handdator

Visa fullständig version : Naxos eller någon annan ö?


isis
2005-05-08, 10:09
Vi är en barfotafamilj som gärna badar som Gud skapat oss och undrar om det kan tipsas om ngn fin strand förutom Plaka på Naxos. Barnen (10,11) vill gärna ha lite öde-känsla. Alltså inga parasoller, badbåtar och glasskiosker men gärna ngn taverna inom gångavstånd. Vi åker 8-27 juli och eftersom vi inte tidigare hyrt bil på Naxos undrar jag hur mycket det kostar, gärna 4-wheel drive. Vi åker definitiv budget. För två år sedan luffade vi Naxos-Koufunissi-Antiparos, samma tidsperiod, och upplevde att Naxos var enklast att bada näck utan att bli uttittad. På Koufunissi hittade vi en underbar strand som efter en halvtimme (vi promenerade dit, ca 40 min från byn) belv väldigt befolkad med badankor och parasoller sedan badbåten lagt till och många glodde gärna på oss. Antiparos var OK vid campingen, fast stranden hade en ngt "smutsig" känsla. Droppstensgrottan på Antiparos är superspännande. Har ni större barn, åk gärna på egen hand med vespa. Det är tufft att ta sig ner om man har små barn eller är äldre/handikappad (dåliga räcken och ojämna trappsteg). Men som sagt, ett äventyr. Middagstips för barnfamiljer som reser budget - köp några pitagyros (köttspett i pitabröd), några kalla öl till de vuxna och kall läsk till barnen (se upp för getingar!) och parkera vid ngt torg med lekpark eller sitt vid trottoarkanten och betrakta lyxlirarna på krogen. Faktiskt riktigt trevligt! Några kvällar på Naxos kokade vi makaroner på rummet till ungarna och gick sedan till ngn strand taverna, vi åt middag, barnen smakade och lekte på stranden. Topp!
Tipsa gärna om andra stränder, vi startar på Naxos eftersom vi kan ön. Jag har luffat mycket åren 79-86 och undrar därför var man ska bege sig idag för att hitta lite luffarkänsla.:p ;) :) :D

Ruby
2005-05-08, 23:10
Vi är en barfotafamilj som gärna badar som Gud skapat oss och undrar om det kan tipsas om ngn fin strand förutom Plaka på Naxos. Barnen (10,11) vill gärna ha lite öde-känsla. Alltså inga parasoller, badbåtar och glasskiosker men gärna ngn taverna inom gångavstånd. Jag badar helst med badkläder men vill ändå gärna ha den där ödekänslan du pratar om. :) Så länge man har eget fordon (moppe duger) och inte behöver en vidsträckt sandstrand upplever jag att det är jättelätt att hitta egna små ställen att bada på. På Paros, Antiparos och Iraklia gick det i alla fall utmärkt på min senaste resa.

Lycka till!

Ruby

Kalimera
2005-05-09, 18:16
Om ni ännu inte varit på Donoussa kan jag rekommendera er att åka dit: ön är fortfarande jungfrulig mark och det finns flera fina stränder där nudism är tillåtet. Donoussa är ungefär vad Koufonissi var för tio år sedan.

Janne / KALIMERA

isis
2005-05-10, 08:31
Tack för tipset! Visst har vi tänkt på Donoussa. vi får väl se - det är ju en riktig havsresa dit. Meltemivindarna kan vara rätt kraftiga runt Kykladerna i juli. Jag har varit med om flera hiskeliga båtturer mellan öarna och sandstormar på stränderna. Dounossa ligger rätt ensamt och utan lä från andra öar runtom. Vad jag har förstått så blåser meltemin från Thessalonikihållet och sveper ned mot Kykladerna som får ta de värsta vindarna. Men eftersom Donoussa även är känd för att locka tyska (m fl) vildcampare så lär ju i allafall tälten stå på plats:D
Amorgos står också på planeringslistan - jag får ställa en fråga i det forumet.

Kalimera
2005-05-10, 08:40
Donoussa även är känd för att locka tyska (m fl) vildcampare så lär ju i allafall tälten stå på plats:D
Amorgos står också på planeringslistan - jag får ställa en fråga i det forumet.

Sist jag besökte Donoussa var där en hel del tyska barnfamiljer, typ barfotabarn. Så ni kommer till helt rätt plats. :)

Janne / KALIMERA