handdator

Visa fullständig version : Kolokithokeftedes


Annki
2006-08-28, 16:02
I torsdags hade Göteborgs-posten en artikel, "Minnen från en grekisk taverna" med div. recept; Där fanns bl.a. ett på Kolokithokeftedes - Zuccinibiffar, som jag prövade i helgen och som var supergott, vill gärna dela med mig av det. Jag tog en squash och en morot och 1/4 av resten av receptet. Hade endast mynta hemma så de andra örtkryddorna uteslöt jag, men gott blev det i alla fall. Av det blev det tolv ganska stora biffar.

1 morot, 4-5 zuccini eller squash (ca. 1 1/2 kilo)
1 stor gul lök, 5 vitlöksklyftor
1 dl. finhackad bladpersilja
1/2 dl. finhackad färsk basilika
1/2 dl. finhackad färsk mynta
1/2 dl. finhackad dill
4 ägg
5dl. ströbröd
3 1/2 dl. vetemjöl
havssalt, nymalen svartpeppar, riven muskot
500 g. fetaost
olivolja

Skrapa moroten och riv den grovt tllsammans med zuccinin.Svep in grönsaksrivet i en handduk och krama ur så mycket vätska som möjligt. Skala och finhacka lök och vitlök. Blanda i en bunke med grönsaksrivet. Tillsätt örter, ägg, ströbröd och vetemjöl. Smaksätt med salt, peppar och riven muskot. Riv i fetan och blanda väl.
Forma smeten till biffar. Hetta uppganska mycket olja i en stekpanna och stek biffarna på båda sidor i omgångar.

Ann-Kristin.

susidus
2006-08-28, 19:41
Det där lät jättegott. Tack för tipset!:)

Abi
2006-08-28, 21:28
Det måste jag också prova!klapp_klap

bye_bye Abi

pinulk
2006-09-03, 20:35
Visst blev det gott och en helvetisk mängd. Akta dock med saltet! Jag tänkte inte på hur saltig fetan är och det var på gränsen att vara oätligt.

Men med lite risa och morotstztaziki gick det bra.

Halvera receptet om ni inte vill drunkna i biffar! Jag körde allt på 200 grader i ugnen.

anoula
2006-09-03, 22:49
Åh tusen tack för det receptet! Detta är en av mina favoriter av de vegetariska grekrätterna. För er som har vägarna förbi taverna Niochori i Rhodos stad kan jag varmt rekommendera deras version.

Annki
2006-09-03, 23:27
Halvera receptet om ni inte vill drunkna i biffar! Pinulk! Det var ju inte meningen att du skulle drunkna i biffar, men jag skrev faktiskt att jag tog en morot, en squash och 1/4 av resten av receptet. Tur att de smakade gott i alla fall - trots saltet.

Ann-Kristin.

Eva L
2006-09-04, 09:34
Litet tips nu i skördetider. Besök gärna Bondens marknad och inhandla ekologiskt odlade grönsaker till biffarna. Min gamla mamma är inte så förtjust i
grönsakbiffar men hon tar flera gånger av mina zucchinibiffar som blir extra goda av ekologiskt odlade grönsaker. Beträffande salt brukar jag noga smaka av smeten och strö på saltet i omgångar så minskar risken för översaltning.
Ska prova det här receptet vid tillfälle.

Eva