handdator

Visa fullständig version : Det bästa med ön?


susidus
2006-08-27, 17:27
Jag och min familj åker till Skopelos om en vecka. Första greklandandsresan med familj, och som "kalimerare", det ser vi alla fram emot.
Det jag undrar nu är:Vad får vi inte missa på denna ö?
Enligt alla som varit där är den helt underbar, så det ser vi fram emot att få ta del av! Har ni tips till oss?

:) Tack för en mycket bra och "matig" hemsida!!!

Mette
2006-08-27, 18:08
Det bedste ved øen er naturen, og byen. Der er som sådan ingen "seværdigheder", andet end 365 kirker, 5 klostre (hvoraf 3 er beboet), og så altså den meget frodige og grønne natur.

Strandene Milia, Kastani og Limnonaris er alle værd at besøge, ja det er alle strandende vel.

I byen i nord, Glossa, er tiden stået stille. Her er en dejlig taverna Agnanti, med et fantastisk kig ud over vandet og dele af øen.

Hvis I kan lide at vandre, er her mange muligheder. Turene går ad æselstier og grusveje. Der findes en vandrebog, skrevet af Heather Parsson, med tilhørende kort (Sotos).

Skopelos by, er en meget, meget smuk by med trappegader. Ren og masser af blomster.

I kan bare glæde jer, og øen er perfekt til en familieferie, både unge og gamle.

God tur...
Mette

Bröllopsresa 2006
2006-08-28, 13:12
Vi åker på bröllopsresa till Skopelos den 12 september. Vad jag förstår är vädret fortfarande bra och det ska vara varmt i vattnet. Hur är det med naturen? Många har varnat oss och sagt att det kommer att vara sönderbränt...

Mette
2006-08-28, 13:15
På Skopelos er der grønt og frodigt hele året. Det er ikke sönderbränt....

Hasse
2006-08-28, 13:31
Skopelos stad har en trevlig hamnpromenad med massor av tavernor. Till skillnad mot andra hamnpromenader finns där inga inkastare, ingen som står "på vakt och försöker dra in" folk till just deras taverna. Det är en mycket trevlig atmosfär i hela hamnen med mängder av flanerande människor. Då och då kommer en båt in och det blir lite liv och rörelse. En av de trevligaste hamnar/promenader jag känner till i Grekland. Vacker dessutom.

Det är dock ont om tavernor inne i gränderna, bara ett par tre st. så det är lite synd.


Hasse :cool:

Kalimera
2006-08-28, 13:58
Många har varnat oss och sagt att det kommer att vara sönderbränt
Så här såg det ut på Skopelos i juli förra året. Inget sönderbränt, bara grönaste grönt.

http://i88.photobucket.com/albums/k166/Katapola/07.jpg

Bröllopsresa 2006
2006-08-28, 14:23
Oj:)
Ja, ni kan tro att vi längtar nu när det bara är 15 dagar till avresa. Jag har skrivit upp alla tips om stränder och tavernor jag har hittat. Vi ser fram mot två underbara veckor på Skopelos.

susidus
2006-08-28, 14:53
Vilken bild! Den här ön kommer att passa oss. Vandring lät också härligt, att få en treåring att vandra är en utmaning :( . Tur att det finns många fina stränder att svalka sig vid! Om en vecka är vi där!_B-anana
Du som ska på bröllopsresa: Hoppas ni får en underbar vistelse. Njut ordentligt!

Peparithos
2006-08-29, 10:41
TING Å GJØRE PÅ SKOPELOS MED BARN

En tur i byen gjerne rundt over Kastro, opp noen trapper og ned noen trapper, mer skal ikke til for å skape litt spenning i livet, kanskje man treffer et esel eller en gammel hyggelig yaya, og så kan man jo ta en frukt-/drikkepause utenfor butikken oppe på Mylos

Reise tidlig på stranden slik at man får plass i en deilig skygge. Det finnes et tre på Milia-stranden og et på Kastani-stranden. Begge disse gir skygge fra tidlig morgen til hvertfall klokka ett. Det blir trangt der utover formiddagen men er man innstilt på det så funker det, barna har det i allefall veldig bra

Kjøpe ferske baguetter på bakeriet nede i byen, inntas på en benk i den gamle havnen hvor man kan titte på de store yachtene og seilbåtene

Ta et morgenbad på Hotel Dionyssos, med etterfølgende shopping i smågatene

Starte kvelden nede i byen litt tidlig med en tur på lekeplassen, deretter går man til innkjøp av noen biter pizza på Le Meter som man tar med hjem, nytes på verandaen med lydene fra byen som bakgrunnsmusikk

