handdator

Visa fullständig version : Bildkopiering


xenos
2006-08-17, 18:31
Kopierar bilder till en CD-RW: då försvinner datumet för när bilden är tagen. Kan alltså inte få de sorterade i kronologisk ordning.

Vad gör jag?
Någon som vet?

Lefteris
förvirrad

Chras
2006-08-17, 19:16
Kopierar bilder till en CD-RW: då försvinner datumet för när bilden är tagen. Kan alltså inte få de sorterade i kronologisk ordning.

Vad gör jag?
Någon som vet?

Lefteris
förvirrad

Hej
1. Om Du bränner på en CD-RW eller CD-R ska detta inte göra någon skillnad.
2. Ligger bilderna i mappar? Om så är fallet vad för egenskaper har dessa mappar. Ställ in på "Bilder" eller "Fotoalbum". När Du då öppnar mappen skall du ha med kolumnen "Datum då bilden togs". Är detta med kan Du sortera på denna kolumn.
3. Det kan vara så illa att Du på något vis har tagit bort Exif-filen till varje bild. det är där info lagras om bl a när bilden togs.

Kolla hur det ser ut i datorn på bilderna innan Du bränner dem. Om datum saknas här ligger problemet någon annan stans.

Häls/Chras

Kalimera
2006-08-18, 09:55
Jag bränner ofta bilder på CD när jag är i Grekland. Samma sak händer mig, datumen försvinner men de "kommer tillbaka" när jag för över dem till datorn igen. :confused:

Elisabet
2006-08-18, 09:57
Jag bränner ofta bilder på CD när jag är i Grekland. Samma sak händer mig, datumen försvinner men de "kommer tillbaka" när jag för över dem till datorn igen. :confused:I så fall är det sannolikt så att datuminformationen inte försvinner men att cd-läsarprogrammet inte kan läsa/visa den.

Chras
2006-08-18, 10:55
I så fall är det sannolikt så att datuminformationen inte försvinner men att cd-läsarprogrammet inte kan läsa/visa den.

Förutsätter att Ni öppnar CD:n i Er dator och då går via "Den här datorn" och sedan öppnar CD dvs exempelvis D eller vad Er brännare har för adress. Då ska "datum" visas. Om man däremot läser CD:n i en DVD-spelare (för TV)brukar inte denna info komma fram.
Har svårt att förstå problemet. Ni kanske inte använder Windows?
Häls/Chras