dit och hem, allt fler bolag säljer enkla biljetter till billigt pris.

Själv skulle jag nog ha lite is i magen och inte boka något förrän en bit in på nästa år, då bolagen sommarturlistor börjar klarna. Då vet man också lite mer om någon ny aktör kommer in eller någon lämnat marknaden.

Tänk också på att billiga biljetter sällan ger någon rätt till om/avbokning.

/jopo

mkh
2006-09-16, 21:40
Just nu visar SAS inget direktflyg till Aten i sommar (från Arlanda). Det var lika inför förra säsongen men då dök det upp ett antal 650 kronors biljetter (enkel) 1 januari, men innan vi hunnit bestämma oss var de slut... Det tog bara någon vecka!

Det är säkert lika mad andra bolag, så det gäller att kolla ofta för att vara med när de släpper sommarbiljetterna. I förväg kan man ju kolla vilka avbokningsmöjligheter de olika bolagen har har. Sterling som vi flög ner med hade mycket bättre än SAS.

som sagt: en smula jobbigt, men ochså ett sätt att semesterdrömma:rolleyes:

/Marianne

PapaBee
2006-09-27, 16:42
Här är en rätt bra guide till hur man hittar billiga flygbiljetter: http://www.billigaflygbiljetter.nu/priceguide.html

Annars är mitt tips att kolla lågprisbolagen som sagt, även om det innebär att ni måste byta plan någonstans på kontinenten så kan det löna sig.

Och precis som tidigare nämnts så skulle jag boka så fort jag hittar något jag är villig att betala, Grekland i Juli är så mycket högsäsong det kan bli och därför ont om resor!

Hälsningar
Anders

Hellen
2006-09-27, 16:58
http://www.billigaflygbiljetter.nu/priceguide.html
Annars är mitt tips att kolla lågprisbolagen som sagt, även om det innebär att ni måste byta plan någonstans på kontinenten så kan det löna sig.


Tack för alla tips, sitter just nu och försöker hitta något till Aten V7, det verkar bli två resor till Grekland nästa år, då är det för vår del extra bra att inte behöva lägga onödigt mycket på biljetten.
Direktflyg från Landvetter till Aten? Är det charterbolagen som har det? Någon som vet?
// Helén

Riitta
2006-09-27, 17:32
Jag tror inte det finns diretflyg med dom vanliga bolagen från Göteborg till Aten. Jag och Karin har åkt via Köpenhamn och Amsterdam och nu blir det via Munchen i Januari:) Snart har vi väl besökt dom flesta storstäderna på resan:o

Riittabye_bye

Hellen
2006-09-27, 21:41
Snart har vi väl besökt dom flesta storstäderna på resan:o
Riittabye_bye

Ja, och själv har jag varit i Aten sex gånger, fast bara på flygplatsen och i Piraeus, så frågan är väl om det räknas...Ang_elx ;)
Därav planerna på en resa på vårt sportlov i februari, när vi tidigare rest, i juni och juli, har det helt enkelt varit FÖR varmt att orka med Aten.

//Helén

Riitta
2006-09-27, 21:44
Jag har varit där bara i Januari och haft toppenväder båda gångerna:) Inte för varmt eller kallt,utan lagom och kunna sitta ute och äta:)

Riittabye_bye