handdator

Visa fullständig version : Vad får man inte missa i Bangkok?


Annlotta
2006-08-25, 20:31
Så har vi fått semester beviljat i januari, så nu bär det av till Thailand. Flyger till Bangkok, för att efter en eller två dagar flyga vidare till Phuket. Även slutstoppet blir i Bangkok.
Har förbokat en natt på hotell, men har inte alls läst in oss på staden. Finns det några saker som vi "måste" göra?
Har förstått att flodturen kan vara något och kanske även besök i något tempel av guld! Även nattmarknaden låter mysig.
Någon som kan ge oss tips?

Annlotta med sällskap,
som ser fram mot nya äventyr

emy
2006-09-07, 07:34
Dom har en marknad som heter Sundaymarket(tror jag)den är lör-sön.och det är 6000marknadsstånd allt från djur,kläder prylar mm.helt otroligt billigt mat från 50öre kläder kan man pruta hur mycket som helsst barnen köpte jeans(lewis-plagiat?)för 20-25kr!!!!!!!Sen har dom ett varuhus som hette nåt med NKW eller liknanade köpte skinnskor för 25kr,dom har en våning för elektronik,data mm,sen kläder,klockor,skor,sportgrejor allt du kan tänka dig.Vi var ett dygn och det är för lite om man ska hinna med mycket 3dagar(2nätter)tycker jag man ska vara och kom ihåg åk tuktuk en upplevelse i sig själv.Vilka ställen tänkte ni besöka?
/emy

AGGE
2006-09-07, 10:35
Blomstermarknaden nere vid floden är fantastisk!
_B-anana
-Agge

anoula
2006-09-07, 10:55
Vi var i Bangkok nästan uteslutande för shoppingens skull. Vi hade då bott i nästan tre veckor i bungalows på Koh Samui och i Krabi och ville avsluta de sista tre dagarna av semestern lite lyxigt. Vi tog således in på lyxhotell och besökte de olika marknaderna. Pratunam är en av dem och den är verkligen gigantisk! Jag passade dessutom på att få två klänningar uppsydda hos en skräddare som jag fått rekommenderad - 600 spänn för två klänningar uppsydda från scratch varav en i thaisiden! Kunde säkert ha prutat ännu mer, men jag tyckte synd om skräddaren!

Ett tips: i Bangkok vill ALLA luras. Alla taxichaufförer har en kompis som har en gold shop/sea food restaurant. Alla vill hjälpa dig med något, mot betalning. Detta kan vara mycket tröttsamt, men efter någon dag kom jag på ett knep: varje gång någon försöker få din uppmärksamhet säger du: "Oh, hello! I have a taxi and can drive you anywhere, are you interested? Special price for you". En del blev knäpptysta och en del bara skrattade. Det är svårt att låta bli att bli otrevlig efter ett tag, när den femtielfte försäljaren försökt pracka på dig något, men detta var ett bra trick!

carjoh
2006-09-07, 15:08
Även om det är turistfälla så - Grand Palace. Har man barn med är detta garanterat något de minns, ja de vuxna också för den delen. Men som sagt ALLA vill luras. På vägen dit träffade vi på 3 stycken olika män som sa att det inte var öppet än, men de hade något att erbjuda medan man väntade.....
Håller med om Pratunamn market.

Carina

Rob
2006-10-10, 10:20
[quote=anoula]Vi var i Bangkok nästan uteslutande för shoppingens skull. Vi hade då bott i nästan tre veckor i bungalows på Koh Samui och i Krabi och ville avsluta de sista tre dagarna av semestern lite lyxigt. Vi tog således in på lyxhotell och besökte de olika marknaderna. Pratunam är en av dem och den är verkligen gigantisk! Jag passade dessutom på att få två klänningar uppsydda hos en skräddare som jag fått rekommenderad - 600 spänn för två klänningar uppsydda från scratch varav en i thaisiden! Kunde säkert ha prutat ännu mer, men jag tyckte synd om skräddaren!

Kan du dela med dig av tipset? Kan man få namn o adress? Tacksam i så fall;)

MSSM
2006-10-31, 21:57
Nyss hemkommen från semester i Thailand, med start och stopp i Bangkok.

Precis som tidigare användare skrev så gör de allt för att lura oss turister.
Jag vill ge dig några råd och tips.
Först och främst gällandes tuk-tuk (trehjulig mopedtaxi). Ett utmärkt exempel är att om du betalar 10/20 Baht, så visar han dig staden under en respektive två timmar. Allt han gör är att kör dig till en skräddare och jag lovar dig, du kommer inte därifrån förrän du har köpt något!
Tuk-tuk är också svindyra i förhållande till taxibilar, men är dock att värt att uppleva i denna trafikkaotiska stad.
Nästa tips är taxibilar. Ofta säger de ett fast pris till den plats du vill åka till, men låt dig inte luras av att det är billigt. Taxametern är ungefär tre gånger så billigt och enligt thailändsk lag MÅSTE den användas. Vi lyckades skrämma ett flertal taxichaufförer på detta sätt, men rätt ska vara rätt även för oss turister!

Något som är värt att uppleva är Khao San Road bland annat, både dag- och nattetid. En gata sällan skådad.
Även den vilande Buddhan är mäktig att se, kostar 50 Baht att gå in, men klart värt den lilla summan.

När det gäller shopping är det MBK som gäller, 90 000 kvadratmeter, allt från riktigt dåliga kopior till äkta märkeskläder. Vi betade av det på TRE dagar! Om man är ute efter lite mer exklusivare, äkta märkeskläder är det Siam Discovery Center och Siam Paragon som gäller. Det ska också tilläggas att det är gångavstånd mellan alla dessa!

Fråga gärna något mer, jag berättar gärna.