handdator

Visa fullständig version : Försöker på nytt


xenos
2006-08-28, 10:30
Har nu försökt lägga semesterns bilder på en CD i kronologisk ordning.
Med tre olika program.
Lik väl hamnar de "namnordning". Inte riktigt det jag vill när jag vill visa dem i DVD-spelaren.
Hur gör jag? Namnger alla 417 bilderna med 1, 2, 3, osv?

Lefteris
svettig

Ioslina
2006-08-28, 10:50
finns det inte ngt i menyn som går att välja kronologisk eller alfabetsordning, typ exel sortering du vet om du förstår vad jag menar!?
brukar väl finnas "sortera i..."
men jag vet inte vad det är för program du har.
prova och högerklicka ngn stans ifall du får upp alternativ då?

Kalimera
2006-08-28, 10:59
Jag körde bilder via dvd:n förra helgen, de kom upp slumpmässigt. Precis som för dig. Från nu tänker jag köra direkt från kameran, då blir det ordning och reda.

Elisabet
2006-08-28, 12:31
Erik, när du har bytt namn på bilderna och fortfarande har dem kvar i datorn - ligger de i kronologisk ordning då? Ändras det inte redan när du byter namnet, alltså lägger de sig inte i alfabetisk ordning redan i datorn?

Så gör i alla fall mina bilder och jag tror att det beror på att datorn överhuvudtaget inte "tänker på" den kronologiska ordningen, utan enbart på den alfabetiska. (Att de ändå ligger i kronologisk ordning när man fört över dem från kameran utan att ändra namn, beror ju på att de namn kameran gett dem är i alfabetisk ordning.)

När jag ger bilder nya namn och vill ha dem i en viss ordning ger jag dem alltid även en siffra (eller flera), till exempel så här:
Aten 1, acropolis 1
Aten 1, acropolis 2
Aten 2, plaka
osv..

Det kan tyckas tidskrävande, men tar inte många sekunder mer per bild än att ge dem vilket annat namn som helst. Och sedan kommer de för alltid i den ordning jag vill!

xenos
2006-08-28, 18:42
Erik, när du har bytt namn på bilderna och fortfarande har dem kvar i datorn - ligger de i kronologisk ordning då? Ändras det inte redan när du byter namnet, alltså lägger de sig inte i alfabetisk ordning redan i datorn?
De lägger sig i alfabetisk ordning, no problem so far. Där, på hårddiksen , i utforskaren, går det att sortera dem i den ordning de är tagna.
Men efter kopieringen till CD:n hamnar de i alfabetisk ordning och på den går det inte att sortera.

När jag ger bilder nya namn och vill ha dem i en viss ordning ger jag dem alltid även en siffra (eller flera), till exempel så här:
Aten 1, acropolis 1, Aten 1, acropolis 2, Aten 2, plaka, osv..
Det kan tyckas tidskrävande, men tar inte många sekunder mer per bild än att ge dem vilket annat namn som helst. Och sedan kommer de för alltid i den ordning jag vill![/QUOTE]

Det var på detta sättet jag funderade på att göra till slut. Lite tidsödande tycker jag. Funderade då på om det finns ett "snabbt" sätt att utföra den operationen på.

Tack för svaren era!

Lefteris

Chras
2006-08-28, 18:53
Hej
Använder ett program som heter Infanview 3.97 som brukar följa ned i tidningen Digital Foto för alla. med detta program kan man döpa om filerna hur man vill. Det går bra att ge dem en nummerserie eller kombinera text och nummer. Det går även att redigera med litet gran med programmet.
När jag har laddat över bilder från kameran döper jag om dem i detta program. Eftersom jag kör med datum och löpnummer är det väldigt enkelt. Exempelvis 20006-08-28-001..........till 123 dvs 123 bilder i ordning.
Prova
Chras

Tom
2006-08-28, 19:04
Hej !
Så här gör jag när jag organiserar bilderna innan "bränning" .

Jag använder "Adobe Photoshop 2" .

Klicka "Hämta foto" i ex kamera el filer/mappar.
" " Ordna "
Lägg in i "Samlingar" Här flyttar man fritt genom att "klicka & dra .
Klicka Redigera i menyn & "markera alla".
" "Exportera " i menyn . " Exportera markerade objekt " visas.
Klicka " Bläddra " . Välj var du vill lägga bilderna ex. " Mina bilder "
Klicka "Gemensamt basnamn".
Namnge och skriv i fältet under.
Klicka " Exportera "
Nu lägger sig bilderna med nytt namn & numrerade från ett och uppåt. Ett enklare sätt att numrera om bilderna än att ta ett och ett åt gången.

