handdator

Visa fullständig version : En vecka kvar!


sabinita
2006-08-28, 14:12
Nu börjar det närma sig! På söndag, 3/9, åker jag och en kompis till Aten för att luffa runt i den grekiska övärlden under två veckor. _B-anana Flyget hem går från Rhodos. Jag har samlat på mig lite frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på!

- Vi siktar på att hinna med 22:30 färjan från Pireus till Kykladerna, ankommer Atens flyplats 19:30. Tror det var en Blue Star-färja. Tror ni att vi behöver förboka biljetter till färjan? Väl på färjan: blir man ombedd att lämna bagage eller är det ok att släpa med sig stora ryggsäcken upp på däck?
- Färjan ankommer Naxos, Ios och Santorini. Vi ska sedan vidare till Amorgos, förr eller senare. Antar att det är lämpligast att kliva av på Naxos med tanke på båtförbindelse vidare?
- Antagligen kommer vi till Amorgos 4:e eller 5:e september, är det fortfarande såpass mkt högsäsong att man behöver boka rum innan? Helst vill vi slippa det och istället leta rum på plats.
- från Amorgos tar vi en färja till Dodekaneserna, antagligen blir det Patmos. Finns det någon som har bra boendetips där?
- Egentligen hade vi velat besöka Tilos oxå, då tänkt som sista ö innan Rhodos och hemfärd. Antagligen läser jag båttider och datum som en kratta med jag tycker att det verkar vara glest mellan färjorna Tilos-Rhodos? Vi vill helst inte behöva tillbringa någon natt på Rhodos utan ta oss dit hemresedagen, vi flyger hem sent på kvällen.

Två små, möjligen fåniga, frågor kvar :rolleyes: : vet ngn var man kan köpa en sari här i Sverige? Har letat på Indidska och annat men hittar ingen... Kan va lämpligt att ta med sig. Vidare, hur fungerar taxin i Grekland, gör man upp om priset innan man sätter sig i bilen eller är det taxameter som gäller? Är själv vettlöst förtjust i att diskutera pris och pruta, vill helst ha ett klart pris innan jag sätter mig i bilen!

Kommentera gärna den tänkta reserutten! Tack på förhand!

-

Ioslina
2006-08-28, 15:18
Ja, ska ni vidare till Amorgos, är det bäst att hoppa av på Naxos. Vill ni åka relativt direkt, så verkar det finnas färja kl 10.15 från Naxos på måndagen alltså. Är framme 13.05 Egiali och 13.50 i katapola på amorgos (2 hamnar)

Verkar gå färjor 11.25 resp 13.00 samma dag, men vet ej priser, en av dem är katamaran (dyrare oftast) den andra är express skopellitis, lilla båten.
Oftast inga problem att få med sig ryggsäckarna upp. Blue star färjorna är numera tjusiga, med rulltrappor, bankomat och "finare restaurang". Tror inte det behövs att boka ngt rum. på öarna nu........... Taxiresor- gör upp om priset i förväg. När du ska ta bussen till hamnen från flyget ta bussen precis utanför. tar ca 1 timme. kostar 3€. så ta ert bagage, ta bussen direkt in till piraeus, köp biljetter och ät sen.........så vet ni att ni hinner!
trevlig resa!

Frappe
2006-08-28, 18:13
Två små, möjligen fåniga, frågor kvar :rolleyes: : vet ngn var man kan köpa en sari här i Sverige? Har letat på Indidska och annat men hittar ingen... Kan va lämpligt att ta med sig.

Hittar du nästan överallt i kiosk, affärer mm så köp på plats finns från 2€

Camilla

Elisabet
2006-08-28, 18:27
det verkar vara glest mellan färjorna Tilos-RhodosDet går en båt åt båda hållen varje dag mellan Rhodos och Tilos. När jag var där för två år sedan gick den på morgonen till Tilos och på kvällen från. Skulle tro att det är lika nu. Om erat flyg går väldigt sent, kan ni nog hinna, men jag tror inte jag skulle chansa. Tänk om båten inte går den dagen...
Färjorna går två eller tre gånger i veckan, om jag minns rätt.

Ivi
2006-08-28, 18:32
Och sedan finns det faktiskt mysiga små hotell, t.ex. Mango Rooms i gamla stan på Rhodos att tillbringa ett eller ett par dygn på ;) Vi hade tänkt stanna endast en, högst två nätter där innan vi flög vidare till Karpathos i maj förra året, men vi trivdes så bra på Mango, så det blev två nätter till! :D

Ivi

sabinita
2006-08-28, 20:03
Ok, tack för alla tips och info! Jag skulle gärna vilja ha telefonnummer till billigt boende i Rhodos. Standarden är inte särskilt viktig, en säng utan kackerlackor funkar för en natt! Om, å andra sidan, Mango rooms är ett trevligt ställe att bo på så kan det ju vara värt några extra euro och kanske en extra dag! Om det stämmer att färjorna bara går på kvällen från Tilos till Rhodos så måste vi def. åka dagen innan. Flyget går visserligen riktigt sent typ 22:30 men man vet ju aldrig med båtarna. Osmart att satsa allt på ett kort = en färja!

l8
2006-08-28, 21:21
Hej!!

Vi har en dag kvar, onsdag kl 17 åker vi till Aten via Frankfurt. Vi får en natt på Atens flygplats men vad gör det när man snart är på Naxos. Har sett att det ska regna där på torsdag men SMHI har ju haft fel förr.
Ang sari så kan du köpa det ute på öarna, det finns många härliga färger och jag tror faktiskt att det är billigare där trots allt.

Ha nu en jättetrevlig resa.

Önskar Lotta som snaaaart är på Naxos.