handdator

Visa fullständig version : Maxton


Elisabet
2006-09-03, 12:18
Har någon testat Maxthon?
Synpunkter?

Arne
2006-09-03, 16:00
[/URL]

Maxthon (http://eskapism.se/blog/?p=22) (hette tidigare MYIE2) är ett “skal” till Internet Explorer och Maxthon är idag det absolut smidigaste sättet att surfa på. [URL="http://www.kalimera.nu/forums/"]

Några av Maxthons funktioner:
* ha flera webbsidor öppna samtidigt
* blockera annonser (och andra oönskade bilder)
* stoppa pop-up fönster
* super drag and drop
* collector
* URL alias och URL key
Det som kallas för “super drag and drop” innebär att du t.ex. med musen kan markera en bit text på en webbsida och sedan vänsterklicka på den markerade texten och “dra” den en bit åt sidan och vips så öpnnas ett nytt fönster som söker efter den markerade texten på google. På likande sätt fungerar det om du drar en länk; länken öppnas i ett nytt fönster. Otroligt smidigt när man läser nyheter på dn.se eller besöker en blog och vill läsa flera att inläggen.
Collector är ett litet fönster där du kan skriva text och sedan köra denna text som ett script på sidan. Dett är bra för oss som utvecklar webbsidor är möjligheten att testa javaskript på en sida utan att behöva ändra något i källkoden. Väldigt skönt att ha när man håller på att testa script och vill slippa att ändra i ett dokument och behöva ladda upp till servern igen osv.
URL key och URL alias är en sorts genvägar, eller kortkommandon, till de sidor du besöker mest. Med URL key kan du bestämma att tangenten F1 tar dig till aftonbladet.se medan F2 tar dig till dn.se och F3 tar dig till sidan xx osv. URL alias är liknande, men istället så skriver du en adress i adressfältet. Jag skriver t.ex. “p3″ för att komma till P3:s webbradio, eller “tv” för att komma till tvprogram.nu, eller “bank” för att komma till Föreningssparbanken via internet. Smått otroligt smidigt!
Maxthon är webbläsaren nummer ett enligt mig. Det slår både Firefox och Opera med hästlängder.

pawik
2006-09-03, 17:00
Maxthon är webbläsaren nummer ett enligt mig. Det slår både Firefox och Opera med hästlängder.
Den verkar klart trevlig. Om den slår både Firefox och Opera vet jag dock inte.
Opera och Firefox finns ju för ett antal plattformar (Solaris och Linux t.ex.) vilket inte Maxthon verkar göra. Den verkar dock som sagt trevlig.

/pawik