handdator

Visa fullständig version : Mobilteleeländet ...


Chris
2006-08-24, 07:14
Säkert har detta varit uppe tidigare, men jag hittar inte det i skrivande stund. Ang_elx

Ni som vet och kan detta .... om jag har ett Telia-abonnemang här i Sverige och laddar med kontantkort. Kan jag använda mig av detta nu när jag kommer ner? Eller måste jag ladda där nere med ett grekiskt kontaktkort.
Om mina Telia-kontantkort-köp tar slut där nere kan jag fylla på med något grekiskt då?

Ja, jag vet att frågan är idiotisk men jag är en teknisk idiot, begriper nada om detta.

Hjälp en som vandrar i dimman ...

Chris
bye_bye

Kalimera
2006-08-24, 08:32
Jag har (men ska byta vilken dag som helst) Telia kontantkort. Funkar perfekt i Grekland, behöver inte ladda alls, det kommer en faktura i efterhand. Så det är bara att ringa. Anledningen till att jag ska byta är att Telia är svindyra i utlandet. Telenor/Passport är det billigaste alternativet.

Ioslina
2006-08-24, 08:39
men att köpa ett grekiskt telefonkort kan man också göra. det känner jag folk som gör. men då ringer de lite inom grekland också. men är även billigare tror jag om man då ringer till en annan mobil som befinner sig i grekland. då slipper själva ringandet först komma hem till sverige och sen ner till grekland, om ni förstod vad jag menade!flabb_flab
men kontantkort? då kan man väl inte få faktura efteråt, heller? nu menar du kanske att du hade telia abbonemang? (kalimera)??? eller .....

Elisabet
2006-08-24, 08:42
Om du har Telia Refill kan du ringa i Grekland till Sverige och inom landet för 9,90 kr per påbörjad minut + en öppningsavgift på 1 kr. (Och till övriga Europa för 14,50 kr.)

Att skicka sms kostar 3,50 till vem du än skickar. Att skicka mms till mottagare som har en operatör som ligger på Telias nät kostar 5,00 och att ta emot mms 3,50. Till övriga operatörer i Norden kostar det 6,00 respektive 4,50 och till övriga Europa (alltså även i Grekland) kostar det 7,50 resp 9,00.

Du kan välja att betala direkt från ditt refillkort, det kostar inget extra, eller att beställa tjänsten Telia Refill Utland Faktura. Tjänsten kostar 150 kr när du beställer den (och gäller sedan så länge du har kvar abonnemanget). Då får du en faktura i efterhand på allt du ringt och sms:at utomlands, och behöver alltså inte tänka på att köpa nytt refillkort.

Vilka refillkort man kan köpa i Grekland har jag ingen aning om, men det blir garanterat billigare att göra så.

Ioslina
2006-08-24, 08:50
då är nog comviq billigare, comviq knockout. har för mig det tar ca 6:- per minut hem...........`? uppkoppling

Kalimera
2006-08-24, 08:53
Om du har Telia Refill kan du ringa i Grekland till Sverige och inom landet för 9,90 kr per påbörjad minut + en öppningsavgift på 1 kr.
Svinddyrt som sagt. Med Telenor kostar det 9.95 kr i öppningsavgift, minuttaxan är densamma som i Sverige: 69 öre i minuten.

Elisabet
2006-08-24, 08:56
Svinddyrt som sagt. Billigast (och bäst) är det att inte ringa ;)

Ioslina
2006-08-24, 10:25
ja, eller att köpa ett grekiskt telefonkort att använda i en gammal hederlig telefonkiosk. de är billiga faktiskt. ni vet ett sånt där internationellt telekort. köpte ett för 3€. Jag lovar det blev ca 1 timme sammanlagt telefontid. lite krångligt första ggn innan man förstod hur man skulle göra. hade ringt hem och trodde inte jag hade mkt kvar på det kortet. men dottern var överlyckllig när hon fick prata med kompisen i 40 minuter i sträck, för att kortet skulle ta slut!flabb_flab

Frappe
2006-08-24, 16:33
[QUOTE=Ioslina]ja, eller att köpa ett grekiskt telefonkort att använda i en gammal hederlig telefonkiosk.

