handdator

Visa fullständig version : Hvordan tar man seg den vakreste veien til Paleochora?


kari
2006-09-11, 22:27
Etter noen dager på Karpathos reiser vi videre til Kreta nå i oktober, målet er Paleochora og deretter et par (?) dager i Chania før vi flyr til Athen :)

Jeg vil helst holde meg på sydsiden, har ikke noe ønske om opphold hverken i Iraklion eller Rethymnon denne gangen, men med buss er det vel ikke mulig å komme hele strekningen uten å måtte opp på nordsiden?

Vi tar båt fra Karpathos til Sitia, og vil være et par dager i Makrigialos.
Med utgangspunkt Ierapetra, hvordan tar vi oss VAKRESTtil Paleochora?:)
Er det mulig å kjøre sydkysten? Buss + (fhv korte strekn) taxi + båt?
:) Undrer Kari

ciakoohler
2006-09-12, 02:23
http://bus-service-crete-ktel.com/maps.html

Enligt denna sidan måste man nog åka via de stora städerna,men kanske kan du hitta nån annan väg (fast det ser inte så ut på kartan.).Vi såg ju en o annan buss när vi körde bil där.Cia

xenos
2006-09-12, 06:10
Med utgangspunkt Ierapetra, hvordan tar vi oss VAKRESTtil Paleochora?:) Er det mulig å kjøre sydkysten? Buss + (fhv korte strekn) taxi + båt? :) Undrer Kari

Det finns inte så många alternativ. Från Sfakia blir det båt utefter kusten, klart vackert.
Mellan Sfakia och Ag. Galini blir det taxi, bitvis mycket vackert.
Fram till Ag. Galini blir det omväxlande buss och taxi.
Det går inte köra utefter sydkusten mer än vissa sträckor och inte alls efter Chora Sfakia.
Den här sträckan kan kräva övernattning i Sfakia pga av båttiderna.

Lefteris

kari
2006-09-14, 22:59
Tusen takk , Cia og Erik :)
Jeg sitter her med nyinnkjøpt Kretakart, The RoughGuide, og jeg tror vi forsøker å komme så langt vestover på sydkysten at vi tar buss opp til Rethymnon.
Strekningen Rethymnon - Chania er ny for oss.
Jeg har vært på Kreta 10 ganger, men har ikke vært lenger vest enn Rethymnon, så den bussturen tar vi med glede , selv om det er sydkysten som interesserer oss mest :D
Klart det kunne vært en ide å leie bil, om vi kunne leie den i Sitia feks og levere den i Chania? Vet ikke om den service eksisterer lenger?
For mange år siden leide jeg bil i Rethymnon og kjørte til Makrigialos.
Uten at det kostet mye ekstra kom det to herrer fra Ierapetra til hotellet og hentet bilen :)
Vi får se hva vi gjør når vi kommer til Sitia (fra Karpathos). bye_bye Kari

ciakoohler
2006-09-15, 00:16
Vi hyrde i Heraklion o körde runt i 10 dar o lämnade bilen på fjygplatsen i Chania.Inga problem med det.Mellan Heraklion o Chania ,ja längre förresten, är det bred motorväg.Inte så spännande ,men ett bra sätt at ta sig fram snabbt.Lycka till Cia

kari
2006-09-15, 07:44
Vi hyrde i Heraklion o körde runt i 10 dar o lämnade bilen på fjygplatsen i Chania.Inga problem med det.Mellan Heraklion o Chania ,ja längre förresten, är det bred motorväg.Inte så spännande ,men ett bra sätt at ta sig fram snabbt.Lycka till Cia
Takk, Cia :) , det er selvsagt mye mere fleksibelt å kjøre selv .
Da kan man også finne triveligere veier som alternativ til motorveier :)

"Faren" er at man passerer og får lyst til å stoppe på sååå mange fine små steder at tiden ikke strekker til flabb_flab - vi har MAX 14 dager på Kreta, kanskje bare 12, og øya er s t o r.
bye_bye Kari

Admirala
2006-09-15, 09:14
Takk, Cia :) , det er selvsagt mye mere fleksibelt å kjøre selv .
Da kan man også finne triveligere veier som alternativ til motorveier :)
"Faren" er at man passerer og får lyst til å stoppe på sååå mange fine små steder at tiden ikke strekker til


Og akkurat slik skal en ferie være... flabb_flab

Vi leide bil da vi var på Kreta i juni. Sjekket priser med mange utleiebyråer, men et som het Elite var billigst. De leverte bilen på hotellet i Chania, og vi parkerte den utenfor hotellet i Iraklion. Meget praktisk!

