handdator

Visa fullständig version : sista- minuten- tips?


Bea
2006-08-15, 19:17
Nu börjar det pirra i magen inför ö-luffen som startar om 17 dagar... Vi (jag +make + våra två barn) flyger till Aten och tar eftermiddagsfärjan till Sifnos och Faros. Dit har vi längtat i två år...

Vi har tre veckor på oss. Valet av ö efter Sifnos ligger mellan Amorgos, Ios, Folegandros eller....? Vi har inte kunnat bestämma oss. Det är ju lite krångligt att ta sig till Amorgos, men det verkar ju vara värt besväret om man får tro alla inlägg!

Har ni några sista minuten-tips till en velig familj? De ställen vi gillat mest på tidigare resor är Sifnos, Syros och ett turisttomt Koufonissi. Våra barn är 3 & 5, vana resenärer även om stortjejen vill ha pool nu när hon håller på att lära sig simma... Hmmm :)

Alla tips om ställen och stränder och öar i "närheten" vi kanske inte ens tänkt på mottages med tacksamhet. Snart bär det av!

Bea

jsoderlu
2006-08-15, 19:33
Hej !

Min favorit ö är Antiparos.
Den ligger väldigt nära Sifnos, men tyvärr går det inga båtar mellan dessa öar (vad jag vet om) så man måste åka via Aten (staden som gud glömde).

Antiparos är perfekt för barnfamiljen med fin strand på gångavstånd från byn.
Jag bor alltid hos Paris som ligger direkt i hamnen, man träffar honom
på färjan mellan Paros och Antiparos.
Det finns en pool som ligger vid den närmsta restaurangen vid stranden (ca 10 min promenad från byn).

Den bästa strandtavernan (vars ägare heter George) ligger dock i slutet av denna strand. Underbara maträtter !

Själva byn består av en lång bilfri gågata som sträcker sig från hamnen
och går upp till torget (där alla samlas på kvällen).

Längst denna gågata ligger alla restauranger.
Om man sedan fortsätter från torget och går igenom ett valv så kommer man efter ca 10 min prom till några caféer, som även serverar smårätter.
Här ser man en underbar solnedgång i havet.

En restaurang som är värd ett besök är Pavlos Place (ligger ca 25 meter till vänster om gågatan). De serverar underbar varierad kost, t ex en underbar pepparstek (trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva i Grekland). Väl värt ett besök när man tröttnat på Tzazikin och Feta osten.

Ha det så bra !

/Johan

Alexandra
2006-08-16, 03:25
Folegandros kan jag verkligen rekomendera, vet inte om det är så barnvänligt men jag tror inte att det är något problem. Vill man ha en urmysig Chora, fina bad med kristallklartvatten och lugn och harmonisk atmosfär ska man verkligen åka hit. Med barn skulle jag nog bo i hamnen då man kan gå ner och bada när som helst. Rekomenderar Vardia Bay Studios. Fräscha och med perfekt läge.

Amorgos är en riktig pärla det med fint och rent vatten, bra bad och en trevlig hamnstad Katapola, pittoresk Chora och mysiga byar. Kanske mer barnvänligt än Folegandros i alla fall finns det nog fler stränder med sand där...

Annars har ni ju vägarna förbi Milos om ni inte redan vart där... Fina bad, häftig natur och mysig Chora. En verklig favorit ö!

Lycka till och trevlig resa!

/Alexandra som längtar tillbaka till Grekiska övärldensnyft_drop

Abi
2006-08-16, 12:07
Jag håller med Alexandra, har dock inte varit på Folegandros, den ön står högt på listan. Däremot tänkte jag på Milos direkt, när jag läste frågan om tips.
Jag var på Milos förra året och bodde i Andros, som även den var en mysig stad med hamnen. Kastro(Chora) får man verkligen inte missa, och stränderna är härliga, alla på sitt sätt, och väldigt olika.:cool:

bye_bye Abi

Kalimera
2006-08-16, 12:40
Även jag föreslår Folegandros ett stenkast från Sifnos. Milos är inte heller dumt och ligger också i krokarna.

inkfish
2006-08-16, 12:47
Jag skulle i första hand tänka bort Amorgos, den ligger åt fel håll.

Sifnos och Folegandros är en bra kombination. Hade själv tänkt ta den i höst men greps av akut Amorgoslängtan så nu blir det Amorgos i stället. Kombinerar den INTE med Sifnos eller Folegandros för den ligger för off i förhållande till dem.

Susnne
2006-08-17, 22:25
Lyckliga Ni! Vi var på Sifnos, Faros med våra barn 6 och 10år i juni i år. Veckan innan var vi på Serifos som ju ligger bara 45 min norrut. En del av den veckan bodde vi i en bungalow på Coralli camping. Där hade vi jätte nära både till en ok strand och en pool. Vår 6-åring började faktiskt simma på riktigt i den poolen. Poolen omgärdades av trädgård med poolbar där det spelades musik lite för högt för vår smak. Men man vande sig och barnen uppskattade att inleda semetern med pool och en och annan läsk i baren. Själva camping -området, några små fjälltält och ett antal små mycket trevliga bungalows, var fint och välskött. Efter fyra dagar flyttade vi in till den mycket lugna strandpromenaden för lite "stadsliv" . Chora, som klättrar på berget ovanför Livadi var det som fascinerade mig mest under vår resa. Ha det så underbart vart ni nu än väljer att resa! Susnne.

kari
2006-08-17, 22:53
Sifnos och Folegandros är en bra kombination. Hade själv tänkt ta den i höst men greps av akut Amorgoslängtan så nu blir det Amorgos i stället. .
Ja, man lengter lettere til steder man h a r vært :rolleyes:
Jeg synes også Amorgos er en deilig øy :)
- nesten like deilig som Sifnos.... .... :D
;) Kari

kari
2006-08-17, 23:00
Hej !

Min favorit ö är Antiparos.
Den ligger väldigt nära Sifnos, men tyvärr går det inga båtar mellan dessa öar (vad jag vet om) så man måste åka via Aten (staden som gud glömde).
Johan
:eek: :confused: __D - nei da, smaken ER forskjellig............:D

JEG feks liker ikke Anti- Paros flabb_flab
- men synes Athen ( i lavsesong) er helt TOPP _B-anana

:) Kari

Bea
2006-08-18, 08:22
Tack för alla tips! Jag är såå sugen på Amorgos också, och vi har trots allt tre veckor på oss... Vi får väl se om vi i lugn och ro lyckas krångla oss dit. Det verkar inte vara helt omöjligt om alla färjor går som planerat och man kör transfer via Syros. Annars får vi stanna i Kini och gona oss. Inte fel det heller!

Milos har vi varit på, jättevackert, men lite "stort" för oss. Vågar inte riktigt moppa runt med barnen ännu, och det blir så dyrt med bil. Vi spar på den till tonårstiden.

Folegandros verkar bra. Det blir kanske dit vi drar ändå. Eller Serifos! Jag hade glömt att jag läst på rätt bra på Serifos inför förra luffen...

Tiden går fort, igår började vi skriva packningslistor! 14 dagar kvar...

/Bea

Ann
2006-08-18, 16:07
Vi reser också i september. Vi ska åka direkt till Sifnos från Athen. Man kan om man vill resa till Amorgos tisdagar o söndagar via Paros. Vi har gjort det ett antal gånger. Vi får se hur det blir nu i september. Ett är säkert, Sifnos först...