handdator

Visa fullständig version : Förslag till resrutt


JanssonJunior
2005-05-03, 22:31
Håller på att planera sommaren för fullt. Jag kommer att vistas nere i Grekland i tre månader och i två av dessa tolv veckor får jag ner två greklandsdebutanter. Jag möter dem på Santorini i början av augusti och sedan har vi två veckor på oss att ta oss till Athen. Jag vill visa dem "mitt lilla Grekland", men samtidigt inte gör det för svårt för oss att få tag i boende med mera.
Jag skulle helst ta dem till Schinoussa, Anafi, Fourni, men antar att större öar och gärna på rutten mot Athen är att rekommendera. Alltså.. vi är tre stycken som vill ha äkta Grekland, både lite turism och ensklidhet.
Alla kommer skrika Naxos, och dit är det planerat att vi ska ta oss (mest p.g.a vänner där).
Känns som om öar som Amorgos, Syros och kanske Tinos skulle passa..

Helt enkelt; Vad tycker ni??
Tack på förhand!

Mvh

Eva L
2005-05-04, 08:54
Håller på att planera sommaren för fullt. Jag kommer att vistas nere i Grekland i tre månader och i två av dessa tolv veckor får jag ner två greklandsdebutanter. Jag möter dem på Santorini i början av augusti och sedan har vi två veckor på oss att ta oss till Athen. Jag vill visa dem "mitt lilla Grekland", men samtidigt inte gör det för svårt för oss att få tag i boende med mera.
Jag skulle helst ta dem till Schinoussa, Anafi, Fourni, men antar att större öar och gärna på rutten mot Athen är att rekommendera. Alltså.. vi är tre stycken som vill ha äkta Grekland, både lite turism och ensklidhet.
Alla kommer skrika Naxos, och dit är det planerat att vi ska ta oss (mest p.g.a vänner där).
Känns som om öar som Amorgos, Syros och kanske Tinos skulle passa..

Helt enkelt; Vad tycker ni??
Tack på förhand!

Mvh

Absolut Amorgos men även Sifnos och Folegandros(om det passar med båtar) skulle jag rekommendera. Syros har jag inte besökt den står på min framtida önskelista.

Eva

Eva

Kalimera
2005-05-04, 09:48
Håller på att planera sommaren för fullt. Jag kommer att vistas nere i Grekland i tre månader och i två av dessa tolv veckor får jag ner två greklandsdebutanter. Jag möter dem på Santorini i början av augusti
Känns som om öar som Amorgos, Syros och kanske Tinos skulle passa..
Mvh
Absolut Amorgos och Syros! Tinos skulle säkert du gilla eftersom du uppskattar det grekiska, där är visserligen byst med turister i augusti, men nästan bara greker. Tinos är en oerhört grekisk ö och byarna tillhör de finaste i Kykladerna.

Två andra bra öar är Sifnos och Serifos, där finns en bra mix mellan stillsam turism och grekiskt vardagsliv. Kithnos är inte dumt heller, nästan bara grekiska turister. Har ni tid kan jag varmt rekommendera Kea nära fastlandet, bara ett par timmar (båt/buss) från Atens flygplats. Fantastisk ö.

Kom på en annan ö efersom du gillar småöar: om du inte redan varit på Kimolos bör du åka dit, lite som Schinoussa, fast större.

Janne / KALIMERA

inkfish
2005-05-04, 13:20
Tinos är nog tufft - och svindyrt - i augusti. I synnerhet runt den 15 då halva Grekland ska till kyrkan.

Amorgos är underbart men ligger ju lite off om ni ska ta er MOT Aten.

JanssonJunior
2005-05-04, 22:13
Tack för alla svar, tar gärna emot fler =o)
Vi kommer garanterat passera Naxos, så andra öar skall ligga i anstluning och gärna på rutten mot Athen, i alla fall någonstans mellan Santorini och Athen =o)
Har varit på Syros och återkommer gärna.
Kanske Amorgos vore något också, var där för nåra år sedan och gillade ön (ligger ju på rutt med Naxos och/eller Athen, om jag inte missminner mig. Färjor från Santorini till Amrogos - existerar det?).
Ja jag vet inte.
Det enda jag vet att det är tufft att resa runt de två första veckorna i augusti, men vi har inget val (+ vi lämnar Santorini samma dag som mina vänner landat)!
Jag får ju trots allt heeeeeela sommaren där, men inte mina vänner..
Tack igen!
Mvh

dimitris
2005-05-05, 14:44
Har någon åkt till Samothraki och Thassos?

