handdator

Visa fullständig version : Översättning om laktos fri kost


Ioslina
2006-08-17, 15:58
Reser nu i september med kompis som är laktosallergiker............ kan någon skriva en vettig översättning. Det ska bla stå att hon inte tål komjölksprodukter eller annat som innehåller laktos, bla laktos socker. det får inte heller vara stekt i smör.

Fast grekerna använder väl olivolja i allt?!
Någon som vet om hon kan äta gyros? Det borde väl hon kunna om hon iinte tar tzatzikin............
Ta gärna några förslag på maträtter som ni andra laktosintoleranta (som det nu så fint heter!) brukar äta! För hon lär ju knappast vara ensam om det!

sussisanna
2006-08-17, 22:12
Hej! Min son är också laktosintolerant och vi skrev ut kort från Celiakiförbundets hemsida. www.celiaki.se tror jag att det är. Sök på Eniro annars på celiakiförbundet.

Lycka till!!!

Eva L
2006-08-17, 22:41
Jag har själv laktosintolerans av låg grad. Dvs att jag som de flesta laktosintolleranta tål en del laktos. I Grekland fungerar det oftast väldigt bra eftersom de använder mycket mindre mjölkprodukter än vi gör i Sverige. Själv tillför jag enzym vid de tillfällen jag vill synda och äta glass, vanlig grädde eller bara ha lite mjölk i min frappe. Jag har mycket god koll på var gränsen går och här hemma använder jag oftast låglaktosprodukter som är mycket bra i matlagning ex när jag gör min egen lammfärspaj med fyllning av grädde och ägg m.m. Jag tror inte din väninna kommer att få några problem. Grekerna har betydligt fler laktosintolleranta i befolkningen än vad vi har och det fungerar säkert bra att fråga på engelska eller titta i grytorna på den lilla tavernan som knappast tillagar sin mat i margarin även om den ovanan lär ha brett ut sig den sista tiden.

Eva

Ioslina
2006-08-18, 09:57
Eva L: Min kompis tål inte alls laktos och kan inte göra som du, tyvärr! Hon kan ev ta tabletter 3 st dagligen, men de är svindyra. Så 21 st tabbletter på resan för henne är en ekonomisk katastrof!flabb_flab

Eva L
2006-08-18, 14:37
Hon kommer att klara sig bra i Grekland utan sina piller om hon bara berättar om sin överkänslighet och då på engelska om hon inte kan grekiska. Tavernorna kan säkert tillhandahålla mat som tillagats med olivolja. Betydligt krångligare att undvika laktosen på en svensk lunchservering här hemmma.
Är det första gången hon är utomlands kan ju några reservpiller kännas bra att ha i fickan.

Eva

puttelino
2006-09-04, 14:18
Hej
Jag o min son är laktos intoleranta o vi var nere på Egina nu i augusti i 3 veckor. Men vi hade med oss lactraz tabletter som du kan få hos läkaren.
De är lite dyra ,men väl värda. Du tar dem i samband med måltid eller det du skall förtära med mjölk i o nästan direkt kan du äta vad du vill.

I regel får man balansera hur många man skall ta,det beror ju på hur mkt mjölk det är i. Men om du skall äta glass,tzatsiki etc så ta mellan 2-3 st.
Det rekommenderar jag,det är osäkert att veta att det man beställer inte har nån mjölk i sig o inte värt att ev sitta med magbesvär sen.

Vi åt o drack gott hela semestern o de tabletterna var guld värda.

Trevlig resa!