handdator

Visa fullständig version : RHodos och Karpathos


Annelie
2005-05-05, 11:21
Hej
Jag och min familj (barnen är 8 och 10 år)tänker ö-luffa i Grekland för första gången nu i Juni. Vi flyger till Rhodos och landar 23,05 söndag kväll. Har tänkta att ta oss till Karpathos så fort som möjligt. Hur tidigt brukar färjerna gå? Hur hittar vi ett billigt hotel för första natten i Rhodos?
Tacksam för tips och råd till oss nybörjare.

Annelie

Elisabet
2005-05-05, 12:28
Vi flyger till Rhodos och landar 23,05 söndag kväll. Har tänkt att ta oss till Karpathos så fort som möjligt. Hur tidigt brukar färjerna gå?De går 4:30, men inte alla dagar i veckan. Jag tror det går en på måndagar (och nästa på onsdagar). Man får gå ombord kvällen innan från kl 23:00. Det finns gott om sköna fåtöljer och soffor på båten så det funkar om man inte är kräsen. Och ni kan ju ändå inte räkna med att vara på hotellet förrän vid ett-tiden.

Att flyga mellan Rhodos och Karpathos är inte mycket dyrare än färjan. Har ni funderat på det alternativet?

Annelie
2005-05-05, 12:57
Tack för ditt svar. Vi har ockås funderat om det skulle vara möjligt att undviak den första övernattiningen på Rhodos då det känns lite onödigt. Ditt förslag låter ju ok om det är så att färjan går 4,30 måndag morgon. Skulle passa oss! Vad heter färje linjen som går kl 4,30? Kan jag boka biljett via nätet? Vi har inte diskuterat flyg men får väl göra det.

Annelie

Mikke
2005-05-05, 13:39
Hej! Faerjelinjen heter Lane Lines och har tva batar, Kornarou och Ireapetra.Biljettkontoret ligger i nya stan.Nu var det ett tag sen jag tjackkade biljetter till baten, men det har blivit svarare att kopa direkt pa faerjan.Det fanns ett biljettkontor nere vid hamnen oxo, kanske finns det kvar....Flyget over kostar 27 Euro och tar ca 25 minuter.
Lycka till!!

Mikke
(KfK)

Elisabet
2005-05-05, 13:48
Vad heter färje linjen som går kl 4,30? Kan jag boka biljett via nätet? Vi har inte diskuterat flyg men får väl göra det.Jag kollade på GTP (du hittar en länk på Kalimeras startsida) och färjan går tydligen bara på onsdagar, torsdagar och söndagar i juni: http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=6&SchYear=2005&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSDO41,11531,6&Destination=EGRSDO51,11632,6
Det är LANE som trafikerar. Du hittar deras hemsida via GTP, där kan du kolla om det går att boka via nätet. Fast jag tror inte att det är nödvändigt att förboka och det finns en resebyrå alldeles intill hamnen som säljer biljetter så det är lätt fixat på plats.

MEN i erat läge skulle jag skulle ju hellre leta på http://www.olympicairlines.com/ :)

Annelie
2005-05-05, 17:45
Tack så mycket Elisabeth för all din hjälp.
Det är ju inte så lätt att hitta i den Grekiska färje djungeln:)


Vi får leta vidare....

Elisabet
2005-05-05, 18:14
Det är ju inte så lätt att hitta i den Grekiska färje djungeln:)Nej det är ju inte det. Själv blir jag bara förvirrad av att försöka läsa tidtabellerna hemifrån. Dessutom stämmer de ju inte alltid med verkligheten, så jag brukar aldrig bestämma i förväg vilka båtar jag ska åka med, utan frågar på plats när båtarna går.

inkfish
2005-06-15, 00:04
(frågar för nån annans räkning):

Mikke och Elisabet, ni skriver om flyget. Jag kollade på olympics hemsida, där går inte att boka från Sverige.

Vet ni om det räcker att boka biljett på plats eller brukar planen vara fullbokade? Det gäller ett par som ska från Karpathos till Rodos tredje veckan i september.

27 € är ju rena reaplanet:D

ciakoohler
2005-06-15, 04:14
Då skulle jag gå in på Karpathos resebyrån första dan de är där o boka.Elisabet o jag var inne o kollade fjärde veckan i sept i fjor o då fanns det platser kvarpå flera flyg.Rätta mig om jag har fel Elisabet. Cia.

kari
2005-06-15, 08:17
(frågar för nån annans räkning):

Mikke och Elisabet, ni skriver om flyget. Jag kollade på olympics hemsida, där går inte att boka från Sverige.

Ikke fra Norge heller, men det går fint an å booke fra Danmark på nettet og få billettene tilsendt fra Olympic Airways kontor i København.
Jeg bestillte Karpathos - Rhodos i september. Total kostnad Dkk kr 190 + 16 pr pers. Ingen ekstrakostnad for å få billettene sendt pr post til Norge.klapp_klap

27 € är ju rena reaplanet:D Ja, det er virkelig utrolig billig :)


:) Kari

Elisabet
2005-06-15, 09:08
...då fanns det platser kvarpå flera flyg. Rätta mig om jag har fel Elisabet.Jo du har fel. Det fanns platser på alla flyg ;)

Fast ink, jag har för mig att någon här i forumet hade bokat biljetter via kontoret i Danmark och att det funkat bra. Det kan kanske vara ett alternativ om man vill flyga direkt från Rhodos när man landat där och vara absolut säker på att komma med nästa flyg.

