handdator

Visa fullständig version : Fullbordad krasch


Hasse
2006-09-01, 07:21
Jag tänker inte ordna med begravning eller något. För övrigt anser jag det vara ett mer eller mindre I-landsproblem att min dator nu har befunnits ha en kraschad hårddisc.

IT-mannen på jobbet har i sakta mak försökt starta upp eländet med hjälp av diverse program som ska försöka läsa hårddiscen men den stannar på 14 %, dvs. den kommer ingen vart och därför finns ingenting som kan läsas in och som kan återställa. Det finns 57 GB på hårddiscen den säger i ett annat läge, 0 % och det betyder med 99,99 % säkerhet att discen är så pass skadad att data inte kan läsas över huvudtaget. Att lämna den till en firma som kan plocka ut hårddiscen och försöka återskapa "från noll" skulle innebära en kostnad på minst 5.000, bara själva försöket att göra det (inte fullbordat uppdrag).

Dessutom upptäckte han att den i och för sig startade hyggligt bra vid första anblicken, men sedan lät jobbigare och jobbigare och just nu är det på håret att den över huvudtaget visar en en enda bokstav vid uppstart. Den har alltså sakta men säkert suckat färdigt under hans arbete med den.

Det kunde varit värre är min filosofi. Jag har 2005 och 2006 års foton på CD-ROM, jag har några videofiler sparade likadant men allt övrigt som är 5 års verksamhet i datorn är för all tid förlorat. IT-mannen sa att har har upptäckt att datorn för övrigt "låter jobbig" så att bara sätta in en ny hårddisc inte är att föredra. Hellre ny dator helt och hållet, med mer än 256 MB RAM-minne (äntligen !) och till den en extern hårddisc för kontinuerlig back-up rutin.

E-mail adresser till folk och fä, favoriter/länkar till siter finns kvar......ja att ta in på nytt i en ny dator vilket givetvis innebär lite jobb i framtiden. Ingenting i den gamla datorn känns oersättligt, en del program har jag ju möjlighet att starta upp igen via cd-skivor jag köpt. Två påbörjade reseberättelser från 2003 (Kalymnos) och 2005 (Kreta) finns kvar i manuella anteckningar i blocket jag inte vet vart jag lagt. Varför sörja ?

Så kan det gå, det kunde som sagt varit värre.



Hasse :cool:

Rasmus
2006-09-01, 08:48
Men Hasse!
Investera bums i en separat HDD och kör backup på den minst en gång i veckan. Då spelar det ingen roll om din PC kraschar tre gånger om dagen...
Du hittar dylika på 250 Gb för under tusenlappen.
:D

Peter
2006-09-01, 17:42
Jag tänker inte ordna med begravning eller något.
Jag hade fixat lite sprängdeg och tänt på som ren hämnd... Ang_elx (Jag vet att det inte hjälper att plåga döda ting, men det är skönt.....:D )


Det finns 57 GB på hårddiscen

:eek: Herrejössös, vad har du lagrat? Jag har en 60 Gig disk varav ca 6 är tagna. Drygt 50 % av program, 25 % av bilder och resten är dukument, mail och annat trams...


Varför sörja ? Så kan det gå, det kunde som sagt varit värre.

Eftersom du kan återskapa det mesta är det ju inte hela världen.... Bara djä... irriterande. Men det positiva är ju att du nu får en ny krafull dator. Och att alla andra här också lärt sig vikten av att ta riktiga back-upper... Om jag sköter det själv? Nu ska vi inte bli personliga här... :mad: Fast det händer. Lite för sällan dock.... Ang_elx

Peter

Hasse
2006-09-04, 07:37
:eek: Herrejössös, vad har du lagrat? Jag har en 60 Gig disk varav ca 6 är tagna. Drygt 50 % av program, 25 % av bilder och resten är dukument, mail och annat trams...

Peter



Nej den siffran jag såg var inte hur mycket jag hade lagrat, utan något slags läge i undersökningen där den mätte hela C´s storlek. Fråga mig inte hur han gjorde, vilket program han försökte köra med och varför osv. Jag tittade på i ett förvirrat läge, blev inte klokare utan såg att min dator sakta men säkert upphörde att vara dator...............



Hasse :cool:

Janérik
2006-09-04, 10:06
:eek: Herrejössös, vad har du lagrat? Jag har en 60 Gig disk varav ca 6 är tagna. Drygt 50 % av program, 25 % av bilder och resten är dukument, mail och annat trams...

Du kan väl inte på allvar mena att du har endast 3 Gb program på din dator inklusive Windows? Jag har nästan ny dator och bara Windows-mappen ligger på över 2 Gb, sedan har jag 8,2 Gb program också men då är det några spel med i den mappen också. Dokumentmappen ligger på 6 Gb men den har ju av naturliga skäl varit med länge då den bara flyttas från dator till dator.

Mvh Janérik

Hasse
2006-09-04, 10:19
Du kan väl inte på allvar mena att du har endast 3 Gb program på din dator inklusive Windows?

Mvh Janérik



Som sagt, jag vet inte vad det för för uppgifter den visade när it-killen höll på att försöka komma åt att göra en recovery. Jag minns inte hur mycket jag hade fyllt hårddiscen innan den kraschade. Det brukar inte vara något jag är speciellt intresserad av eftersom jag bara vill ha en dator som är frisk nog att använda tämligen normalt.

Om det var 57 eller 3 GB är numera ointressant eftersom datorn bara är muséeiföremål. Vill jag kan jag ha den kvar och eventuellt (högst) höra mig för hos någon firma som säger sig kunna rädda hårddiscar. Jag har hört talas om en firma i Norge som tar 30.000 :- för att rädda riktigt allvarligt skadade discar. Det är det dock inte värt.



Hasse :cool: