handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att ta sig till Olymbos


Janny
2006-08-15, 13:42
Hej!

Jag åker till Karphatos för första gången om 1 vecka.. Har då några frågor:
1. Vi vill gärna åka till omlybos, såg att apollo som vi åker med arrangerar en utflyckt dit. vilket e bäst att åka med dem eller på egen hand? om på egen hand hur?

2. Vi har funderat på att åka runt på karpathos vilket e bäst att hyra bil eller moppe?? Vi e 2 st som åker och ingen av oss nån höjdare moppe.

ENIAC
2006-08-15, 14:07
1. Vi vill gärna åka till omlybos, såg att apollo som vi åker med arrangerar en utflyckt dit. vilket e bäst att åka med dem eller på egen hand? om på egen hand hur?

Jag var med en kompis på Karpathos i juni 2003 och då fanns det båtturer dit. Gå bara bort till hamnen! Det finns plakat längs med kajen där det står vilka tider båten avgår. Minns inte vad det kostar, men du kan nog förhandla fram ett bra pris om det finns flera arrangörer.

Väl framme i ankomsthamnen (minns inte vad orten heter) så går det bussar vidare upp till Olymbos. Vi åkte med en skandinavisk arrangör, men reseledaren pratade norska så vi förstod bara hälften. Vi betalade inget för att åka med bussen. När vi kom till Olymbos fick vi däremot ingen guidning, men den ingick i den arrangerade turen.

Trevlig resa! bye_bye

Hur som helst är det billigare att boka en tur på egen hand, men hur mycket du sparar på det vet jag inte.

Janny
2006-08-15, 14:25
Vilken hamn pratar du om? Ska till amopi

Eva L
2006-08-15, 14:29
Båtarna till Olymbos utgår från Pigadia. Några minuters taxifärd från Amopi.

Eva

YsterSyster
2006-08-15, 14:34
Har varit hemma från Karpathos i två veckor. Det pågår ett vägarbete på vägen som går från Pigadia och Spoa upp till Olymbos. Den är avstängd vissa tider. Några ö-bor som vi pratade med sa att det var stängt hela dagen medans vissa sa att det var öppet några timmar ibland. Skilda bud alltså!

Vi åkte inte dit pga den dåliga vägen eftersom vi bara hade moped. Den såg inte rolig ut så vi vände i Spoa. Skulle nog rekommendera att åka båten upp från Pigadia. Vägen beräknas vara klar 2008.

Visst är det mysigt att åka moped men tänk på det att ibland blåser mycket på ön. Vi var ibland räddare för att blåsa omkull med mopeden än att köra omkull! Ön är också ganska stor geografiskt sett så det blir en del träsmak.

Har skrivit just om detta med Olymbos och moped i resebrevet som inte är klart än. Men jag sliter med det :) !

ENIAC
2006-08-15, 14:37
Vilken hamn pratar du om? Ska till amopi

Det glömde jag visst tala om! :rolleyes: Vi bodde i Pigadia!

YsterSyster
2006-08-15, 14:37
Glömde förresten att önska dig en trevlig resa! bye_bye

Vi stormtrivdes på Karpathos och en regnig dag som denna är det inte utan att jag längtar tillbaka - något så fruktansvärt!snyft_drop

Elisabet
2006-08-15, 14:43
Jag vet några som körde bil till Olymbos häromdagen, så nog är vägen körbar, men i alla fall tidigare i sommar var den inte öppen hela dagen utan vid vissa tider.

Moppe från Amopi verkar alldeles för långt för att vara njutbart. Båt-bussturen är fantastisk!

Janny
2006-08-15, 15:13
Vad kostar det med buss och båt dit?

Kalimera
2006-08-15, 15:15
Vad kostar det med buss och båt dit?Förra sommaren betalade vi 20 € tur och retur.

Bennyboy
2006-08-15, 15:18
Vi gjorde ett forsøk med scooter når vi var der i 2004 men måtte heise det hvite flagget etter noen kilometer, hyrde en offroad sykkel neste dag og med den gikk det fint å kjøre.
De jobber med å legge fast dekke på veien der nå da?

Janny
2006-08-15, 15:43
För 20 euro var det med både buss och båt??? Ni åkte själva då eller?
Nån som vet vad apollo tar?

Kalimera
2006-08-15, 15:57
För 20 euro var det med både buss och båt??? Ni åkte själva då eller?Buss och båt, åkte själva. Apollo tar säkert lite mer, men då ingår guide också.

Lisbeth K
2006-08-15, 16:22
2 är i rad har vi åkt till Olympos, 1:a året lyssnade vi på Apollos reseledare till en början och åkte med på dersa arrangerade båttur...pratade sedan med lite ö-bor, fick då höra att om man bara kör försiktigt är det helt OK att åka dit på egen hand. Och det vill jag verkligen betona att DET VAR DET VÄRT!!! Oj vilken naturupplevelse! Det året 2004 var vägen inte den bästa, vi körde nog i typ 40 km/tim för det mesta......Förra året var vi tillbaka, vägen var breddad och vi gav oss upp igen. Om ni har möjlighet och vilja ....SÅ GÖR DET PÅ EGEN HAND! Det är en fantastisk resa att vara med om!:)

karinafp
2006-08-15, 16:42
Nån som vet vad apollo tar?

Apollo tar runt 30 €. Och då är det samma båt man åker med. :(

Karin

wilda
2006-08-15, 16:43
Hur lång tid tar det ungefär att ta sig till Olymbos
- med bil från Lefkos?
- med bil från Pigadia?
- med båt och buss från Pigadia?

Och hur lång tid vill man ha i själva Olymbos??

(Funderar på om vi ska ta en dag av de vi har i Lefkos, eller offra den enda dagen i Pigadia, på utflykten. Eller kanske vi tom hinner dit på dagen innan vårt flyg går till Rodos?)

Lisbeth K
2006-08-15, 17:14
Allt beror ju på vad man själv vill, självklart kan man forsera sej igenom Olymbos på en kvart, men vad ger det för behållning!?!?:confused:
Ge Olymbos en fair chans att få bli sedd från en annan sida än den som du får genom guidningen endast...ge er tid att gå på egen "tur", det är det värt. Vi har som jag tidigare skrivit åkt dit på egen hand, vi har tagit det väldigt lungt och njutit av varenda sekund. Och i september när vi åker ner igen kommer vi att åter besöka Olymbos! Det har vi redan bestämt!!! :) :) :)

givenchy
2006-08-17, 19:27
jag rekommenderar båten till Diafani och sen buss upp till olympos. tar med buss cirka 20 minuter från Diafani.

Ta båten, ni kommer få en fin upplevelse eftersom ni kommer åka runt på kusten och kommer att se otroligt vackra stränder, vikar och grottor. Och har ni tur får ni syn på delfiner också.

eva_bbe
2006-08-17, 21:01
Hemkommen från Karpathos i afton. Många mysiga upplevelser.Bodde hos Elias och hälsar till alla från honom i Pigadia -trevlig och hjälpsam som vanligt.
Besökte Olympos i förrgår på Mariadagen och då firades det i och vid kyrkan bl a. Många var finklädda och många kvinnor var klädda i folkdräkter.
Betalade 22 euro båt+buss till Olympos.Biljett köpt på båten-rekommenderas köp kvällen innan nu när det är många turister på ön.Charterbolagen använder sig ju även av denna båt.Båten går kl.8.30 (var vid båten i god tid om du vill ha bra platser nu under högsäsong)
och du är hemma vid 18-tiden.
Med bokning via Apollo får du guidning-och betalar mer.
Ta med badkläder-du kan ta ett dopp i havet vid Diafni innan båten återvänder till Pigadia.
Eva