Gi privat beskjed om du vil ha nettadressen deres!

liselotti
2006-09-15, 12:53
Vackraste vägen måste vara sjövägen. Från Sfakia till Paleochora. Vi gjorde denna resan för ett par år sedan och det var en av våra bättre!

Vi tog buss från Chania till Sfakia, stannade 2 nätter, sedan båt till Loutro. Där stannade vi 5 nätter. Väldigt fint! Promenerade till Sweet Water beach (Glyka Nera) och Finix (Phoenix), satt på balkongen och såg getterna komma springande ner vid 19-tiden för lite gott att äta. Att strömmen går lite då och då tycks inte oroa. Tavernorna fortsätter lungt sitt arbete.

Sedan fortsatte vi med färjan till Paleochora. Vi var tvugna att byta i Agia Roumeli. Där satt vi och väntade på en taverna någon timme och såg alla som vandrat genom Samria komma ner till färjan.
Paleochora var inte alls lika fint efter att ha varit på dom andra ställena!

kari
2006-09-17, 21:39
Og akkurat slik skal en ferie være... flabb_flab
Vi leide bil da vi var på Kreta i juni. Sjekket priser med mange utleiebyråer, men et som het Elite var billigst. De leverte bilen på hotellet i Chania, og vi parkerte den utenfor hotellet i Iraklion. Meget praktisk!
Gi privat beskjed om du vil ha nettadressen deres!

Ja, akkurat s l i k skal jo, som du sier, en ferie være :D
Time will show, som det heter på godt norsk, akkurat NÅ blir jeg litt sliten
av å studere Kretakartet, men etter noen feriedager er nok energien på TOPP igjen og vi tar fatt på Kreta med stor appetitt :p
Takk for tips om bilutleie, du hører fra meg bye_bye Kari

kari
2006-09-17, 21:46
[quote=liselotti]Vackraste vägen måste vara sjövägen. Från Sfakia till Paleochora. Vi gjorde denna resan för ett par år sedan och det var en av våra bättre! quote]

Den reisen dere gjorde lyder virkelig deilig :) Kunne godt tenke meg å besøke både Loutro og Sfakia:D
Vi kommer østfra,(Karpathos) Sitia/Makrigialos, og skal t i l Paleochora og Chania. Vi flyr derfra tilbake til Athen, så Chania er et must, ellers kan vi improvisere og bli værende det vi liker oss best :D Kari

Marianne
2006-09-19, 10:24
Först skulle jag bestämma mig för om jag ville hyra bil eller åka buss och taxi.

Hyrde jag bil i Sitia skulle jag lämna tillbaka den i Chania, om det går.
Med bil skulle jag ta följande rutt, men det går med buss/taxi också:

Nu vet jag inte hur många dagar ni tänkt er i Makrigialos (ett par dagar?) men turen därifrån går via Ierapetra – Mirtos - Ano Viannos – Mires - Agia Galini med övernattning något eller några av platserna. (’Brige’ har skrivit om sin resa åt andra hållet i våras och då tror jag också hon körde upp till Zaros och bodde några dagar, se hennes resebrev). FESTOS, Matala, Lentas kan väl vara andra utflyktsmål beroende på tid, intresse och vad man sett tidigare.

Från Agia Galini skulle jag köra över Spili (åker ni med buss, tror jag det är bussbyte här) och vidare Plakias - Frangokastello - Chora Sfakion, här skulle jag övernatta och ta med mig bilen på färjan nästa dag till Paleochora. Dock utesluter detta övernattning i Loutro, där man endast lägger till några minuter (bilar kan inte köra av i Loutro). Färjan från Chora Sfakion brukar gå vid 12-13-tiden och ankommer Paleochora ca 18 (uppehälle i Agia Roumeli för lunch ett par timmar).

