handdator

Visa fullständig version : Hyreskontrakt pa moppar


inkfish
2006-09-08, 21:48
Brukar ni lasa era hyreskontrakt? Jag har gjort det den har gangen - och blivit latt chockad.

Av kontraktet framgar att jag ar skyldig att betala ALLA skador - inkl punktering:eek:

Nar jag skriver under skriver jag ocksa under pa att alla kostnader far dras fran mitt kontokort (vars nummer jag tvingas uppge).

Blir lite gladare nar jag ser att en ruta med 3rd party insurance ar ikryssad. Men enligt det finstilta innebar detta kryss att JAG maste betala HELA kostnaden inkl sjalvrisk om nat hander:eek:

Fatta att jag kor omkring i 20 hela dagarnasnyft_drop

Det har ar stor skillnad mot nar jag hyrde moppe forra gangen, pa Karpathos. Dar verkade full insurance faktiskt betyda nat. Nar jag passerade uthyraren en dag for att forlanga hyrestiden lyckades jag ocksa falla den extremt klyftiga kommentaren "Men titta, glaset till ena blinkersen ar trasigt, det var det inte igar" (Nagon hade valt moppen pa parkeringen).

Uthyrarens kommentar var bara "No problem, you are fully insured anyway"

Vagar inte tanka pa vad ett trasigt blinkerglas skulle innebara har pa Amorgos, da har jag formodligen inte pengar till batbiljetterna hem:(

PO
2006-09-08, 22:07
Brukar ni lasa era hyreskontrakt? Jag har gjort det den har gangen - och blivit latt chockad.


Jupp, been there, done that and paid for it!
Försäkringsbolag är liksom inte alltid till för kunden.
Läs tex. gärna det finstilta i den försäkring som följer med en ny klocka:
"Gäller ej vid vulkanutbrott, fiendes åtgärd eller vid utlösande av atomvapen" -känns det viktigt just då, eller?

//PO
-:)

Bossec
2006-09-08, 22:42
Känner igen mej precis i det du skriver. På Amorgos är enda gången vi behövt visa upp kontokort vid moppe-hyra. Karpathos är nog enda ön vi hyrt moppe med helförsäkring. Tror inte det fanns något val på firman vi nyttjade där. Kostade, om jag inte minns fel, 16 E per dag. Dyrt tyckte vi när vi hyrde. Värt vartenda öre tyckte vi tre dagar senare när olyckan var framme. Vi gick omkull på asfalten mellan Aperi och Pigadia. Sååå många ggr vi hyrt med enbart tredjepartsförsäkring och så händer detta just när vi är försäkrade. Snacka om tur i oturen.
Ta det lugnt på vägarna så går det säkert bra! Tänk på att även asfalt kan vara hal.

Bosse
Som trots ovanstående funderar på att bli återfallsknutte:)

Hellen
2006-09-08, 22:45
På Milos, när vi hyrde bil, fanns inget helförsäkringsalternativ. Det var lite nervöst, men allt gick bra.

//Helén -som sitter här och drömmer sig tillbaka till sommrens resa

inkfish
2006-09-14, 22:05
Bosse - tidigare i ikvall sag jag en hyrbil levereras hit till Honeymoon pa Santorini. Aven de som hyrde den fick uppge kontokortsnr. Nat nytt dehar borjat med, kanske.

Pa Amorgos haromdan hyrde jag pa samma stalle igen - och da var uthyraren "flott" och bjod mig pa en forsakring som jag annars skulle ha fatt betala 3 euro for. Synd att han inte sa nat om den forsta gangen jag hyrde, da hade jag ju tagit den.:(

Peter
2006-09-18, 14:27
Oaktat vilken försäkringsform man väljer/får så är det viktigt att gå igenom fordonet efter skador när man hyr det och påpekar repor och skador. På så sätt kan man forhoppningsvis undvika problem när man lämnar tillbaka det.

I förra veckan när jag hyrde så insisterade uthyraren på denna inspektion tillsammans med mig. Nu hyrdes den via kontakter så jag förväntade mig inga problem, men det var bra för det fanns ett par skrap och bucklor...

Peter

inkfish
2006-09-18, 14:35
Oaktat vilken försäkringsform man väljer/får så är det viktigt att gå igenom fordonet efter skador när man hyr det och påpekar repor och skador.

Och att man gör det är väl ungefär lika troligt som att man undviker att köra på grusvägar, vilket man skrivit under på att man ska:cool:

Jag mötte protester här vid nåt tidigare tillfälle om just det med grusvägarna, förresten. Med den oerhört rika erfarenhet;) jag nu har av TRE grekiska moppeuthyrare kan jag konstatera att två hyreskontrakt förbjuder körning på grusväg (non-paved roads) medan den tredje nöjer sig med en rätt kreativ gummiparagraf:

"Clients are prohibited from driving in sand, in dirt or rough roads (full of potholes and rocks), anywhere with no roads or extremely difficult roads".

monica
2006-09-18, 17:22
Blev lite förvånade när vi skulle hyra vespa på Naxos, min man har sitt svenska körkort gällande fortfarande och det var tur, för det grekiska gällde inte att hyra på. Det grekiska kunde vi endast hyra en fyrhjuling.
Vi har hyrt tidigare på öar men aldrig hört detta. Men det har blivit hårdare i Grekland med mycket poliskontroller, hastighetskontroller och liknande.

Vilket så klart är jättebra.

Monica

inkfish
2006-09-19, 16:58
Hur kunde det grekiska inte gälla?:confused: