handdator

Visa fullständig version : Diverse amofrågor


inkfish
2006-08-23, 13:42
Tre olika frågor:

* I Kalimeraguiden för Amorgos skriver Janne om en flying dolphin vid namn Delfini V dom gick mellan Santorini och Amorgos 2004. Nån som sett till den i år?

* Förra gången jag var på Amorgos köpte jag bröd varje morgon i den lilla affären inte långt från Elenis. Har Katapola också ett bageri och i så fall var? Har för mig att jag läst om ett i Xilokeratidi men är inte säker.

* Jag vet var vi åt förra gången men vill gärna fräscha upp minnet - tips om bra tavernor i Katapola mottages alltså tacksamt.

Malina
2006-08-23, 14:04
Hej Inkfish!

Bageri finns ej i Xilokreatidi(iallafall inte förra året).Däremot finns ett riktigt tjusigt och helfräscht sådant i Katapola.Närmare bestämt där pharmacian låg förut.
Restauranger brukar variera i kvalitet år från år.Prova dig fram!
Vinzentos i Xilokeratidi är alltid bra,fast Kanske en aning"turistigt".

Hej å hå vad jag längtar till Amooooooorgos!

inkfish
2006-08-23, 14:08
Det gör jag med;)

Aha, så det finns bageri. Var? Jag minns inte var apoteket låg.

Klart jag ska prova mig fram med maten men det kan ändå vara bra med tips.:)

ENIAC
2006-08-23, 14:15
Aha, så det finns bageri. Var? Jag minns inte var apoteket låg.

Om du vet var Katapola Rooms ligger så finns bageriet/konditoriet i samma byggnad, fast lite längre till höger. Precis framför finns en restaurang som är den sista på "hamnpromenaden" på den sidan bukten. Det finns även en butik för framkallning av film och liknande bredvid. Du KAN inte missa den!

Jag är SÅ avundsjuk på dig som ska till Amorgos! Ska vi byta? Skopelos mot Amorgos? :rolleyes:

Veronica http://www.kalimera.nu/grekland/till/september/veronica.html

Malina
2006-08-23, 14:18
Bageriet ligger (från Xilo räknat),alldeles efter Thomas motor, i ett hus med bågar-arkad.Vid hamnpromenaden.Före sura-gubben-supermarketen.

opa
2006-08-23, 15:29
- tips om bra tavernor i Katapola mottages alltså tacksamt.

Vi älskade Mouragio, kändes mer genuint än Vitsentzos.
Underbar service (mycket rolig och underhållande servitör), stämning och mat, underbara skaldjur. Prova deras specialare; krabba med pasta och special-såsen!
Mouragio ligger precis där färjorna lägger till, du kan inte missa det, där är knökfullt med folk redan tidigt på kvällarna.

Kalimera
2006-08-23, 15:40
Kul att Mouragio håller stilen! Har aldrig varit impad av deras "vanliga" mat, däremot är de fantastiska på fisk och skaldjur. Brukar äta färsk barbouni där, bland det godaste man kan tänka sig.

http://i88.photobucket.com/albums/k166/Katapola/d4662aca.jpg

Barbouni på Mouragio.

inkfish
2006-08-23, 22:52
Sorry ENIAC, jag åker före dig och till Amo - det byter jag inte bort:D

Tack för svar alla. Mouragio kommer jag ihåg, har ätit den där goda fisken därklapp_klap. Och bageriet lär jag hitta nu.

Vill gärna få fler tips på tavernor.

Och dessutom: finns det någonstans på ön grekisk livemusik?

Kalypso
2006-08-23, 23:42
Jag besökte Amorgos för första gången i somras, det var nog kärlek vid första ögonkastet. Blev kvar en hel vecka, sen började sonen längta till Naxos. Bodde i Katapola (kan vara kul att veta för er som följde min beslutsångest här innan semestern) och det ångrar jag inte. Bodde på Pension Amorgos som var toppen. Gjorde en moppetur till Egiali en dag och fick intrycket av en semesterort med väldigt mycket svenskar. Katapola däremot är nog den mysigaste grekiska by jag varit i ....hittills.

OK nu till dina frågor:
Nej någon Dolphin såg vi inte till, vi åkte från Santorini via Naxos, vilket var rätt smidigt ändå. Express Santorini och Athina hette båtarna.
Från Amorgos åkte vi kl 13 en lördag med en superfin röd och vit gigantisk snabb båt (tyvärr glömt namnet) till Naxos vilket tog en timme. Den lär gå Athen-Amorgos på fem timmar. Vår lilla tur kostade 7 euro per person, var nog kanske specialpris. Behaglig och snabb resa. Rekommenderas.