La småen ta formiddagsluren i vogna mens dere voksne koser dere med en bok/avis eller bare titter på livet fra en fortauskafe

En hel dag ved bassenget på et av de større hotellene, både Dionyssos, midt i byen, Aeolos på vei ut mot klostrene og Alkistis midtveis mellom Skopelos og Stafylos

Biltur til Loutraki, havnen på nordsiden av øya. Der er det stille og rolig og fint for en liten spasertur blant småbåter på den lille strandpromenaden

Bil- eller busstur til Agnondas, koselig havn med masse små båter, spennende akvarium med hummer på en av tavernaene rett på stranden, perfekt sted for feriens fiskelunsj
Med et fiskesnøre og litt spennende agn kan det bli fisk på kroken også

susidus
2006-08-31, 18:56
Jag tackar så mycket för dessa tips:) ! Nu är det nära, det känns lite overkligt:rolleyes: .

Malena
2006-08-31, 19:41
Lova att du återkommer med tips, tankar och reflektioner. Vi åker den 18 nämligen_B-anana

susidus
2006-09-01, 14:47
Det ska jag göra. Nu är det bara en timme arbete kvar. En skön helg hemma med lite packning och sen...bye_bye

Guldgryning
2007-01-08, 12:08
Varför är Skopolos en av mina dyrbaraste Greklandspärlor?

Jag och sambon hade "förförts" (läs förstörts) av resekatalogernas yviga beskrivning av Skiathos 60-tal öar.Hmmmm.Efter två dagar var vi total-less.Inte en enda äkta grekisk by på hela ön.På den berömda Kokournarisstranden trippade rika amerikanskor runt med guldsandaletter på bambugatorna på stranden.Vi rymde och bestämde oss från att aldrig vända åter till Skiathos annat än i transfersyfte.(föralldel var Skiathos flygplats något som slår värstingbergochdalbanan på Liseberg.)För all del, det fanns små, "ogenerade" stränder även på Skiathos.Fattas bara när den har- vad-det-nu-kan vara- typ 64 stränder på ön.Stämningen var lite väl kosmopolitisk för vår enkla smak.Vi sökte snarare det tvättäkta!Det charmigt, genuina GREKISKA.På Skithos (förlåt, en freudiansk felsägning, menar förstås SKIATHOS!) är det bara att glömma allt sånt.Tyvärr.

Så vi tog en båtutflykt till Alonissos och Skopolos.På Skopolos stannade vi resten av semestern...förälskelsen var TOTAL....Färgerna, de lummiga bergen och dalarna med doftande pinje..honung...timjan...Mmmm.En resa för alla sinnen.Min förälskelse var total och den tycktes besvarad!Stränderna....den undersköna staden Skopolos med de snirkliga, handmålade skyltarna.Alla kyrkkor, en för var dag och klostrena.Lugnet, det totalt oförstörda lugnet i Glossa...

Sedan dess har vi varit där tre gånger, och hoppas få återkomma fler gånger...:) Jag kan mycket väl, om det vore så lycksaligt, få "viga" min bröllopssemeter på Skopolos.Helst skulle vi (vem det nu kan vara?) viga veckor åt att njuta av denna ö:s skönhet och genuinitet....Njut av ön, men bevara dess genuinitet och naturliga skönhet.Förvalta den väl.*L*

Guldgryning
2007-01-08, 12:23
PS.Ang föreg. inlägg.Naturligtvis gällde detta inte Skiathos 60-tal öar, utan stränder.Blir lite ivrig var gång jag beskriver reseminnen från Grekland.Förlåt!:eek:

Kalimera
2007-01-08, 12:35
Så vi tog en båtutflykt till Alonissos och Skopolos.På Skopolos stannade vi resten av semestern...förälskelsen var TOTAL.Jag drabbades av exakt samma sak när jag kom till Skopelos! Jag blev kär samma ögonblick jag satte ner fötterna i hamnen. :)

Elisabet
2007-01-08, 16:53
Måste säga att jag har lite svårt att förstå att man förklarar en ös storhet genom att berätta allt man inte tyckte om med en annan ö...