Nu har ni 4-5 dagar i Paleochora (beroende på hur mycket ni också vill se på norra kusten), en båttur till Elafonissi bör stå högt på önskelistan (hoppas vädret är med er, vid lugna, vackra solskensdagar är detta rätta sättet att ankomma Elafonissi enligt min mening – båten ”Elafonissos” bör gå varje dag kl 10 och hem igen redan vid 15-tiden i oktober).

Gavdos får nog vänta till en annan gång! ;)

Hur många nätter har ni kvar? Med övernattning i Chania eller längs kusten Kastelli-Chania har ni möjlighet att besöka Falassarna, Gramvousa och naturligtvis en titt på Chania.


Om jag bestämt mig för buss och taxi skulle jag hoppa över Makrigialos (vilket JAG skulle göra under alla omständigheter om jag redan varit där – jag skulle uppskatta att ha de extra dagarna till resten av resan).

Kom jag med båt till Sitia (vilken tid ankommer ni?) skulle jag åka buss till Agios Nikolaos-Heraklion-Rethymnon där jag skulle övernatta, om det passar med tiden. Nästa dag skulle jag fortsätta med buss söderut lite beroende på var jag varit tidigare och vad jag ville se (Plakias, Preveli, Frangokastello – eller gärna DIREKT till Chora Sfakion – det är möjligt att sträckan Plakias/Frangokastello-Chora Sfakion får åkas med taxi, om det inte går buss), övernattning innan färjan nästa dag till Loutro strax före lunch (tur på ½ time). Här skulle jag kanske satsa på övernattning om jag var nyfiken på Loutro med omgivningar, antal nätter beror på hur mycket jag vill vandra i området, men en natt eller två bör det väl minst vara. Färjan till Paleochora tar en hel eftermiddag och med ankomst till Paleochora kl 18 och en plan om att se Paleochora och en dagstur med båt till Elafonissi (och Gavdos?) så bör man ha minst 4-5 nätter där.

(Ett alternativ till rutten Chora Sfakion-Loutro-Paleochora KAN vara att åka den lilla färjan från Chora Sfakion till Gavdos med någon/några övernattningar här och härefter DIREKT Gavdos-Paleochora!, men det beror väldigt mycket på VILKA veckodagar man är där (och så vinden förstås) eftersom båten som regel anlöper Paleochora först i veckan och Chora Sfakion sist på veckan – och i oktober endast åker ca varannan dag och inte alltid är att lita på ;) . God tid gäller!)

Morgonfrisk skulle jag ta bussen från Paleochora vid 7-tiden och njuta soluppgången på den vackra resan upp genom Kretas västliga bergsområde och kanske satsa på en hyrbil en dag eller två för att se området Falassarna-Gramvousa-Kastelli och kusten omkring Chania.


Jag har inte själv gjort exakt någon av dessa turer, men vi har åkt Chania(1) - buss via Rethymnon-Iraklia och taxi till Lassithi-platån(1), buss till Agios Nikolaos-Ierapetra-Makrigialos(3-4), buss Makrigialos-Ierapetra-Mirtos(1), taxi Mirtos-Mires (gick ingen buss här) och vidare till Agia Galini(2), buss Agia Galini-Rethymnon-Chania-Paleochora(5-6) på en 14 dagars rundtur på Kreta. Många av de andra platserna har vi besökt vid andra tillfällen.


Káli tíchi kai kalo taxidi, Kari!bye_bye

xenos
2006-09-19, 10:54
[QUOTE Från Agia Galini skulle jag köra över Spili (åker ni med buss, tror jag det är bussbyte här) och vidare Plakias - Frangokastello - Chora Sfakion, här skulle jag övernatta och ta med mig bilen på färjan nästa dag till Paleochora. QUOTE]

Går det med buss numera, även om byte i Spili, ta sig sträckan Ag. Galini - Sfakia?
Året 2000 gick det inte vi fick ta taxi Sfakia - Spili - Ag. Galini.

