handdator

Visa fullständig version : Meteora


Solveig
2006-08-23, 16:44
Jag har hört att Meteora ska fantastiskt vackert och intressant. Om man lider av svindel och tycker att det är otäckt med smala kurviga bergsvägar, bör man då undvika ett sådant resmål? Hur långt upp kör bussen och hur lång är sista biten man går? Hur många dagar tar en sådan utflykt? Solveig

Admirala
2006-08-23, 17:26
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har hört att Meteora ska fantastiskt vackert och intressant.
Absolutt! Det er et at de underligste/vakreste stedene jeg noen sinne har vært, så kan du dra dit bør du definitivt gjøre det.

Om man lider av svindel och tycker att det är otäckt med smala kurviga bergsvägar, bör man då undvika ett sådant resmål?
Nei, for veiene går mellom steinsøylene, så det er ingen stup å falle ned i :)

Hur långt upp kör bussen och hur lång är sista biten man går? Hur många dagar tar en sådan utflykt?
Det er ikke langt å gå, men det varierer fra kloster til kloster. Noen steder er det trapper å klatre, men med mindre du er i svært dårlig form er det ikke noe problem. Det er snakk om fra 0,5 til maks 5 minutter.
Vi hadde bil, så hvor lang tid utfluktene tar vet jeg ikke. Det kommer jo an på hvor dere reiser fra. Har hørt om både én- og todagers utflukter. Området i seg selv er ikke stort, men reisetiden fra der dere oppholder dere kan bety at det er greit med en overnatting.

Kalimera
2006-08-24, 08:45
Hur många dagar tar en sådan utflykt? Solveig?
Jag åkte dit med utflyktsbuss från Parga. Rekommenderas! Man sover en natt i Kalambaka eller Kastraki som ligger under Meteora. Jag är höjdrädd men hade inga större problem att besöka klostrerna. Enda gången jag blev lite skakig var på väg upp till Megalo Meteora. Du ser trappan upp på bilden nedan.

http://i88.photobucket.com/albums/k166/Katapola/e952ed6e.jpg

Outi
2006-08-24, 10:32
Hej!
Jag tycker absolut att du ska åka. Meteora är i mitt tycke en av de vackraste platserna i Grekland. Jag är själv extremt höjdrädd, men man klarar Meteora, mest tror jag för att utsikten är så hänförande att man glömmer bort höjden. Jag har varit där två gånger, 1997 och 2001. Första gången hade de inte så fina trappor på alla ställen för de höll på att bygga dessa, och då fick jag ta ett djupt andetag och gå över stup med hjälp av ”plattor” som de lagt över som broar…DET var inte skoj, men det gick det med! Nuförtiden är ju de flesta klostren väldigt lättillgängliga. Jag skulle rekommendera att sova över, för solnedgången är väldigt vacker i Meteora. Det mest otäcka, om man tar i beaktande höjdrädslan, var nog resan till och från Meteora (vi åkte hyrbil från Parga). Det tar lång tid att köra och man får vara beredd på en och annan vansinnig omkörning på dessa smala vägar. Då kanske det är bättre att åka på en organiserad utflykt med buss, då behöver man ju inte följa vägen med blicken hela tiden.
Hälsningar,
Outi