Min ringa erfarenhet av Skiathos är att det måste vara mycket stor skillnad på det mycket där, beroende på tiden på säsongen. Vi var där i slutet av säsongen och jag känner inte igen mig i det mesta av allt det negativa som så många beskriver. Det fanns sannerligen inga guldsandaletter på stränderna och definitivt inte några amerikanskor heller! Många stränder var helt eller så gott som folktomma och inte ens på de stora kända stränderna var det mycket folk.

Det fanns många tavernor, butiker mm med inhemskt stuk.

Det jag reagerar mest på bland sådant som inte så sällan skrivs om Skiathos är uttalanden i stil med "Inte en enda äkta grekisk by på hela ön". Jag tycker det är en fruktansvärd skymf mot de människor som bor på landsbygden på ön! De lever ett åretruntliv i sina gårdar och de är i allra högsta grad äkta! De stänger inte sitt liv när sista charterflyget går hem - och de finns även om vissa turister väljer att inte se dem och istället gör orättvisa kategoriska uttalanden om vad som är äkta grekiskt.

Jayo
2007-01-08, 17:30
Tack för det inlägget, Elisabet. Det bor 6000 människor på Skiathos på vintern, dom flesta i Skiathos stad men också folk lite här och var längs kusten och uppe i bergen. Det är klart att om man kommer i juli/augusti, under den verkliga turistsäsongen, så försvinner ju lokalborna bland alla turister i Skiathos stad och längs södra kusten. Ska man uppleva det riktigt grekiska då får man åka upp i bergen, mot Kalivia, och en del andra platser. Men det finns faktiskt äkta greker på många ställen då, inte bara dom som jobbar i turistnäringen!

Elisabet
2007-01-08, 19:56
Den största delen av Skiathos stad består också av de områden (läs gränder) där dessa människor bor. Att säga att det grekiska vardagslivet är obefintligt som man ibland läser, är också det en kränkning mot alla dem som lever där - och dessutom ett bevis för att den som säger så inte har bemödat sig med att gå längre än på hamnpromenaden och huvudgatan.

Då har man också VALT att bara se det så kallat kosmopolitiska och helt blundat för att det inhemska finns så nära som runt hörnet.

Siri A
2007-02-18, 11:31
Skopelos verkar ha jätte bra stränder men hur är avståndet till stränderna från Skopelos stad, långt?
Kan man gå eller måste man åka moppe/bil/buss :confused:

/// Siri :D

Charlotte!
2007-02-18, 12:14
Hej Siri,

Den lilla stranden inne i Skopelos stad är INTE att rekommendera (smutsig, sunkig och deprimerande), och tyvärr är det den enda strand på promenadavstånd såvitt jag känner till. Nej, inne i Skopelos stad är hotellpoolerna att föredra! :D

Men det är enkelt att ta sig till de härliga stränderna runt ön: Det går en busslinje mellan Skopelos stad till Glossa (och ibland vidare till Loutraki). Bussen stannar vid många av de populära stränderna. Den första stranden ligger ca en kvarts busstur från Skopelos stad om jag minns rätt. Ibland får man gå en bit från hållplatsen till stranden. Bussen går nästan varje timme, eller åtminstone varannan, om jag minns rätt.

Moppe och biluthyrare finns det många av. Själv hyrde jag bil av den snälla Michalis Adamos på Avis, som har kontor vid hamnen. :)

När ska du åka?
Ha en härlig semester!

/Charlotte!

Elisabet
2007-02-18, 13:29
Skopelos verkar ha jätte bra stränderDet beror på vad du menar med jättebra stränder. Skopelos har väldigt vackra stränder, men badmässigt sett är ganska mediokra.

Till Stafilos, som är den stranden det tar en kvart med bussen till, kan man gå genom olivlunderna söder om stan. Väldigt trevlig promenad som tar ca 1 timme om man inte stannar allt för mycket. Precis bortanför Stafilos ligger Velanio, som i vårat tycke var roligare - mindre folk och större vågor.

Siri A
2007-02-18, 18:24
Moppe och biluthyrare finns det många av. Själv hyrde jag bil av den snälla Michalis Adamos på Avis, som har kontor vid hamnen. :)

Hur mycket kostade det när du var där???

När ska du åka?
Har inget planerat...men det står lite mellan Sifnos, Skiathos, Naxos och Skopelos men jag kan inte betstämma mig,:o någon som har en åsikt om vad som passar en familj på tre i mitten på juni flabb_flab :confused:

Undrar även om vattnet är klart på Skopelos??,(alltså inte smutsigt) för långt till stränderna är inte så stort problem bara de är bra och att ön har mysiga små affärer och byar...

// Siri