Lefteris
som gärna åker efter sydkusten många gånger till, särskilt den västra halvan

kari
2006-09-19, 12:17
TUSEN TAKK, Marianne :D klapp_klap :D

Siden jeg ikke har tid til å skrive MYE vil jeg bruke STORE bokastaver,
PC 'n min hjemme "krangler" :mad: , og her på jobb er det kun litt av pausa som kan brukes )
bye_bye Kari

Marianne
2006-09-19, 12:59
Går det med buss numera, även om byte i Spili, ta sig sträckan Ag. Galini - Sfakia?
När vi tog rutten Agia Galini-Rethymnon april/maj 2002 fick vi upplyst att denna möjlighet fanns. Om det var för att förbindelsen var dårlig (lång väntetid i Spili?) att vi inte valde denna möjlighet, minns jag inte. Men det var inte många avgångar, så mycket minns jag.
Alla upplysningar är med förbehåll för ändringar och måste naturligvis, som alltid i Grekland, kollas och dubbelkollas!;)

Kari, hoppas det kan vara till lite hjälp eller inspiration.bye_bye

Marianne
2006-09-19, 14:52
Ett förtydligande: Bussen från Spili skulle gå till Plakias (inte Sfakion), det är jag rätt säker på. Därifrån gällde nog taxi vidare mot Sfakion. Jag tror det var därför vi inte tog den bussen, vi hann inte med ett besök i Plakias också (eller var kanske inte så intresserade?).
Bussresan Agia Galini-Rethymnon-Chania-Paleochora tog vi lätt på en och samma dag (upp tidigt! – första bussen gick vid 6-7-tiden).

Någon kanske undrar om det var nödvändigt att åka taxi Heraklion-Lassithislätten. Nej, det var ett val vi gjorde. Det går bussar också!

kari
2006-09-22, 08:44
Ett förtydligande: Bussen från Spili skulle gå till Plakias (inte Sfakion), det är jag rätt säker på. Därifrån gällde nog taxi vidare mot Sfakion. Bussresan Agia Galini-Rethymnon-Chania-Paleochora tog vi lätt på en och samma dag (upp tidigt! – första bussen gick vid 6-7-tiden).

Hei Marianne :) Tusen takk, kjempefin Info og INSPIRASJON :D
- tror vi velger BUSS, og i følge min CADOGAN guide (2002) skal det gå buss 2 ggr pr dag Plakias- Chora Sfakion, HÅPER det stemmer fortsatt.
- men fra Agia Galini TIL Plakias ser det ikke ut til å gå buss.
HVA kan en taxi koste for den strekningen, når vi ikke leier bil har vi jo en del euro "til overs" :)
bye_bye Kari

kari
2006-09-22, 08:55
Og akkurat slik skal en ferie være... flabb_flab

Vi leide bil da vi var på Kreta i juni. Sjekket priser med mange utleiebyråer, men et som het Elite var billigst. De leverte bilen på hotellet i Chania, og vi parkerte den utenfor hotellet i Iraklion. Meget praktisk!
Gi privat beskjed om du vil ha nettadressen deres!
Selv om det NÅ heller mot at vi velger buss, (det kan jo endre seg ;))
vil jeg takke for linken, Admirala :)
- kun 257 euro for 14 dager må jo være kjempebra pris!
bye_bye Kari

kari
2006-09-22, 09:10
[quote=Marianne]
Ierapetra – Mirtos - Ano Viannos – Mires - Agia Galini med övernattning något eller några av platserna.

Kom jag med båt till Sitia (vilken tid ankommer ni?) skulle jag åka buss till Agios Nikolaos-Heraklion-Rethymnon där jag skulle övernatta, om det passar med tiden. Nästa dag skulle jag fortsätta med buss söderut lite beroende på var jag varit tidigare och vad jag ville se (Plakias, Preveli, Frangokastello – eller gärna DIREKT till Chora Sfakion /quote]

Hvis vi velger den ruta du anbefaler her :) , vil vi i tilfelle bli med båten til AG. Nikolaos i stedet for å gå av i Sitia, er i tilfelle i Ag. N. på ettermiddagen 17- 18 tiden.

