handdator

Visa fullständig version : Pezoules, det nya röda smakade !!


Hasse
2006-09-12, 17:37
Det nyligen nämnda röda nya vinet från Makedonien som vi skrivit om tidigare har nu recenserats av mig och sambon. Jag skulle till Frankrike på konferensresa i torsdags 7/9 så vi delade på en flaska kvällen före min resa. Perfekt uppladdning.

Lika stora andelar Cabernet Sauvignon och Merlot gav oss följande intryck:

Frisk intensiv doft av bl.a vanilj, mynta, svarta vinbär, lite multenhet som t.ex lövhög.

Fruktig, intensiv och eldig smak. Blandade mörka röda bär (sv. vinbär), lite gummi och rökighet. Medelsträv på slutet och lång eftersmak.

Vinet påminner mycket om en bra sydafrikansk Cabernet Sauvignon, vi kände igen mycket som Cabernet Sauvignon ofta visar då den görs riktigt bra. Det fanns även lite känsla av Toscana och druvan Sangiovese av någon anledning.

Med andra ord ett absolut toppvin från Grekland för endast 69:- vilket får betraktas som ett riktigt fynd !! Och så här kan det gå när man för en gångs skull doppar näsan i, tänker till och låter vinet rulla runt lite i munnen för analys.



Hasse klapp_klap :cool:

anoula
2006-09-12, 18:17
Vilken proffsig analys där Hasse! Jag inhandlade också en flaska av vinet efter tipset här på Kalimera. Håller med om att det var väl värt sina 69 kronor!

Nu ska jag snart iväg och dricka Hatzimichalis Cabernet Sauvignon med några vänner - inte illa det heller!:p