handdator

Visa fullständig version : Några sista frågor...


jenny30
2006-09-07, 22:22
Hej
Först vill jag tacka för alla otroligt bra tips jag fått här.
Nu är det inte långt kvar. På onsdag morgon går flyget till Aten och sedan vidare ut i övärlden (Antiparos, Koufiniissi, Sifnos mfl) i tre veckor.
Jag har några snabba frågor:
1. Måste vi ta med flytvästar till barnen? (4 o 5år) Tänker då framförallt till färjor och badbåtar.
2. Hur tar man sig från flygplatsen till hamnen?
3. Vad borde priserna cirka ligga på för boende med eget kök så här års?
4. Hur mkt dricks ger man till servitörer och boende?
5. Är det mkt mygg så här års?
6. Hur mkt kontanter bör man ha med sig?

Ja det var lite frågor, återkommer säkert med flera:)
Från en som aldrig varit i Grekland...

Janérik
2006-09-07, 22:45
Hej
Först vill jag tacka för alla otroligt bra tips jag fått här.
Nu är det inte långt kvar. På onsdag morgon går flyget till Aten och sedan vidare ut i övärlden (Antiparos, Koufiniissi, Sifnos mfl) i tre veckor.
Jag har några snabba frågor:
1. Måste vi ta med flytvästar till barnen? (4 o 5år) Tänker då framförallt till färjor och badbåtar.
2. Hur tar man sig från flygplatsen till hamnen?
3. Vad borde priserna cirka ligga på för boende med eget kök så här års?
4. Hur mkt dricks ger man till servitörer och boende?
5. Är det mkt mygg så här års?
6. Hur mkt kontanter bör man ha med sig?

Ja det var lite frågor, återkommer säkert med flera:)
Från en som aldrig varit i Grekland...

1: Nja är väl rätt svar här, det ska ju finnas flytvästar på båtarna men om jag skriver nej och något händer så :eek: Jag kommer då inte att ta med flytväst.
2: Det går buss från utanför flygplatsen ner till hamnen, tror det är nummer E95 på den. Biljett köpes väl fortfarande i kiosken som är bredvid bussarna.
3: Jag har tittat på Paros och Naxos, där verkar det ligga mellan €15 och €35.
4: Känslig fråga men om jag säger mellan 0 och 10 % så är jag väl ganska säkerställd, jag tror ingen numera misstycker om de inte får dricks men åtminstone kan man ju avrunda uppåt. Städerskan brukar få lite småpengar men då har hon inte haft mycket göra, numera ska vi resa med barn så då får hon mera göra och troligen lite mera dricks också.
5: Får väl bli nja här också då jag aldrig rest vid denna tidpunkt.
6: Vi brukar växla 1000-2000 kronor och sedan tar vi ut mera då vi behöver, sedan konstaterar man glatt att det gick 2000 denna gång också (och försöker glömma bort att man tog ut fem gånger 2000)

Mvh Janérik (som kommer efter nästa lördag)

Eva L
2006-09-08, 09:16
Jag lämnar alltid dricks om maten är god och servicen bra ca 10 % för en måltid. Dricks till städerskan ger jag också om städningen är ok och det är en anställd städerska. Varierar lite men oftast några euro för några dagar. Är städningen mycket bra händer det att jag ger mer. Som mest i år blev det 10 euro för några dagars boende men då var servicen perfekt. Sen är jag ganska bra på att plocka upp efter mig så det är enkelt att städa där jag bor. I Grekland lämnar jag dricksen före avresan.

I Thailand och Brasilien har jag däremot lämnat dricks dagligen eftersom det var olika personer som städade mitt rum. Det är en viktig extrainkomst för en lågavlönad personal.

Ta med MyggA från Sverige det kan ni även använda till barnen eftersom dom är över 3 år.

Eva