Men, Marianne, i og med at du anbefaler den, betyr det at d u synes strekningen Ierapetra - Plakias evt Ierapetra - Chora Sfakion er mindre severdt enn Plakias/Chora Sfakion - Paleochora?:)

bye_bye Kari
- med en PC som er i "det gode hjørnet" :) akkurat NÅ .........

Marianne
2006-09-22, 11:16
Ang. taxi så har vi för fyra år sedan betalt 55-60 euro för sträckningarna Chania-Elafonissi, Heraklion-Tzermiado(Lassithi) och Mirtos-Mires. Hoppas det kan ge dig en idé om priset - har ju inte själv åkt taxi Ag.Galini-Plakias (och inte alls varit i Plakias), har svårt att uttala mig om just den sträckan. Man får fråga i Ag.Galini om det går buss till Plakias (säkert bussbyte med väntetid i Spili i så fall) eller om man kan få tag på en taxi i Spili om man åker buss dit. Annars är det väl taxi som gäller Ag.Galini-Plakias om inte ni vill upp om Rethymnon, som vi gjorde, det fungerade nu bra det också. Tidig morgonbuss från Ag.Galini kl. 6 ungefär!flabb_flab

Att jag rekommenderar att ni droppar Makrigialos, Ierapetra, Ag.Galini och Plakias är mest för att jag menar ni redan sett dessa.
Med endast 10-12 dagar till disposition skulle JAG helt klart prioritera att ha lite bättre tid i det området, som är nytt. Jag gillar att ha god tid, men det är ju så olika;) - andra är ju nöjda med en övernattning eller två och hastar strax vidare till nya platser/öar (och det är ju helt fint, om man är nöjd med det!:)).
VILL ni bo i Loutro, som många vill prova, så kräver det att man sätter av ett par, tre dagar till det inkl. båtresorna, ska ni dessutom ha tid till Paleochora och Elafonissi, plus kanske något på norra kusten (Falassarna, Gramvoussa eller vad vet jag) - ja, tiden går - och det skulle ju gärna vara SEMESTER också.
Kan det evt. kombineras med Gavdos, så är det ju också lite spännande. För några, inte för andra. Vi är ju så olika.
Vi har varit på Gavdos på endagsbesök två gånger, jag hade gärna stannat någon natt, men så blev det inte. Båtresan tillbaka till Paleochora kan vara för dj..., men jag gillar ju inte när det gungar. Där är vi människor ju också så olika. Men jag är glad jag stod ut, tyckte vi hade fina timmar på Gavdos!

Till sist, jag tycker inte man kan jämföra sträckan Ierapetra-Ag-Galini (som jag tyckte var väldigt vacker!) med sträckan Ch.Sfakion-Paleochora som föregår med båt längs kusten - det är något helt annat! Bussturen från Chania-Ch.Sfakion var mycket fin den också, men det är en annan historia...;)

Nu tror jag kanske att ni har någon speciell anledning till att ni VILL till Makrigialos (något jubileumsår kanske?) och det kan ju vara en viktig anledning för er, som jag liksom inte kan ta med när jag skriver vad jag skulle gjort.

Planering är halva nöjet!bye_bye

kari
2006-09-23, 17:17
Att jag rekommenderar att ni droppar Ag.Galini och Plakias är mest för att jag menar ni redan sett dessa.
Till sist, jag tycker inte man kan jämföra sträckan Ierapetra-Ag-Galini (som jag tyckte var väldigt vacker!)

Fint, Marianne :) - det var STREKNINGEN Ierapetra - Ag,Galini jeg var interessert i , DEN har vi ikke sett lenger enn til MIRTOS, f o r e l ø p i g ;)
Det er riktig at vi har vært i Plakias(dagstur) og Ag.Galini(overnatting), men det har vært med buss fra R e t h y m n o n :)
Tusen takk bye_bye Kari

go-north
2007-03-17, 18:13
Hejsan,
Svar: alle veijer!

inkfish
2007-03-17, 23:13
Då tråden är gammal låser jag den. Den som vill fundera vidare i ämnet, starta gärna nya trådar.

inkfish/moderator