handdator

Visa fullständig version : Veksling av valuta


Sinius
2006-08-22, 08:43
Veksling av NKR til €.
Vil det lønne seg å veksle til Euro før man reiser fra Norge, eller å ta ut med Visa i minibank på Skiathos. Er det noen som har en link til en bank på øya, som viser dagens kurser ?.

/Sinius

http://tickers.tickerfactory.com/ezt/d/4;0;0/st/20060911/e/Skiathos/dt/7/k/2031/event.png

Ioslina
2006-08-22, 09:00
8.22 NOK FÖR 1 €
9.34 SEK FÖR 1 €
det är väl en ganska bra kurs ni har där i Norge på Forex? Alltid lika bra att ha med lite € till resan. Sen kan du ta ut mer via bankomaten. Men tar du ut i bankomaten är inte kursen så mycket högre........har för mig att den var ganska okej då jag tog ut i juni i Grekland.

Elisabet
2006-08-22, 09:17
Alltid lika bra att ha med lite € till resan. Sen kan du ta ut mer via bankomaten. Men tar du ut i bankomaten är inte kursen så mycket högre........har för mig att den var ganska okej då jag tog ut i juni i Grekland.Det är så lite som skiljer mellan kurserna så att välja det ena eller det andra av det skälet är som att pinka i havet. Om det inte är ett jättebelopp han ska ta ut förståss, då kanske det är idé att jämföra.

Fördelen med att nyttja bankomaten på plats är ju att man slipper bära på alla kontanter.

Ioslina
2006-08-22, 09:23
Ja, vi gjorde så att vi hade pengar till första båtturen, lite till boendet och mat. Sen tog vi ut mer på bankomaten. Numera tar ju inte banken ut ngn avgift heller när man använder det utomlands. I alla fall inte svenska banker.

Kalimera
2006-08-22, 09:49
Numera tar ju inte banken ut ngn avgift heller när man använder det utomlands. I alla fall inte svenska banker.
Stämmer, de får inte göra det enligt EU. I stället ger de en sämre kurs. I alla fall gör min bank det. ICA-banken tar varken avgift eller sämre kurs vet jag. Hur det är med norska banker har jag ingen aning om.

Ann
2006-08-22, 12:15
Stämmer, de får inte göra det enligt EU. I stället ger de en sämre kurs.
Nordea tar en avgift på 1,45% och det står på varenda kontoutdrag man får.
Jag har ett Forexkort som jag ofta använder mig av i Grekland. Det är kopplat till VISA, och det verkar som att man får en bättre kurs där, tom bättre än vad FOREX visar på sin sida för gällande dag. Även där upplyses jag på kontoutdraget att i växlingskursen ingår ett valutapåslag, men inte hur mycket.
Så det där med lagar, ja.....
På Skiathos finns det många bankomater, så det är väldigt bekvämt tycker jag, man tar ut vad man behöver.
//Ann

CharinaJ
2006-08-26, 09:50
Snabbt svar önskas!
Tog ut mina slantar jag hade tänkt ta med mig till Samos igår.
Har ICA-Bank/Mastercard, ska jag sätta in dem igen o använda kortet i automat på resmålet??? RESER I MORRON.
Hade tänkt växla rubbet på Forex Landvetter... Skit va vankelmodig jag blev nu!!!:eek: :eek:

Ioslina
2006-08-26, 10:16
Växla någon tredjedel av reskassan på forex eller hälften. Ska du luffa runt eller bo på en ö? Bor du på samma ställe, kan du väl bara stoppa in det i en safety box, så slipper du bära med dig. Jag skulle växlat innan på forex, men inte allt. glöm inte ta med kortet bara till grekland!

CharinaJ
2006-08-26, 10:19
Grejen är att jag är så jäkla gammalmodig att jag aldrig använt kortet utomlands förr.
Har alltid växlat rubbet hemma.

Jag kommer bara att vara på Samos.

