handdator

Visa fullständig version : Kvinnlig sångerska sjunger rap?

martinifk
2006-09-12, 13:29
På Kreta hörde jag vid ett flertal tillfällen en väldigt bra raplåt som en kvinnlig sångerska framförde. Är det någon här på Kalimera som känner till en relativt ny raplåt i Grekland som spelas nu?

Tacksam för svar....

Martinifk (det stavas väl rap eller?)

Elisabet
2006-09-12, 13:42
det stavas väl rap eller?Om du menar det fenomen som innebär att gas försvinner från magsäcken via matstrupen, så ja. Men det var kanske inte så hon lät? ;)

Sångstilen däremot rekommenderar Svenska språknämnden att man stavar rapp (rappen, rappa, rappare, rappning) enligt samma princip som till exempel ordet jobb.

Tyvärr vet jag inte vad sångerskan eller låten heter. Hoppas någon annan kan svara på det!

CamillaN
2006-09-12, 14:27
Kan det varit "Tamta" med låter Ftais (Ftäs) ? Den hörde vi mycket o fastnade för. Hmm .. kanske inte direkt rap men lite däråt kanske... :rolleyes:
http://www.greekmusic.com/itemdesc~CartId~{BA493274-DEE2-4E17EVEREST-9D7E-A712A9D948EA}~ic~3549%2D872~eq~~Tp~.htm

martinifk
2006-09-12, 18:49
Om du menar det fenomen som innebär att gas försvinner från magsäcken via matstrupen, så ja. Men det var kanske inte så hon lät? ;)

Sångstilen däremot rekommenderar Svenska språknämnden att man stavar rapp (rappen, rappa, rappare, rappning) enligt samma princip som till exempel ordet jobb.

Tyvärr vet jag inte vad sångerskan eller låten heter. Hoppas någon annan kan svara på det!

flabb_flab :rolleyes: Ang_elx RAPP!

martinifk
2006-09-12, 18:54
Kan det varit "Tamta" med låter Ftais (Ftäs) ? Den hörde vi mycket o fastnade för. Hmm .. kanske inte direkt rap men lite däråt kanske... :rolleyes:
http://www.greekmusic.com/itemdesc~CartId~{BA493274-DEE2-4E17EVEREST-9D7E-A712A9D948EA}~ic~3549%2D872~eq~~Tp~.htm

Tamta med låten Ftais är väldigt bra men inte den jag söker tyvärr men tack för länken:)

Martinifk

martinifk
2006-09-12, 19:00
I låten sjöngs det ella ellada vid ett flertal tillfällen om jag inte minns fel.

Martinifk som verkligen vill höra låten och den ska då få låt nr.1. på mp3:n:cool:

CamillaN
2006-09-13, 11:08
Var det bara en kvinna som sjöng hela tiden ... eller var det nån manlig med ??

monica
2006-09-13, 12:35
Har nu frågat min 13 åriga son som gillar rapp, och han tror att du menar en rappkille som är poppis och heter Nivo, vid flera tillfällen sjungs det signomi ellada, kan det vara den.....

Monica

CamillaN
2006-09-13, 13:12
Har nu frågat min 13 åriga son som gillar rapp, och han tror att du menar en rappkille som är poppis och heter Nivo, vid flera tillfällen sjungs det signomi ellada, kan det vara den.....

Monica

Ja jag funderade också lite på den (signomi ellada) men det är ju en "manlig" som sjunger + en barnkör väl ?? Om vi nu tänker på samma låt så heter den "Kalimera Ellada" o på CD´n "Going Through"
http://www.greekmusic.com/itemdesc~CartId~{13F27ED0-1EVEREST42A-4923-BF7B-D0A184CDE730}~ic~1700%2D617~eq~~Tp~.htm
Den är också bra och spelas ju jättemycket.
//Camilla

martinifk
2006-09-14, 10:35
Ska undersöka detta imorgon men om det är en kille har han väldigt kvinnlig röst....:rolleyes:

