Visa fullständig version : Hvordan skal vi nå få olivenoljen med hjem?
Admirala
2006-09-13, 17:37
Artikkel fra Dagbladet:
Skal du ut og reise? Vær forsiktig med hva du tar med deg i håndbaggasjen.
- EU-kommisjonen vil legge fram et forslag som begrenser størrelsen på håndbagasje som passasjerene kan ta med seg på fly ut av EU-flyplasser, sier unionens transportkommissær Jacques Barrot til nyhetsbyrået AP.
Kommisjonen ønsker også å begrense væskemengden som du kan ta med deg i håndbagasen, samt innføre nye innsjekkingsregler.
Allerede innført
Flere internasjonale flyplasser har allerede innført slike forholdsregler, og forbudt geléer, kremer og flytende væske i håndbagasjen. Det kan bety slutten på å ha med seg drikke og toalettsaker på flyreisen.
I tillegg har medlemslandene i EU allerede i forrige uke vedtatt at alt elektronisk utstyr må gjennom egen sikkerhetskontroll.
Se hele artikkelen på http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/13/476641.htmlflabb_flab
Det är fel på den länk du lagt in!!!
Kolla om du kan få fram den rätta länken.
Men, så här i förbifarten, det går ju alltfort bra att stoppa ned flaskor med vätska i det incheckade bagaget såvitt jag kan förstå.
Arne
Elisabet
2006-09-13, 20:48
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/13/476641.htmlflabb_flabAdmirala har fått med en flabb_flab i slutet av länken. Den som vill läsa artikeln måste alltså radera det flabb _flab som kommer med i webbläsarens adressfält.
Eller klicka här: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/13/476641.html bye_bye
Men, så här i förbifarten, det går ju alltfort bra att stoppa ned flaskor med vätska i det incheckade bagaget såvitt jag kan förstå.
Arne
Jag kommer osökt att tänka på då vi höll på att missa flyget hem från Aten pga taskig planering.
Vi kom med buss från Agios Konstantinos och hade där tryckt ner allt vi ägde i ryggsäckarn, på flygplatsen skulle vi sedan ha tid att packa om allt på flygsäkert sätt.
Väl framme vid flygplatsen var det ingen kö, alla andra hade redan checkat in, vi tog bara med oss det som fanns i lilla ryggsäcken som hänger utanpå den stora och sprang sedan till gaten.
Då vi sitter ner i planet så kommer jagpå vad jag precis har gjort :eek:
Jag har checkat in ryggsäcken med 6 liter Ouzu, en videokamera, en vanlig kamera, ett par dunkar olivolja och lite annat bra att ha som vi hade med oss. Allt detta var intryckt på fel sätt i ryggsäcken, flaskorna låg säkert mot ytterväggen på ryggsäcken och risken för kras var uppenbar men inte mycket att göra åt nu längre.
Det var med en viss skräck man stod och väntade på bagaget den gången men allt hade gått bra, det hade ju varit ganska pinsamt att gå och bära en ryggsäck som det droppar en mass Ouzu ur.
För övrigt så får man väl numera egentligen inte checka in sprit i vanliga bagaget heller, jag har för mej att jag har läst det någonstans åtminstone. Vissa spritsorter har ju en behagligt låg flampunkt så det räknas som brandfarligt, snart får man väl inte ens ta med sej det man redan druckit, alla får väl under övervakning gå på toa och bevisa att allt har kommit ut.
Mvh Janérik (om tre dygn är vi framme)
Athanasia
2006-09-14, 05:37
Tror att det där med glasflaskor i resväskorna är en försäkringsgrej,annat bagage kan bli skadat om nån flaska går sönder.I handbagaget däremot har det inte varit några problem,märkligt kan tyckas,vem vill ha en väska med 8 flaskor vin i huvudet när den ramlar ner från facket ovanför på planet.:confused:
Mvh Janérik (om tre dygn är vi framme)
Ha en trevlig resa och hälsa Maria.
Eva
Admirala
2006-09-14, 07:19
Så om man ikke får ha vin/sprit i vanlig bagasje, og nå snart heller ikke i håndbagasjen, så får vi ikke ouzoen eller den greske yndlingsvinen med oss hjem heller snyft_drop Eller kanskje det er ok om man handler på tax-free'en?
Vi pleier ha med olivenolje i sånne 1,5 l vannflasker. Tør dere pakke dem i kofferten?
Admirala har fått med en flabb_flab i slutet av länken. Den som vill läsa artikeln måste alltså radera det flabb _flab som kommer med i webbläsarens adressfält.
Eller klicka här: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/13/476641.html bye_bye
Takk, Elisabet! Den artikkelen fortjente såvisst ingen flabb_flab!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.