Men som sagt, jag tror att planen så gott som aldrig brukar gå fulla.


Editerat: OJoj nu ser jag att jag hade läst slarvigt innan jag skrev... Kari hade ju redan sagt samma sak, och dessutom skriver du ju att de ska från Karp till R. Då blir det säkerligen inga problem att göra som Cia säger. Kontoret ligger centralt och bra, så det är snabbt gjort att slinka in när man ändå passserar.

inkfish
2005-06-15, 10:16
Tack för svar allihop, detta ska jag vidarebefordra. Suveränt att det kan kosta så lite!

Nån som vet förresten hur ofta planen går?

Mikke
2005-06-15, 11:05
Hej!
Jag brukar pinna iväg till Olympic´s hörna på Rhodos flygplats och köpa biljett till Karpathos där.Sist jag flög TILL öa (24.4.05)kostade det 27 Euro.Det har aldrig varit fullt på planet, iallafall när jag flugit.Det brukar vara två avgångar per dag, på förmiddagen vid 9-tiden och eftermiddag vid halv fyratiden,förutom lördagar eller söndagar, då det brukar bara vara en avgång..Detta kan dock variera....Aktuella tider står på Olympic´s hemsida.
Mvh,
Mikke
(KfK)

inkfish
2005-06-15, 11:27
Tack Mikke! Imponerande turtäthetklapp_klap!

Om flyget kostar 27 - vet du vad Lanefärjan kostar? Det låter inte så hemskt mycket dyrare att flyga.

Elisabet
2005-06-15, 12:33
Om flyget kostar 27 - vet du vad Lanefärjan kostar? Det låter inte så hemskt mycket dyrare att flyga.17 (och nånting?) har jag för mig att vi betalade i höstas. Om man flyger och ska vidare direkt med flyg från från Rh sparar man ju in taxi och ev övernattning, så då blir det lixom BILLIGARE att flyga :)

Jag har dessutom för mig att det till och med var TRE avgångar vissa dagar...

inkfish
2005-06-15, 14:29
Tack!

Mikke
2005-06-15, 16:28
....Bättan!
.....hm...jo.....du har nog rätt, för när jag damp ner söndag 24 april en aning tidigare(!) än utsatt tid, fick jag tipset av damen i Olympic´s biljettlucka att remma på lite så skulle jag hinna med ett-planet till Karp.....? Vilket jag naturligvis gjorde, och trots muddring av fem tullisar, så hann jag....

Så det verkar som det är tre avgångar deau och deau.....:) Kanon!!
Planen är DeHavilland Dash, tvåmotorigt, högvingat turbo-prop med ca 50 platser.Otroligt lättfluget och säkert, turen tar ca 25 minuter och i regel går dom in mot Karp via västsidan, vilket gör att vid klart väder ser man HELA ön utlagd som en karta......Helt suveränt!! Bl.a ser man Saria, öns obebodda norra del, samt Tristomo, den unika viken med trenne munnar/ingångar.....+ alla byar, berg, raviner, etc....
Mvh,
Mikke
(KfK)

Ivi
2005-06-15, 18:09
Det är verkligen härligt att flyga med ett propeller-plan! Det var premiär för mig att flyga med ett sådant i maj på linjen Rhodos-Karpathos. Vi bokade biljetterna (tur och retur) på Olympic Airways kontor i Rhodos stad ett par dagar före avresa. Det var klokt att förboka returresan, då planet var fullt till sista plats! (Däremot var det inte ens halvfullt, då vi flög ner till Karpathos.) En glad överraskning var att 12-åringen i sällskapet flög mycket billigare än vi vuxna (strax under 40 euro tur och retur, om jag minns rätt). :)
Nu har jag ju inte åkt färja mellan Rhodos och Karpathos, men så bekvämt som det var med flyget, så kommer vi nog att välja det även nästa år.

/Ivi

Elisabet
2005-06-18, 22:52
Annan fråga på samma tema, alltså om att flyga till/från Karp:
Har någon flugit mellan Aten och Karpathos?
Bör man boka sådan biljett i förväg?
Vilket slags plan kör de med på den sträckan? Den tar ca 1timme och 20 minuter såg jag, så lite bekvämt kan det ju gärna få vara...

Mikke
2005-06-18, 23:19
Hej Bättan et otras intresserade!!
Jag har flugit Athen-Karpathos en eller två ggr.Men nej, jag köpte biljett på chans när jag kom till Athens flygplats.
Lite spenning piggar upp.......:)
Planet var inte fullt någon av gångerna, vad jag minns......

Vad jag kommer ihåg så var det ungefär samma typ av plan som mellan Rhodos-Karp,d.v.s högvingat, tvåmotorigt propellerplan,antagligen var det ett Dash.....så himla obekvämt var det inte, men jag har välan krympt, iallafall på längden.....det gick fint, ta bara med öronproppar, det är ALLTID bra att ha ibland........
Man kan visst beställa inrikes flygbiljetter i Grekland via nåt ställe i Danmark var det nån här på Kalimera som skrev, kanske var det Zanét??
Mvh,
Mikke
(KfK)

inkfish
2005-06-19, 10:01
Via olympics hemsida där man väljer kontoret i Danmark, om jag fattat tråden rätt.

kari
2005-06-19, 11:53
Via olympics hemsida där man väljer kontoret i Danmark, om jag fattat tråden rätt.

Og, DET har du gjort :)

:) Kari
- som nesten går _B-anana over at sommerem besøker oss i helgen.