De är två av de vackraste öarna i Grekland. Inte så mycket turister, lugn och ro, utmärtka människor....

JanssonJunior
2005-05-06, 10:55
Hej igen!
Båtarna lär väl gå väldigt ofta under denna högsäsongens högsäsong?! Jag har aldrig varit i Grekland i juli eller augusti, och jag ser fram emot det med blandad förtjusning. Samtidigt som det lär vara hektiskt, fullt med folk och dyrare så får jag ju ändå vara där och vara med om "allt". Hade gärna åkt redan i mars-april och stannat till oktober, men det blir ett annat år.
Hur är det med Antiparos, förresten? Är det fullproppat där också i mitten av augusti? Har aldrig varit där, på Paros har jag varit i knappt ett dygn..
Annars så låter ju Syros, Amorgos + någon ö till kanon.
Eftersom det bara handlar om 2 veckors luff, hinner vi kanske inte med så många fler öar. Vi har även tänkt spendera något dygn i Athen innan vi flyger hem igen.
Tack för svar!
Mvh

Eva L
2005-05-06, 11:05
Folegandros kanske inte är typiskt grekisk i den bemärkelse jag tror många lägger in i begreppet men naturen är väldigt vacker och karg. Från Chora kan man se havet från flera håll. Jag tycker att det är väldigt speciellt att bo i Chora och sitta på torgen och följa folklivet. Lite som en inomhusteater.
Folegandros är en ö som älskas av många världen över och skulle den bli ett av era val bör ni förboka boende i augusti.

Eva

JanssonJunior
2005-05-06, 11:18
Okej, jag undrar om det är så i hela övärlden under dessa veckor (6-20 augusti), att man måste förboka rum..? Jag har aldrig tidigare gjort det, utan letat till mig små krypin, men det kanske inte alls funkar då?
Folegandros kommer jag troligtvis besöka i början av sommaren, redan nu om nåra veckor, eftersom siktet är inställt på Milos.
Det är som sagt någonstans mellan Santorini och Athen (via Naxos) som vi skall hamna.
Tack!
Mvh

Eva L
2005-05-06, 11:32
Okej, jag undrar om det är så i hela övärlden under dessa veckor (6-20 augusti), att man måste förboka rum..? Jag har aldrig tidigare gjort det, utan letat till mig små krypin, men det kanske inte alls funkar då?
Folegandros kommer jag troligtvis besöka i början av sommaren, redan nu om nåra veckor, eftersom siktet är inställt på Milos.
Det är som sagt någonstans mellan Santorini och Athen (via Naxos) som vi skall hamna.
Tack!
Mvh

Naxos och Paros är öar där rum inte behöver förbokas men i övrigt vet jag inte. Tror även att ni kan chansa på att hitta rum på Amorgos och Sifnos om ni inte har speciella krav.

Eva

pialena
2005-05-06, 12:32
Hej alla glada Greklandsresenärer....jag säjer bara KITHNOS...en helt underbar ö med en vacker och spännande Chora. För mig och min man:cool: gäller Parga i år...bara att forska vidare. Hälsningar Pialena

inkfish
2005-05-06, 14:16
Gissar att du är flexibelt lagd:rolleyes: - och då tror jag inte att du behöver förboka. Inte om du håller dig till lite större öar. Att kliva av på öar som Koufonissi och Schinoussa mitt i högsäsongen kan vara ett vågspel, då kan man få ta vändande båt för att där är fullt.

Men håller du dig till öar som är LITE större än så - då hittar du säkert alltid nånting, även om det inte är vare sig det bäst belägna eller det billigaste.

JanssonJunior
2005-05-06, 19:36
Hej igen alla glada!
Tack för förslag! Jag är inte kräsen på något vis, men alltid är det trevligt med uteplats och ja låt mig säga.. havsutsikt!!
Priset däremot är viktigare, hur många timmar spenderar man egentligen i rummet? Inte många och därför känner jag att priset skall vara så (augusti-)lågt som möjligt.
Jag är flexibel och allt därtill. Veckorna blir säkert toppen, men det är alltid roligt att höra vad andra tycker =o)
Tack igen!
Mvh

