handdator

Visa fullständig version : Spännande grekvin.


Arne
2006-09-01, 13:37
I tillfällighetssortimentet för September finnes en grekisk nyhet.

Biblia Chora är namnet och beställningsnumret 99099.

Prisläget strax under hundringen. Vingården har sin hemvist i Kavalaprovinsen , Kokkinohori.

Vinet är ett fantastiskt stilprov på vad odlarna menar med "terroir", vinets avspegling av vingårdens jordmån och microklimat. Sällsamt distinkta mineraler i denna Biblia CHora 2004.

Vi ska i helgen avnjuta en flaska ute vid stugan på skäret.

Arne

Hasse
2006-09-01, 15:34
Detta vin finns till försäljning först på måndag den 4/9, då dock i hela 405 butiker runt om landet. 20.000 flaskor allt som allt !

Pezoules (som vinet egentligen heter), betyder terrasser på grekiska, vilket syftar på de terrasserade vingårdarna.



Hasse :cool:

Elisabet
2006-09-01, 16:02
På skäret kanske den 4/9 infaller före helgen... :rolleyes:

Men Arne, begreppet "terroir" har inget med vad vinodlarna menar att göra, utan är grundstenen i den franska lagstiftningen om hur viner klassificeras utifrån de naturliga förutsättningarna i området där det är producerat. Det är också den lagstiftning som är förebild för många andra länders vinlagar.

I Systembolagets beskrivning av vinet finns inte ett ord om mineraler. De beskriver det som ungdomligt, fruktigt och örtigt, med smak och doft av blåbär, gräs, slånbär och lakrits. Låter inte som något som skulle falla mig i smaken. 69 kr är priset. Hade det kostat strax under hundringen hade det aldrig fallit mig in att prova det. Det gör det nog inte för 69 heller...

Hasse
2006-09-01, 16:05
I Systembolagets beskrivning av vinet finns inte ett ord om mineraler. De beskriver det som ungdomligt, fruktigt och örtigt, med smak och doft av blåbär, gräs, slånbär och lakrits. Låter inte som något som skulle falla mig i smaken. 69 kr är priset. Hade det kostat strax under hundringen hade det aldrig fallit mig in att prova det. Det gör det nog inte för 69 heller...



Systembolagets bedömning skall alltid betrakas som subjektiv. Det är precis som vi, människor i en panel som provar produkterna och de gör alltid ett sammandrag av vad panelen tycker. Därför är deras bedömning att betrakta som ingenting annat än en vägledning som ska passa en stor mängd olika konsumenter. De ord om doft och smak som anges om ett specifikt vin innebär alltså inte att man som du gör Elisabet - "undviker" det vinet utan att själv göra en bedömning. Men smaken är ju som......



Hasse :cool:

Elisabet
2006-09-01, 16:08
De ord om doft och smak som anges om ett specifikt vin innebär alltså inte att man som du gör Elisabet - "undviker" det vinet utan att själv göra en bedömning. Håller med i princip MEN vissa saker har man ju lärt sig med åren! ;) Står det till exempel blåbär, så hittar man ett prisvärdare alternativ på Ica bye_bye

anoula
2006-09-01, 16:27
Står det till exempel blåbär, så hittar man ett prisvärdare alternativ på Ica bye_bye
Hehe, ja så talar en sann norrlänning :D . Varför dricka vin när man kan få hembränt och lingondricka?

Jennie
2006-09-01, 16:56
Hej!!

Du gör rätt i att prova Biblia Chora, det är ett riktigt gott vin! Finns alltid en flaksa av det i mitt vinställ!
Kan oxå rekommendera Boutaris Grande Reserve, ett rött som är väldigt gott till starka ostar. Vet inte om det finns på Systemet vet att Naossa finns som ju oxå faller mig i smaken, här kan jag hålla på i evighet...

Ha de gott!!!

Jennie, som blev vinkännare när hon flyttade till grekland... ;)

anoula
2006-09-01, 17:18
Jennie, som blev vinkännare när hon flyttade till grekland... ;)
Här har du en till ;) . Har bott sju år i vinlandet Frankrike, men det var Grekland som fick mig att verkligen älska gott rödvin.

I Frankrike drack jag mest champagne ändå :p .

Arne
2006-09-03, 16:35
Intressant diskussion...


Alltnog, vi avnjöt ovan relaterade vin vid stugan ute på skäret nu i lördags.

Ett mer än utsökt och prisvärt grekvin. Smak och tanke leder osökt till de sydtyska kvalitetsvinerna. Skulle vilja placera detta vin någonstans enligt den tyska kvalitetsskalan emellan Spätlese och Auslese, det vill säga de näst högsta kvalitetsklasserna strax under Eiswein vilken är den allra högsta klassen. Mineralkänslan var bedövande skön...

För den som ändock tvivlar bifogas några bilder på vinflaskan. Bilderna tagna lördagen den 2 September ute på skäret.

Därtill några bilder med vårt nya blixtaggreget till Miniltan samt havsvyer i sena kvällen.

Länk http://www.sendpix.com/albums/06090307/3kv1rt9mh9/

Arne

Hasse
2006-09-04, 07:20
Arne !

Ditt första inlägg i denna tråd handlar om ett rött vin som har artikelnummer 99099. Det är inget beställningsvin eftersom du skriver "beställningsnummer". Det namn du skriver att vinet har, Biblia Chora är som jag tidigare inte namnet på 99099. Den heter Pezoules vilket också framgår när man söker på numret på systembolagets sida.

Du skriver sedan om vilka intryck ni fick av Biblia Chora ute på skäret. Bilderna du lagt ut på flaskan i fråga visar mycket riktigt det vin du initialt nämner i denna diskussion. Däremot är Pezoules som sagt ett helt annat vin, dessutom rött vilket Biblia Chora inte är. En Biblia Chora från 2004 som finns i ordinarie sortimentet är däremot artikelnummer 99723 om det är den som avses.

Bilden på Pezoules som finns tillgänglig från och med idag är inte synonym med den bild som finns tagen på skäret.

"Intressant diskussion"......? Ja men endast om det klart framgår vilket vin som verkligen avses i diskussionen. ;)



Hasse :cool:

Ivi
2006-09-04, 18:27
Aha! Det var alltså ett VITT vin med namnet Biblia Chora som menades! Vad roligt i så fall, eftersom jag gärna dricker vitt. Tack för detta förtydligande!

Och till Arne: Har för mig att du rekommenderade retsinan Ritinitis tidigare. DEN är god! Tack för tipset! :)

Ivi

Lissi
2006-09-05, 18:13
Biblia Chora är namnet och beställningsnumret 99099.


Vi ska i helgen avnjuta en flaska ute vid stugan på skäret.

Arne


Idag kom maken hem med en flaska av detta vin som han fått av sin chef för ett bra gjort jobb! Jag vill också ha en sån chef....;)

Fast på fredag får jag vara med och dela flaskan:p

Lissi