Bageriet har du redan fått beskrivning till. Vad gäller krogar så känns det lite genant att jag inte hunnit testa fler och dessutom inte minns namnet på dom heller, tydligen dags att börja skriva resedagbok :)
Min favorit är i alla fall den som kommer först på X-sidan när man kommer från hamnen, där det hänger bläckfiskar utanför. Deras kalamares mmmmmm, ååh vad jag längtar tillbaks.
Vi var på Amorgos under VM-slutspelet och det gjorde att vi hamnade på El Greco?? flera kvällar vilket i och för sig var väldigt trevligt, men menyn kanske inte så grekisk. Blev dock snabbt sonens favorit så det blev till att kompromissa resten av tiden.

Men jag kommer garanterat att återvända till Amorgos och Katapola. Skulle också kunna tänka mig att bo några nätter i Chora för att hinna utforska de supermysiga restauranger jag såg där.

Kalypso

Ioslina
2006-08-24, 08:44
Inkfish, du pratade om en liten affär du köpte bröd i före Eleni rooms. ung vid den affären finns 2 små tavernor. Minos,tror jag och ngn till. det var små tavernor. de hade god och ganska billig mat!
den andra tavernan folk pratar om vid bageriet,tror jag heter the corner....

Yak
2006-08-24, 12:01
Ja, angående tavernor i Katapola så är El greco bra för frukost, jag tyckte deras omeletter var riktigt suveräna. Den kanske inte är så genuint grekisk, men de kan både pizza och pasta om man vill ha lite omväxling.
Annars är min personliga favorit the Corner Taverna precis på hörnet av torget snett framför bageriet (dock inte för maten, även om deras grekiska husmanskost är god och deras "feta in the oven" är smarrig). Ägarna är riktigt trevliga och pratar gärna en stund med en, vilket är trevligt när man reser själv. Deras gamla hund lever fortfarande och brukar patrullera området eller ligga och sova bredvid ingången, även om den stackarn börjar se gammal ut nu.
Nu blev jag sugen på att åka tillbaka Ang_elx

opa
2006-08-24, 13:38
Deras gamla hund lever fortfarande och brukar patrullera området eller ligga och sova bredvid ingången, även om den stackarn börjar se gammal ut nu.

Den här söta voffsingen? bye_bye

http://static.flickr.com/49/223604374_00a60d0a61.jpg?v=0

Yak
2006-08-24, 13:53
Den här söta voffsingen? bye_bye


Ja, där har vi den rackarn! Precis sådär brukar han tillbringa sina dagar :p
"Mestides" tror jag han heter, och han såg ganska trött ut i somras, dom sa att han var 15 år eller något när jag frågade.

Edit: knappt så man kan sluta titta på bilden :o

ENIAC
2006-08-24, 14:08
Den här söta voffsingen? bye_bye

http://static.flickr.com/49/223604374_00a60d0a61.jpg?v=0

Lilla vovven!! Han är så söt! Jag blev förvånad att han inte hade kastat in handduken när jag kom dit i somras. Han såg lite sliten ut redan första gången jag såg honom 2003. Hoppas han hänger med ett tag till. Han är lite av byns maskot, ungefär som Mykonos pelikan!

Angående restauranger så går jag helst inte till Vitsentzos längre. Dels för att de flesta turister går dit och dels för att en av servitörerna sparkar efter katterna __D

inkfish
2006-08-24, 15:08
Tack för svaren!

Kalypso, jag känner nog ungefär som du. Har bara varit på Amo en gång, i fyra-fem nätter - men det var en ö som jag tog till mitt hjärta direkt. Katapola är magiskt. Det ska bli otroligt spännande att återse den.

Undrar om din favorittaverna var den vi åt på en kväll. Vi var sex i sällskapet, maten var rustikt grekisk, jättegod och så billig att servitören måste ha räknat fel...

Tavernan med lopphögen till hund får jag testa, husmanskost gillar jag.

ENIAC: det måste vara jobbigt att se när nån sparkar efter katter men samtidigt kan jag inte låta bli att förstå servitören. Förvildade katter på en restaurang är ju skadedjur. Men visst, helst borde han ju sparka efter kattmatande turister i stället.

ENIAC
2006-08-24, 15:15
ENIAC: det måste vara jobbigt att se när nån sparkar efter katter men samtidigt kan jag inte låta bli att förstå servitören. Förvildade katter på en restaurang är ju skadedjur. Men visst, helst borde han ju sparka efter kattmatande turister i stället.

