handdator

Visa fullständig version : Tips på bok


Kalimera
2006-09-01, 11:10
Är det någon som har tips på en bra bok om djur och natur i Grekland (eller Medelhavet om det inte finns om bara Grekland). Helst på svenska, men engelska går också bra.

Admirala
2006-09-01, 13:41
Kan ikke hjelpe med det, men vil tipse om en annen, nyutgitt bok som er omtalt i Athens News i dag: Frappé Nation. Den handler om den greske kafékulturen, historien til frappé, hvordan lage den beste frappeen osv. Boken er skrevet og fotografert av Vivian Constantinopoulos (hvorfor skriver hun det ikke med K?) og Daniel Young.
Den skal iallfall jeg kjøpe!

Admirala
2006-09-01, 14:01
Ved nærmere ettertanke kan jeg kanskje hjelpe likevel. Boken Greece: Travellers' Nature Guide (Nature Guides) (Paperback)
by Bob Gibbons kan være det du ser etter. Sender deg en lenke privat.

Annki
2006-09-01, 19:18
Jag har ett flertal i bokhyllan som jag plockar fram vid behov, några brukar även följa med varje sommar till Grekland. Tyvärr har de "några år på nacken" och finns kanske inte längre i bokhandeln, men vid sökning på Google såg jag att flertalet finns till försäljning antikvariskt.

Medelhavets växter: Lippert/Podlech, Bonniers 1991.
Liten till formatet, inplastad och lätt att ta med. Uppdelad efter blommornas färg, 400 arter - alla med fotografi. Den jag tycker är bäst och mest utförlig, trots sitt lilla format. Rekommenderas!

Blommor och träd vid Medelhavet: Tore Hylander, Bonniers 1988.
Också mycket bra med artbeskrivningar och fotografier av 325 arter.

Djur och natur kring Medelhavet: Tegwyn Harris, Nordstedts 1982.
Upplagd som en "klassisk flora" med teckningar. Växtdelen är liten och ej spec. bra, men den är ändå användbar eftersom den även innehåller snäckor och skaldjur, koraller, fiskar, insekter, kräldjur. Här har jag hittat namnet på många lustiga smådjur.

Träd och buskar vid Medelhavet: Helge Vedel, Wahlström & Widstrand 1977.
Mycket vackra och detaljrika teckningar i färg med tillhörande text. De vanligaste träden och buskarna.

Det finns även bok som jag själv inte sett, men kanske någon annan här har den och kan berätta om den är bra. Den heter Växter från varma länder - Kanarieöarna, Maderia och Medelhavsområdet: Åke Sandhall. Finns att köpa på
www.bokus.com/b/9186448412.html (http://www.bokus.com/b/9186448412.html)

Ann-Kristin.

Ruby
2006-09-02, 22:17
Min favoritbok i den här genren är "Complete Mediterranean Wildlife" av Paul Sterry. Den är utgiven 2000 och säljs bl.a. på Adlibris och Bokus. I den ryms däggdjur, fåglar, reptiler, amfibier, insekter, spindlar, sniglar, undervattensdjur, fiskar, träd, blommor och gräs! En mycket innehållsrik bok med andra ord.

http://www.adlibris.se/covers/0/00/0002201615.jpg

En annan bra bok är "Växter från varma länder - Kanarieöarna, Madeira och Medelhavsområdet" av Åke Sandhall och Ulf Swenson (som även Annki nämner). Den innehåller bara träd och blommor, vilket i och för sig inte är så bara. Bilderna är stora och härliga och man får mycket information om varje växt. Även denna bok är utgiven år 2000.

http://image.bokus.com/book_pics/918/644/9186448412.jpg

Ruby

Kalimera
2006-09-05, 09:34
Tack snälla för alla tips! klapp_klap

Ska kolla i bokaffärerna innan jag åker. Det är lite sent att beställa från nätet tyvärr.