Härifrån hämtar jag sen till mitt brännarprogram : "Power Producer Express" . Ett program med överlägsen "DVD" kvalite .

/ Tom

Arne
2006-08-28, 20:08
Ett annat alternativ är då att organisera bilderna i ACD-See, ett i mitt tycke precis perfekt bildbehandlingsprogram. Dels kunna man lägga ut bilder på nätet för 30 dagar, dels finnes ett stort antal alternativ för att sina bilder sortera.

Alternativ för sortering:

File name
Size
Image type
Date
Image properties
Caption

Vad mera kunna man begära??

Programmet kunna hemladdas för gratis prov i 30 dagar. Vill man detsamma handla in kosta det i runda slängar i SEK 500 Kr.

Väl värt varje krona. Bildarkivet som medfölja giva en mycket god översikt över alla på hårddisken befintliga bilder.

Katalogisering skötes automatiskt via programmet.

Lycka till!!

Arne

Janérik
2006-08-28, 23:24
Alltså problemet är ju inte hur du ordnar bilderna på din skiva, problemet är ju hur din uppspelare väljer att visa dem. De flesta dvd-spelare kan enbart sortera bilderna i alfabetisk ordning vilket gör det lite extra knöligt. Numrerar man bilderna från t.ex. 1 till 100 så blir det helknepigt, först kommer 1, sedan 10, sedan 11 ända upp till 19, sedan kommer 2 och 20. Man får alltså tänka till lite extra. Jag brukar göra så här:
Bilder som ska visas först numrearas 10-19, sedan 20-29 osv men det är inte säkert att jag har alla 10 siffrorna i varje grupp, det kan alltså bli 10-14, 20-25 osv, på så sätt kan jag sätta in en bild till om jag hittar en senare. Detta gör att om man ska ha många bilder så måste man börja från 100, annars kör det ihop sej. Efter siffran kan man ha en valfri text som säger lite mera om bilden. Vissa spelare kan även visa filnamnet och då får man helt plötsligt en liten förklarande text också så man vet varifrån bilden kommer.
Tänk också på att det inte är säkert att alla spelare klarar av att hantera filnamn med mera än åtta tecken.

Mvh Janérik

Elisabet
2006-08-29, 00:22
Numrerar man bilderna från t.ex. 1 till 100 så blir det helknepigt, först kommer 1, sedan 10, sedan 11 ända upp till 19, sedan kommer 2 och 20. Man får alltså tänka till lite extra. Jag brukar göra så här:
Bilder som ska visas först numrearas 10-19, sedan 20-29 osv men det är inte säkert att jag har alla 10 siffrorna i varje grupp, det kan alltså bli 10-14, 20-25 osv, på så sätt kan jag sätta in en bild till om jag hittar en senare. Detta gör att om man ska ha många bilder så måste man börja från 100, annars kör det ihop sej. Jag brukar lägga bilderna i en egen mapp för varje ställe/tillfälle så då blir det oftast inte så många bilder i varje mapp. Men när jag vet att det kommer att bli mer än 10 eller 100 så börjar jag med 01 (001), 02 (002), osv.

Vanligen skriver jag dock en text före siffran, till exempel namnet på platsen, för då kommer talen märkligt nog i rätt ordning. Alltså, Aten 10 kommer efter Aten 9 och inte efter Aten 1 som man skulle kunna tro.

"Enkla" lösningar som de program som automatiskt numrerar bilderna gillar jag inte. De är för stela för min smak, jag vill kunna göra som jag vill. Därför numrerar jag själv. Det tar inte längre tid än det ändå gör att sortera dem.

xenos
2006-08-29, 05:03
Uppenbart att jag sprungit på ett problem jag inte fattat var så pass stort.
Problemet ligger uppenbarligen i DVD-spelaren, (inte helt hos mig själv.)

Ok, förstår hur jag ska göra.
Men först ska jag låta Picasa bränna en CD och se vad det blir för något.

Tack alla än en gång.

Lefteris

xenos
2006-08-29, 06:42
Alltså problemet är ju inte hur du ordnar bilderna på din skiva, problemet är ju hur din uppspelare väljer att visa dem. Mvh Janérik

Jo, jag bränner, med Picasa denna gång. I Picasa ligger de i kronoligisk ordning. När jag sedan studerar, i utforskaren, ordningen på den färdiga CD:n, så ligger de där i alfabetisk ordning.
Programmet skiter alltså i vad jag säger. Irriterande.
Jag vill bestämma detta själv.