Klart att servitören inte vill ha loppiga kissar som springer runt borden. Men det är märkligt att just Vitsentzos är enda stället i Katapola där katterna tigger. Jag har inte märkt av det på någon annan restaurang. Varför väljer de en där de blir sparkade på? :confused: :(snyft_drop

inkfish
2006-08-24, 15:17
Tja, ni säger ju att turisterna äter där, då är nog svaret att de brukar mata katterna där.

När vi var där var det mycket katter både på den tavernan och på Mouragio.

Yak
2006-08-24, 15:50
Kalypso/Inkfish : då är vi tre som känner så för Katapola. Jag vet inte varför, det finns säkert hudratals liknande byar/ställen i Grekland, men så fort jag satte min fot där så kände jag mej bara ... hemma liksom .. :rolleyes:
Bara tanken på att gå längs med kajkanten och titta på segelbåtarna i hamnen gör att jag känner ett inre lugn...

Angående katterna på Vizentzos så märkte jag samma sak, dom är enormt påträngande. Jag brukar försöka ignorera dom då jag är djurvän, men gillar ändå inte djur som tigger vid bordet när man äter. Men dom var helt otroligt påträngande, en av dom var på väg upp i knät på mej...:mad:
Det höjde ju inte nivån på upplevelsen direkt...

inkfish
2006-08-24, 15:54
Man får ha en flaska vatten i beredskap på bordet alltså, det var bra att få veta.

Visserligen dyrkar jag marken katter går på men jag vill inte ha dem i knäet när jag äter. Det har jag ju varje dag härhemma:o

Eva L
2006-08-24, 16:15
Kalypso/Inkfish : då är vi tre som känner så för Katapola. Jag vet inte varför, det finns säkert hudratals liknande byar/ställen i Grekland,

Ni är i gott sällskap med många andra.

Eva

Kalypso
2006-08-24, 16:49
Hej Inkfish,
Med all denna kattinfo börjar jag lägga ihop ett och annat och undrar om inte min favorit med hängande bläckfiskar och superb kalamares är just kattstället Vizentzos?!. Katterna var otroligt påträngande men sprang för livet när servitörerna kom i närheten (bevittnade dock inga sparkar som tur var). Jag kan hålla med om att det inte är så kul men ofta är det ju en del av livet i Grekland, ja katter på krogen alltså.
Jag tycker nog att det värsta är om de ser helt dödssjuka och lemlästade och lidande ut. Då brister mitt hjärta.
För mig övervägde i alla fall matupplevelsen kattupplevelsen om man säger så :)
Corner Tavernan, är det den som har som en inplastad "uteservering", ok jag vet, alla restauranger i Grekland är ju uteserveringar flabb_flab men liksom över gatan. Där åt vi en kväll som det råkade vara strömavbrott i Katapola, det enda som serverades var soppa och sallad. Jag och sonen delade på två greksallader (sonen hävdar att denna sallad var godare än på katt/bläckfiskstället, jag håller inte med) och en supergod och mättande bönsoppa.

Och ja omeletterna på El Greco var mums, även en frappé efter stranden satt fint där. Oj vad jag längtar tillbaks nu.

inkfish
2006-08-27, 13:19
Inplastad uteservering - det låter som att det blåste när ni var där? Då brukar ju många serveringar plastas in. Hur skumt som helst att sitta där inneflabb_flab

Har ännu en fråga:

Planen är ju att hyra moppe och ta mig runt men skulle också gärna vilja veta hur bussförbindelserna är. Går de till Chora och Egiali och nån mer stans? Och hur ofta?

Yak
2006-08-27, 14:30
Inplastad uteservering - det låter som att det blåste när ni var där? Då brukar ju många serveringar plastas in. Hur skumt som helst att sitta där inneflabb_flab


Skojjaru? ;)
Nu blåser det inte rakt in i hamnen i Katapola men det lir ju lite dragit när meltemin ligger på.


Planen är ju att hyra moppe och ta mig runt men skulle också gärna vilja veta hur bussförbindelserna är. Går de till Chora och Egiali och nån mer stans? Och hur ofta?

Ja det går faktiskt ganska bra med bussar.
Katapola-Chora-Agia Anna/monastery (klostret) går i princip varje eller varannan timme hela dagarna.
Katapola-Chora-Eigiali går varannan/var tredje timme.
Sedan går det bussar från Chora ner till de små byarna på södra delen av ön ett par ggr per dag. Har en bild på tidtabellen, ska se om det går att lägga in den.
Tiderna finns anslagna på ett A4-ark som sitter vid "bussparkeringen" längst in i byn, mittemot "ankstranden".

