handdator

Visa fullständig version : Pireaus


Jennie
2006-08-26, 18:33
Hej alla Kalimeror!

Jag är en "tyst" medlem här på forumet. Alltså inte så skrivsam.
Men jag har läst i många inlägg att ni inte gillar Pireaus... :cool: Jag undrar varför? De flesta ser nog bara området runt det stora färjeläget, eller har jag fel? Många har inte heller tid att se sig omkring pga pressat schema. Området där omkring är inget man vill spendera mer tid än nödvändigt.
Men innan ni dömmer ut min hemstad helt, se er omkring, stanna inte i "storhamnen". En liten promenad eller busstur bort så finner du en mer avslappnad omgivning för en freddo eller varför inte semesterns första öl.

Καλό απόγευμα _B-anana _B-anana

Jennie

Tingstad
2006-08-26, 18:38
Bra initiativ! Jag har inte besökt Pireaus men har noterat att området är något man avråder från. Kanske Jennies initiativ kan hjälpa oss att få lite ljus över frågan...

Frappe
2006-08-26, 18:52
Jag gillar Pireus och är ofta där och fikar, som du säger Jennie årets favvo är Freddochino :p oftast vid pasalimani :D

Camilla

lemon
2006-08-26, 22:05
Upplevelsen av såväl Pireus som Aten präglas nog mycket av i vilket ärende man är där.
Har varit i Aten en hel vecka och tyckte det var fantastiskt. Pireus gjorde, bortsett från tursitfällorna i Mikrolimani, också ett gott intryck.
Men ifjol öluffade vi och då ville man bara ut till öarna på utresan. På hemresan var vi nervarvade och lagom slöa när vi kom tillbaka till Aten och den kontrasten blev väl stor...
Men funderar på en weekend i Aten så snart som möjligt för att njuta av stan med omgivningar.

/lemon

Janérik
2006-08-27, 00:24
Pireus är ju inte den plsts man längtar mest till men det lilla jag har sett har ändå visat att bortom all stressen finns en fin stad med mycket att se. Pireus finns alltså på min uppleva-lista, jag vet inte hur jag ska uppleva det ännu men jag är helt övertygad om att det finns mycket som vi har missat där.

Mvh Janérik

rolle
2006-08-27, 07:43
Under årens lopp har jag alltid bott i Pireus, och trivts bättre än i Aten, kommer mycket närmare den vanliga människan och vardagen. Har brukat stanna 2 -3 dagar de sista 20 åren, fått varva ner efter ösemestrar.Rekomenderar också boendet, maten ,drycker,kaffe,affärer. Läget är "centralt" allt är på korta avstånd, dessutom är det många gånger"billigare" än i centrum av Aten, om jag varit på öarna och spenderat största delen av reskassan.

Ioslina
2006-08-27, 09:52
Oftast när man kommer från flyget vill man ju snabbt ut på öarna! Det kan väl vara förståeligt! Men när vi köpt våra biljetter och ser att vi har ett par timmar på oss, så går vi gärna iväg och äter, shoppar lite och går och tittar lite på skoj i saluhallen. Vi brukar också gå till den där kyrkan som ligger ganska nära...är det sjömanskyrkan?
Sen blir det, det gamla hederliga, obligatoriska "Pireausbänken kortet". Att ta ett kort när vi sitter på en bänk där innan biljettkontoren, bland de rosa blommornas buske. ( Vad heter de föresten, buskarna?). Varför vi tar kort just där, är en 20 år gammal historia!
När vi kom tillbaka från öarna i år och hade gott om tid till flygets avgång, åkte vi till en strand och badade.........utanför Piraeus........det var skönt, fast vi kände oss som zigenare, med vår packning!

rolle
2006-11-02, 08:19
Som jag tidigare nämnt gillar jag personligen Pireus framom övriga Aten, så även denna höst då jag hade möjlighet stanna där 4 dagar 3 nätter på mitt vanliga hotell Triton vid Agoran, kontaterade jag dess ypperliga läge till allt som hör Grekland till, patsas ställen, rembetikon, med live musik och dans inkluderande allt som gjort Pireus känt över hela världen. Det att smak och tycke är så olika kan man ingenting göra åt,men hoppas besökaren -na hade en bättre möjlighet utforska allt vad Pireus har att bjuda på,dessutom till en mindre kostnad än centrum av Aten med dess turistfällor som Plaka med omnejd är.Dessutom är luften renare där. 10 + för Pireus.

Eva L
2006-11-02, 09:45
Den rosa busken som efterfrågas är säkert Nerium. Väldigt vanlig i Grekland.

Eva

MaryMumin
2006-11-04, 09:19
Jag håller med Jennie, Pireus är fantastiskt, jag och min man bor alltid i Pireus 4 veckor varje år, vi bor bor en bit från hamnen (Nikkia) alla är vänliga, priserna billiga och sedan har vi 10 minuter till hela grekiska övärlden, så jag rekommenderar alla att ge Pireus en ärlig chans.