Lefteris

PO
2006-08-29, 15:55
Du kan bestämma detta själv!
I utforskaren, markera aktuell mapp, välj visa och detaljerad lista, nu kan Du sortera genom att klicka på namn, storlek, typ eller datum.
Klickar Du en gång till ändras det till fallande sortering och tvärtom.
Om Du vill att detta skall gälla alla mappar så välj verktyg och mappalternativ och flicken visning, klicka på "använd i alla mappar"
Starta om.
Nu har Du din sortering av mappar & filer permanent som du vill ha det.

//PO :)

xenos
2006-08-29, 20:03
Du kan bestämma detta själv!
I utforskaren, markera aktuell mapp, välj visa och detaljerad lista, nu kan Du sortera genom att klicka på namn, storlek, typ eller datum. //PO :)

Nej.
Jag har försökt med allt det där.
Det gick inte eftersom datum då bilden togs ersätts med "senast ändrat" på CD:n, typ.

Lefteris

PO
2006-08-29, 22:05
Har prövat runt lite och uppenbarligen ändras sorteringen som Du säger vid bränning, fan vet varför. Har använt Nero´s brännarprogram.
Dessutom hävdar ädste sonen/teknikfreaket att DVD-spelare av äldre (+tre veckor?) vardagsrumsmodell enbart läser och sorterar efter filnamn, så där kvittar det hur man sorterat på datum.
Jag har inte bytt namn på mina bilder utan behållit kamerans löpnr.
Detta blir ju i praktiken även kronologisk ordning så det är väl därför jag inte märkt av problemet.
Numera har dock hustru och jag varsin digitalkamera och därmed spricker mitt system om vi ska ha bilderna i samma kataloger.

Förmodligen är det enklast att bita i det sura äpplet och döpa om filerna.
Picasa kan dock göra detta med en massa bilder i taget och här tror jag lösningen kan finnas, man kan nämligen välja "include date in name" och resultatet blir: Kreta 2005-09-13 09-41-22.jpg och det datumet/klockslaget är när bilden är skapad, inte ändrad!

I Picasa, gå till katalogen och markera filerna, välj picture, "batch edit" och rename.

Eller varför inte planera öluffandet i bokstavsordning, Amorgos - Zakynthos? snyft_drop

//PO

Elisabet
2006-08-29, 22:17
Eller varför inte planera öluffandet i bokstavsordning, Amorgos - Zakynthos? snyft_dropAgathonissi om jag får be ;)

Janérik
2006-08-29, 23:04
"klipp"
Förmodligen är det enklast att bita i det sura äpplet och döpa om filerna.
Picasa kan dock göra detta med en massa bilder i taget och här tror jag lösningen kan finnas, man kan nämligen välja "include date in name" och resultatet blir: Kreta 2005-09-13 09-41-22.jpg och det datumet/klockslaget är när bilden är skapad, inte ändrad!

I Picasa, gå till katalogen och markera filerna, välj picture, "batch edit" och rename.
"mera klipp"
//PO
Här var ju faktiskt en vettig lösning, får testa den nångång.

Det fanns också ett förslag att lägga filerna i mappar, det är inte alla dvd-spelare som klarar detta heller så det är inte alltid så bra.

Mvh Janérik

xenos
2006-08-30, 06:33
Har prövat runt lite och uppenbarligen ändras sorteringen som Du säger vid bränning, fan vet varför.

Jag är förstådd!

Har använt Nero´s brännarprogram.

Jag med.

Förmodligen är det enklast att bita i det sura äpplet och döpa om filerna.
Picasa kan dock göra detta med en massa bilder i taget och här tror jag lösningen kan finnas, man kan nämligen välja "include date in name" och resultatet blir: Kreta 2005-09-13 09-41-22.jpg och det datumet/klockslaget är när bilden är skapad, inte ändrad!

Ska pröva med detta!

Jag ska, nu på slutet, tillägga att det hela började, med att, eftersom jag använder flera minneskort, jag fick filer med samma namn/identitet, och att Canons programvara ordnade en mapp för varje datum. Det var när jag skulle renodla detta, placera bildrna i en mapp, för senare bränning, som jag fick mitt lilla problem, om man säger så.

Tack PO!

Lefteris
inte ensam längre