Brige
2005-05-06, 20:44
Hejsan Du flexibla;)
Landar Santorini å sticker direkt...........till Amorogs kanske:confused: Sedan vidare till Naxos, från Naxos till Syros, eller Paros/Antiparos, eller Kithnos, eller Sifnos, eller Serifos. Finns många öar att välja bland, sedan beror det ju på hur många dygn ni planerar att stanna på varje ö. Jag skulle nog välja; Amorgos--Naxos--Antiparos--Syros. Syros sist eftersom ni då har "raka vägen" till Aten där ni tydligen tänker tillbringa några dygn oxå. Det är ju ändå enklast, tycker jag, att inte behöva ha så många timmar ombord på en färja på "hemvägen". Trivselmässigt skulle jag välja Sifnos, Serifos eller Kithnos i stället för Antiparos, men då är färjeturerna längre och jag vet inte hur det ser med färjor mellan Naxos och öarna i Västra kykladerna. Däremot går ju en rutt just Syros--Kithnos--Sifnos--Serifos, där Serifos ligger längst bort från Aten räknat.
Oavsett vad ni väljer så hoppas jag att ni får det härligt på alla vis:):D

//Birgitta

Zanét
2005-05-06, 21:54
Har någon åkt till Samothraki och Thassos?

De är två av de vackraste öarna i Grekland. Inte så mycket turister, lugn och ro, utmärtka människor....
Skulle vara kul att höra mer om Samothraki som jag har hört ska vara otroligt vacker. Är det från Alexandropolis man tar båt ditut?

Zanét :)

JanssonJunior
2005-05-07, 09:23
Hej igen!

Antiparos är alltså inget att verkligen rekommendera? Jag har inte varit där, knappt på Paros heller, men tänkte att den verkar liten och mysig..?
Känns som om det blir Naxos, Syros (en av mina absoluta favoriter) och någon ö till. De som kommer ner för att luffa med mig har ju bara två veckor och är förstagångsresenärer så det känns dumt att flänga runt så mycket. Samtidigt vill jag ju visa dem små pärlor.
Det kanske blir i april eller oktober - ett annat år.
Hur är det med båtar till/från Naxos mot Sifnos/Serifos med flera?
Om vi vill åka till Syros, kanske från Naxos och sedan ner mot övanstående, måste vi alltså förbi Syros igen. Kanske är bra att ta Syros sist.
Det har jag gjort tidigare luffar och det har passat perfekt.
Ojoj, det finns mycket spännande att välja mellan!
Tack för alla svar! Det är så roligt att planera!

Mvh

Anna-maj
2005-05-17, 09:54
margarita på schinossa ska du väl planera in..var brukar du bodär? mitt ressälskap gillar inte den ön så mycket .. dom föredrar iraklia,donossa & koufonissi men på mej styr magen..

JanssonJunior
2005-05-17, 09:58
På Schinoussa brukar jag bo hos Pothitis, de som har tavernan med samma namn. I sommar blir det nog inte Schinoussa. Vi får se, man vet ju aldrig vad som händer och jag har ju såpass mycket som 3 månader på mig men ja.. Jag rekomenderar i alla fall boendet och tavernan (ovan) starkt! Bor alltid billigt och rent där.
Nu började jag längta efter maten på Margerita.. Jaja. Jag får hålla mig till tåls med annat gott =o)!
Hoppas du kommer dit och att det blir lyckat!

Mvh

Kalimera
2005-05-17, 14:42
På Schinoussa brukar jag bo hos Pothitis, de som har tavernan med samma namn.

Pothitis taverna ligger mig varmt om hjärtat, därifrån har jag fantastiska minnen, både av mat och människor. För många år sedan vann jag 10 000 kr i en novelltävling, mycket tack vare mina upplevelser från Pothitis taverna. Det är några år sedan jag var där, så det var kul att höra att där fortfarande är bra.

Elisabet
2005-05-17, 14:58
[color=black]För många år sedan vann jag 10 000 kr i en novelltävling, mycket tack vare mina upplevelser från Pothitis taverna.Var det du som vann?? Det måste ha varit då jag vann tröstpriset; en valfri resa till Grekland flabb_flab

Kalimera
2005-05-17, 15:04
Var det du som vann?? Det måste ha varit då jag vann tröstpriset; en valfri resa till Grekland flabb_flab
Skojar du? Var du med i samma tävling!

JanssonJunior
2005-05-17, 18:22
Pothitis taverna ligger mig varmt om hjärtat, därifrån har jag fantastiska minnen, både av mat och människor. För många år sedan vann jag 10 000 kr i en novelltävling, mycket tack vare mina upplevelser från Pothitis taverna. Det är några år sedan jag var där, så det var kul att höra att där fortfarande är bra.

Jag vet inte hur det var för "många" år sedan. Jag var där första gången för tre år sen och känner att varken boendet eller maten kan ha varit bättre.. Still going strong, alltså!