Åka moppe funkar också bra, men Amorgos är en brant ö och det kommer gå segt i uppförsbackarna. I utförsbackarna kommer det däremot rulla på bra :rolleyes:
God bromsteknik och hastighetsanpassning rekommenderas! Kör långsamt i serpentinbackarna från Chora till Katapola och se upp för bussarna.
Grusvägen ner till Mouros-stranden är riktigt hårig, jag har kört en del MC men jag var ändå lite nervig, det gäller att använda frambromsen, men försiktigt.

Yak
2006-08-27, 15:42
Här är en bild på tidtabellen, från 2005 men vad jag kommer ihåg såg den precis likadan ut i år också.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=50044

Celbe
2006-08-27, 19:37
Det där är hur bussarna går i högsäsong. Vi var där mellan 7 - 12 juli i år och då hade de börjat gå med liknande tidtabell. Kunde för första gången på nio besök åka till Chora och äta middag för att sedan ta sista bussen hem 23.45.

De gånger vi varit på Amorgos i början av båtluffen d v s runt 20 juni och framåt har det varit betydligt mer sporadiskt med bussturerna. Kan tänka mig att det är något liknande i september när högsäsongen är över. Nu har vi endast bott i Aegiali men busstidtabellen visas ju alltid för hela ön.

Köra moppe på Amorgos är inget större problem men det kan blåsa rejält. Att åka bak på sambons moppe är ingen lösning för min del, dels vägrar han köra med mig som passagerare och dels vill jag köra själv för det är så kul. Sambon passar dock alltid på att påpeka att jag vid ett tillfälle när vi var på väg tillbaka från södra delen av ön "gasade och bromsade samtidigt" för att vinden tog tag så i moppen. (Det gjorde jag inte alls...;)) Dessutom tar det ett tag att köra mellan t ex Aegiali och Chora och vidare ner mot Katapola. Jag hade nog inte kört ensam utan försökt hitta "körsällskap". Vägen ner mot Mouro Beach gillade jag inte alls när vi körde där senast (måste ha varit 2004). Min enda tanke var "F-n, jag ska ju upp också...:mad:".

Celbe

inkfish
2006-08-28, 14:20
Tack Yak och celbe för bra info - och bild till och medklapp_klap

Det där med moppe bävar jag lite för, tycker inte om att köra när det blåser och har dessutom svindel på branta vägar:o

Men bara det inte är halv storm - eller hel - så ska det nog gå.

Jag minns vägen till Mouros och har inga som helst planer på att köra ner där, där får jag gå i stället:(

Ann
2006-08-28, 15:42
Vågar man sticka ut hakan lite.

Vi var på the Corner, beställde bl a fava + vin. Vinet kom snabbt som bara den, men efter en kvart kom beskedet att favan var slut. Till saken hör att vi från början frågade om de hade fava och fick ett positivt svar. Jag tycker att de kunde kommit med besked tidigare. Vi gick därifrån efter att vi betalat och fortsatte till Minoa på torget och fick jättegod mat + mycket vänligt bemötande.

//Ann

som kanske inte kan låta bli Katapola i september

inkfish
2006-08-29, 12:54
Tack, Minoa låter också värd ett besök:)

Corner blir det nog ändå, för mig är det inte hela världen om nån gör fel.

Toto
2006-09-06, 10:34
Gjorde en moppetur till Egiali en dag och fick intrycket av en semesterort med väldigt mycket svenskar. Katapola däremot är nog den mysigaste grekiska by jag varit i ....hittills.

För tre år sedan var det tvärtom. I Katapola var det nästan bara svenskar i början av juli när vi var där. Den veckan vi tillbringade i Eigiali träffade vi bara några svenska familjer. "The times they are a-changin."

inkfish
2006-09-06, 22:10
Efter tre kvallar kan jag rapportera foljande:

* ett par tips som jag fick i PM har utfallit till stor belatenhet: Pa To kamari har jag atit tva ganger. De har mycket bra, hederlig husmanskost. Har provat t ex en fantastiskt kramig och god tyrosalata, ett harligt vitloksspackat flaskkott tillagat i langpanna med potatis, orter och citron och frasiga och fina friterade zucchiniskivor.

* Det andra PM-tipset gallde Erato dar jag fick en god italiensk spagetti igar. Ska jamfora dem med Captain Dimos, den "italienare" som ar mera kand, endera kvallen.

