handdator

Visa fullständig version : Tips om Grekland på försommaren


Lotta N.
2006-09-10, 15:45
Hej!
Kom hem från Samos för en månad sedan.
Jag har nog aldrig haft sån abstinens efter en semester.snyft_drop
Varenda dag tänker jag och längtar jag till baks till Grekland. Har varit på Santorini tidigare ock har redan blivit så förälskad i detta land.
Jag vill åka till nya ställen och nu undrar jag om ni som är mer beresta än mig kan tipsa för jag har redan börjat spara till nästa resa som jag inte vet vart den ska gå.

Funderar på att åka ensam och bara stänga av omvärlden.

Om man vill åka i maj - juni till ett ställe som är vackert, lugnt,rogivande där man bara kan finnas till: sola, läsa, strosa runt,slå sig ner på någon taverna, kanske ta lokalbussen till någon annan ort eller sevärdhet på ön. Vart åker man då?
bye_bye Lottabye_bye

Arne
2006-09-10, 16:04
Vad säger du om Syros?? Lätt att ta sig till från Athen med såväl färja som flyg. Syros är provinshuvudön i Cykladerna. En sällsamt levande grekö där livet sin gilla gång går året runt, sommarmånadernas turister till trots.

Goda lokala bussförbindelser sammanknyta de innemot tjugo små byarna med öns administrativa centrum, staden Ermaupoli. Mycket gott om fina stränder med små tavernor.
Vi taga oss alltid boende i den lilla byn Kini, på Argo Studios. Ett tiotal läckra rymliga studios med havsutsikt från översta våningsplanets stora altan. Kan det vara fem minuters promenad ned till stranden och tavernor samt butiker. Prisläget i Maj torde hamna runt 25€ per natt nånstans.

Jag tror du skulle trivas något rent förträffligt på ön under Maj-Juni, då det är begränsat med turister.

Lite bilder http://www.sendpix.com/albums/06091006/ii4ovms3lq/

Arne

Admirala
2006-09-10, 16:30
Ja, Lotta, jeg er helt enig med Arne. Om du ikke vil dra til Nafplio, (som også tilfredsstiller alle ønskene du beskriver :D ) er Syros er herlig sted. Ermoupolis er en vakker og levende by, og jeg hadde nok foretrukket den. Men det kommer litt an på hva slags byer du liker best å bo i.

ENIAC
2006-09-10, 17:23
Helt otippat slår jag ett slag för Amorgos! klapp_klap

Under min tid som singel funderade jag på att åka dit ensam, men det blev aldrig av. På Amorgos kan man gå ut ensam på kvällen utan att riskera slemmiga raggare eller jobbiga inkastare.

Amorgos är lite krångligare att ta sig till eftersom man, vilket är vanligast, landar på Santorini och sedan tar sig vidare till Amorgos via Naxos. Det finns direktfärjor mellan Santorini och Amorgos, men det är lite si och så med avgångarna. Det är väl värt besväret och du kommer inte ångra dig!

Amorgos är ett perfekt ställe där man kan ta igen sig, läsa en god bok och bara slappna av.
Så tidigt på säsongen behöver man inte "oroa" sig för en massa turister, för det är rätt så folktomt då. Jag var där i början av juni i år, och de turister som fanns var mest amerikanare och andra greker. En och annan svensk stötte vi på, men ytterst få.

Känner man att man fått nog av att bara softa kan man ta bussen till andra byar, besöka det otroliga klostret Panagia Chozoviotissa eller vandra i bergen. Hela ön är i sig en sevärdhet; det är väldigt vackert där med bergen som stupar ner i havet. Får nästan lite abstinens nu..!
Någon direkt shopping kan man inte tala om, däremot finns en härlig atmosfär där de bofasta är väldigt trevliga. Jag har aldrig blivit illa bemött på Amorgos och jag har varit där tre gånger. Fler ska det bli :D

Ingen stress, inga krav och inga måsten!
Kort sagt - Grekland när det är som bäst! _B-anana

Veronica

Lotta N.
2006-09-10, 17:30
Oj vad snabbt ni första svarade. Jätte roligt.
Det är ju så kul att drömma och planera innan man bestämmer sig definitivt. Tack för tipsen
**Lotta**

Eva L
2006-09-10, 20:56
Amorgos, Folegandros eller Sifnos.

Eva

Yak
2006-09-12, 14:55
Lägger (givetvis) min röst på Amorgos också! Har rest dit själv flera gånger och det är en ö som i mitt tycke har allt. Du kan träffa folk (ja, även svenskar om du vill) men samtidigt så slipper du allt det trista med mass-charter. Du kan sitta nere vid hamnen i Katapola och ta det lugnt, eller du kan åka runt till någon annan stad.
Gillar du vandring så kan du gå flera mil per dag om du vill, jag tror det är perfekt att vandra på försommaren.
Kommer själv garanterat att åka tillbaka till Amorgos nästa år igen, om det blir på vårkanten eller under hösten återstår att se.