Martinifk

CamillaN
2006-09-14, 13:27
OK.. annars är mitt sista alternativ låten "Pano stin trela mou" med "Alexandra feat TX". Finns alla fall på denna mix men är ej lyssningsbar.

http://www.greekmusic.com/itemdesc~CartId~{58D437DC-A007-48FA-98E9-85EVERESTA396CFC064}~ic~3563%2D482%2D3~eq~~Tp~.htm
Lycka till !! _B-anana _B-anana
//Camilla.

martinifk
2006-09-15, 18:02
ευχαριστώ πολύ måste jag nu säga (speciellt till CamillaN) då min "rapp-fråga" nu är löst , låten jag sökte var nämligen Kalimera Ellada!!!! Väldigt bra låt som genast ska in i mp3:n som för tillfället bara innehåller GREKISK underbar musikflabb_flab

Martinifk som tackar än en gångklapp_klap Kalispera på er!

Zina
2006-09-15, 20:59
Hvilken kvinnelig artist sang "Kalimera Ellada"? Fordi "Goin Through" består av menn :confused: Bra sang for øvrig, men ikke min favoritt av dem.. :)

martinifk
2006-09-15, 23:26
består av menn

Du har så rätt! Jag hörde låten en gång på Kreta i somras och då var det slutet av låten då tjejrösten hörs mest eller så var det cikadorna;)

Har du tips på någon annan bra låt med dem?:rolleyes:

Martinifk

Admirala
2006-09-16, 06:15
Goin' Through har en låt som heter "Poso malakas ise" på cd'en La Sagrada Familia. Meget bra, den også! På samme cd fins "Athina", også bra.

Låten Kalimera Ellada er på deres nyeste cd - som også heter Kalimera Ellada. Tittelsporet er etter min mening det beste, men hele cd'en er verd å lytte til.

Zina
2006-09-16, 19:29
Poso malakas eisai er nok favoritten min med Goin Through flabb_flab

Andre : Euro, Athina, Gynaikes, Logia polla (La Sagrada Familia)

Vendeta (Vendetta)

Zina
2006-09-16, 19:30
Kom på..

Har du en interesse for gresk rap, så sjekk ut Tang-Ram også ;)

martinifk
2006-09-17, 17:53
Har nu laddat ner de andra tipsen och de flesta låtarna var bra men Kalimera Ellada är nog ändå bäst än så länge:rolleyes:

Martinifk

Zina
2006-09-17, 22:49
Jeg likte "Kalimera Ellada" veldig godt i begynnelsen, men hørte nok for mye på den.. ;)

CamillaN
2006-09-18, 09:52
ευχαριστώ πολύ måste jag nu säga (speciellt till CamillaN) då min "rapp-fråga" nu är löst , låten jag sökte var nämligen Kalimera Ellada!!!! Väldigt bra låt som genast ska in i mp3:n som för tillfället bara innehåller GREKISK underbar musikflabb_flab

Det var så lite så, bara kul att man kunde hjälpa till. Vi fastnade också för bla den låten nu i somras. _B-anana _B-anana _B-anana Fast så vidare "kvinnlig" är den ju inte :D :D
//Camilla.

Pernilla
2006-10-08, 01:59
Mötte dj:n i Goin Through då jag var i Patra senast.
Varje Tisdag (?) har de hip hop & Rnb klubb på klubben Decco där min kille Nikos arbetar som ordningsvakt som extraknäck på vintern (han är polis i övrigt). De är lite tjenis med varandra.
Jag lyssnar ju en del på svensk hiphop så jag blev väldigt intresserad. Och jag måste ju säga att jag gillar Goin Through skarpt.
Fick till och med deras album av Dj.n. Snällt!
Så nu lyssnar jag en hel del på dem.
Anna Vissi & Goin Throughs låt Erouta h polemo är en favorit men även Kalimera ellada.

Aris
2006-10-28, 21:55
Upptäckte Goin Through först i somras då alla mina kompisar nynnade på kalimera ellada. Jag köpte "Vendetta" och jag är fast, trots att jag aldrig förut lyssnat på rap. "12 para" och "ade" är bäst (om man bortser från underverket Ke förståss)