Ioslina
2006-08-26, 10:33
Ingen fara att använda i bankomat. Läs bara noga vad som står. välj dessutom språk i bankomaten så du förstår! Är du osäker ta med dig resesällskapet som tolk! Annars växlar du allt hemma, om du är osäker på bankomaten! Men håll i handväskan!:)

CharinaJ
2006-08-26, 12:12
Vilket ressällskap?:confused:
Är ensamresenär UTAN handväska :cool:

Ioslina
2006-08-26, 12:17
Ja, åker du själv och osäker på bankomaten, är det väl bäst att ta med allt i euro. Men är du haj på engelska, så lyckas du kunna tyda det som står i displayen på bankomaten...........
Ingen handväska? Då stoppar du pengarna i bh:n!flabb_flab

CharinaJ
2006-08-26, 12:21
Jajjemen :p :p

CharinaJ
2006-08-26, 12:24
Har inga probs med engelskan. Det va ev valutapåslag jag var orolig för..Men efter vad Janne skriver så har tydligen ICA-bank inga sådana.... Kan man lita på det? Hrmmmm..
Blir nog att jag gör som jag brukar...:(

Ioslina
2006-08-26, 12:40
Det kan inte vara många ören dyrare att ta ut på bankomaten därnere.... Hade ung samma kurs som det jag växlat på forex
Ingen fara med några 100% påslag!

Elisabet
2006-08-26, 16:40
Tog ut mina slantar jag hade tänkt ta med mig till Samos igår.
Har ICA-Bank/Mastercard, ska jag sätta in dem igen o använda kortet i automat på resmålet??? Klart du ska :)
Jag har också Ica Mastercard, de tar inga avgifter för uttag! Jag har tagit ut pengar i flera länder med det (har haft det i drygt fyra år). Smidigare finns inte!

CharinaJ
2006-08-26, 16:47
Fasiken Elisabeth, jag hinner inte till affären nu:eek: :eek: :eek: . De stänger 5...
Äsh, det får bli som vanligt:( , växla på Forex Landvetter.

Elisabet
2006-08-26, 16:52
Fasiken Elisabeth, jag hinner inte till affären nu:eek: :eek: :eek: . De stänger 5...
Äsh, det får bli som vanligt:( , växla på Forex Landvetter.Synd. Finns det ingen annan butik du kan åka till?

Du ka ju i alla fall prova att ta ut lite pengar på Samos någon dag, bara för att testa till nästa gång :)
Om du har några kronor kvar på kontot alltså

CharinaJ
2006-08-26, 17:02
Har inte tid att åka till stan 2,5 mil , närmsta ICA butik bortsett från den som stänger 5 o ligger närmst.. Skit!
Jodå, ska ta med kortet o testa ;))

Imorrrn ska jag testa "moppeintyget" *flin*
Landar 12,45 lokal tid i morgon så det finns gott om tid att leta moppeuthyrare..

Elisabet
2006-08-26, 17:05
Landar 12,45 lokal tid i morgon Ha en superhärlig resa hörru!! _B-anana

Och så kan du ju leta upp nån dator nån dag och slänga in några ord om vad intyget hade för värde :)

CharinaJ
2006-08-26, 17:08
"Will do my very best Miss Sofy!"

:D :D
Jag packar o lagar mat samtidigt som jag sitter här "netaddict" så det är inte konstig att jag glömde packa ner badkläder :eek: ..

malou
2006-08-27, 01:52
Hei. Jeg sjekket Forex og Nordeas kurser før avreise 2. august, ingen forskjell da. Cashet en del på flyplassen. Tips - om du reiser via Gardermoen flyplass, i minibanken før sikkerhetskontrollen (til høyre tror jeg), var kursen ca kr. 0,50 bedre pr. Euro enn om en benyttet minibanken etter sikkerhetsjekken. Fin kurs flabb_flab , og mest av praktiske hensyn - ingen grunn til å vente med uttak. Kjekt å ha lommene fulle ved ankomst. Deilig å slippe feriestart med bankomat-jakt i varmen. Ha en riktig vakker ferie.