* Ikvall har jag fatt en rustik och god kyckling med potatis fran ugnen: precis som den ska vara med rikligt med citron och orter. Ett berg av mat for bara 5 E. Runt omkring mig satt greker som at fisk, allt som bars in sag mycket gott ut. Stallet var Psaropoula. forsta tavernan i Xilokeratidi nar man kommer fran Katapolahallet. Tror att manga gar forbi den for att landa pa Vyzentzos men i sa fall tror jag att man missar nat. At forresten lunchsallad pa Vyzentzos haromdan, forstar inte riktigt varfor de kallar den spezial och tar 5.50 nar jag far en perfekt och valblandad greksallad pa To Kamari for 4.50...;)

Eva L
2006-09-06, 22:36
Oh så jag längtar efter riktigt god ungsbakad kyckling med örter och god potatis. Kanske grekerna har glömt fågelinfluensan nu som lär vara anledningen till att den ungsbakade citrondoftande härligheten försvunnit från många tavernor. Ha en fortsatt bra vistelse på Amorgos som är en av mina favoritöar.

Eva

ENIAC
2006-09-06, 22:55
Vad härligt det låter! Jag längtar något otroligt efter Amorgos. Tanken var att vi skulle åka till USA i fyra veckor nästa år, men det blir nog en ny öluff istället, men MINST en vecka på underbara Amorgos!

Psaropoula, är det restaurangen med blåvitrutiga dukar som ligger bredvid Le Grand Bleu? Eller är det det lilla krypinet runt hörnet precis efter? Verkar vara ett bra ställe, som jag tyvärr missat! Får ta igen det nästa gång :D

Ha det riktigt bra nu och glöm inte ge gamle Mestides en klapp!

Veronica (med 4 dagar kvar till Skopelos!)

inkfish
2006-09-11, 16:23
Psaropoula, är det restaurangen med blåvitrutiga dukar som ligger bredvid Le Grand Bleu?

Japp, precis den.

Eva - tack! Har ar underbart, aven det ar lite nyckfullt vader just nu. Men pa nat vis gar det alldeles utmarkt att fordriva en dag aven i Katapola:)

mattias
2006-09-18, 22:43
Tre olika frågor:

* I Kalimeraguiden för Amorgos skriver Janne om en flying dolphin vid namn Delfini V dom gick mellan Santorini och Amorgos 2004. Nån som sett till den i år?

* Förra gången jag var på Amorgos köpte jag bröd varje morgon i den lilla affären inte långt från Elenis. Har Katapola också ett bageri och i så fall var? Har för mig att jag läst om ett i Xilokeratidi men är inte säker.

* Jag vet var vi åt förra gången men vill gärna fräscha upp minnet - tips om bra tavernor i Katapola mottages alltså tacksamt.

Nyss hemkommen från från Grekland och bl.a. Amorgos! :)
Åkte med Seajets http://www.seajets.gr/index_eng.html
Det var en jättesnabb färja som gick Amorgos-Koufoniss-Santorini på ca 1,5 timme.

I början av September gick den på Onsdagar och Söndagar. Verkligen skönt att slippa resan till Naxos och sen byta till Santorinifärjan.

Det finns ett bageri i slutet av hamnpromenaden om man går till vänster.

Tavernorna har jag ingen speciell att rekomendera. Det var rätt likadan meny på de flesta restaurangerna.

inkfish
2006-09-19, 16:51
Vad lustigt! Jag var på Amorgos i elva dygn, kom hem i lördags - och såg inte den båten en enda gång. Men det behöver ju inte innebära att den inte kom.

Bland tavernorna kan jag själv nu rekommendera Bytzenzos, Psaropoula, To Kamari och Naftilia (det gamla ouzeriet) med the Corner som bubblare strax utanför listan.

Tack för svaret ändå, alla tips är alltid välkomna!

Eva L
2006-09-19, 20:29
Vad lustigt! Jag var på Amorgos i elva dygn, kom hem i lördags - och såg inte den båten en enda gång. Men det behöver ju inte innebära att den inte kom.



När dottern och jag var på Amorgos döpte vi snabbåten mellan Amo och Santorini till spökskeppet. Alla hade hört talas om den men ingen hade sett den.

Eva

inkfish
2006-09-19, 21:20
Den enda jag såg till som gick Santorini-Amorgos var Nisos Thira, en gång i veckan. Men inte med bästa vilja i världen kan man nog kalla den snabbåt:cool:

Janérik
2006-09-19, 21:35
Jag sag faktiskt denna bat idag, jag tror att den gick en dag tidigare har ocksa (alltsa Seajet).
Jag tror att denna har lite battre driftsakerhet an den tidigare Flying Dolphin som gick strackan men saker kan man ju aldrig vara.

Mvh Janerik