Att tänka på när det gäller dessa kort så tar de slut fortare om man ringer till mobil i SE. Finns kort för €5 och de kan du prata i 3 timmar till "vanlig" telefon.
Att köpa grekiskt kontant kort tror jag inte är lönt om man ändå ska ringa Sverige, bli lika dyrt det. Lönar sig dock om man ringer inom Grekland.

Camilla

Peter
2006-08-24, 16:36
men är även billigare tror jag om man då ringer till en annan mobil som befinner sig i grekland. då slipper själva ringandet först komma hem till sverige och sen ner till grekland.....

Ringer du till ett Grekiskt nummer kopplas det INTE över Sverige. Då går samtalet över det Gekiska nätet och du betalar "gäst-taxa" i det nätet. Endast när du ringer till en Svensk/utländsk mobil som befinner sig i tex Grekland kopplas samtalet över Sverige.


men kontantkort? då kan man väl inte få faktura efteråt, heller?


Måste beställas hos den Svenske operatören som någon annan skrev.


Kalimera:Med Telenor kostar det 9.95 kr i öppningsavgift, minuttaxan är densamma som i Sverige: 69 öre i minuten.


Telenor är f. n. billigast. Med Passport betalar man samma minutpris som hemma + en extra öppningsavg på 9.95 var 20:e minut. Både för inkommande och utgående samtal. Så om man ringer/tar emot 10 samtal hem under en semester kostar det 100:- mer än hemma!!! Motsvarar ett dammkorn i semesterplånboken... Ang_elx Fast jag betalar bara 59 öre per minut. Jag blev uppringd av Telenor som frågade om jag ville ringa billigare... Dum som jag är svarade jag JAAAA! :eek: :D

Peter

Chris
2006-08-24, 21:18
Tack ni alla för dessa uttömliga svar. Visst har priset stor betydelse när man ska telefonera, men jag är ytterst fåordig på telefon, så det bekymrar mig inte så mycket.
Här är det raka puckar: Nu har jag kommit fram! Och inga incidenter! Punkt slut ... ha ha flabb_flab
Något SMS blir det väl, men skickar inga bilder även om det är lockande ibland.

Tack än en gång! Och nu till nästa frustration ... det är två dagar kvar till take off och jag har inte börjat packa ännu. Planen finns bara i huvudet än så länge ... Normalt sett brukar jag ha bättre framförhållning men icke denna gång.

Vi hörs igen

Chris
bye_bye

Janérik
2006-08-24, 23:13
Jag har (men ska byta vilken dag som helst) Telia kontantkort. Funkar perfekt i Grekland, behöver inte ladda alls, det kommer en faktura i efterhand. Så det är bara att ringa. Anledningen till att jag ska byta är att Telia är svindyra i utlandet. Telenor/Passport är det billigaste alternativet.

Ett litet förtydligande runt detta med faktura utland.
Många har den tjänsten på sitt gamla kontantkort eftersom det tidigare var enda sättet att kunna ringa utomlands med sitt kontantkort. Då jag fick ny jobbtelefon (3G) ville jag byta ut mitt gamla kort till ett som fungerade med 3G. Detta var inget problem men tjänsten faktura utland skulle inte längre fungera då den inte kunde kombineras med det nya kortet. Det hela slutade med att vi tog ett nytt abb till en annan telefon och jag behöll mitt gamla kort som jag använder i en vanlig gsm-telefon. Jag vill inte ha ett kontantkort då jag är utomlands, om något händer så att jag helt plötsligt måste ringa mycket så står jag då ganska snabbt utan pengar på kortet och utan möjlighet att fylla på det.
Detta gällde alltså Telia och det är ett drygt år sedan så det kan ha ändrat, det är inte säkert att säljaren tänker på detta om du byter kort så det kan vara bra att fråga.

Mvh Janérik