handdator

Visa fullständig version : SuperJet


Kalimera
2006-08-15, 08:59
SuperJet har under några år trafikerat några av de mindre öarna i Kykladerna. En av rutterna är Piraeus - Milos - Folegandros - Santorini - Amorgos - Koufonissi – Piraeus.

Jag har sett båten några gånger, men aldrig åkt med den, jag har hört många som skulle ha åkt med SuperJet, men inte gjort så på grund av att turen har ställts in. SuperJet är något av Egeiska havets flygande holländare, många har hört talas om den, men få har åkt med den. I höst ska jag till Amorgos och min förhoppning är att jag ska kunna ta mig direkt från Santorini till Amorgos utan att passera GÅ (Naxos). Är det någon som åkt med SuperJet i år. I så fall, hur fungerade det?

Bilden nedan är tagen av en av våra medlemmar - Andreas från Milos. Bildtexten under bilden är Andreas.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/superjet.jpg


A cloud of moisture surrounds Erimomilos (Desert Milos) an uninhabited isle off the northwest coast of Milos,as the SuperJet goes by heading for Adamas, the port of Milos. August 10, 2006. Photo by Andreas Belivanakis

Hellen
2006-08-15, 09:32
Har inte åkt med den i år, när vi var på Milos, weekend V28/29 så stod det skyltar med följande text:

"Super Jet cancelled due to damage"

Har däremot åkt med denna båten för två år sedan, det här är ju inte dagsfärsk information, men visst händer det att båten går, har dock varit med om att den varit inställd vid ett flertal tillfällen så det är ingen båt jag förlitar mig till 100% på. Vilken båt i Grekland kan man göra det föresten?:rolleyes:

// Helén

Yak
2006-08-15, 09:43
Nu när jag var på Amorgos i somras så vill jag minnas att den var inställd under vecka 29 (såg notiser på turistbyråerna om det).
Vecka 30 gick den dock till bla Milos, såg den med egna ögon faktiskt. :D
När jag pratade med några andra svenskar som hade åkt den så hade dom fått boka biljetter i god tid, den blir fort fullbokad.

Elisabet
2006-08-15, 10:02
Ursäkta att jag inte svarar på frågan, men jag måste bara få berömma Andreas för ett FANTASTISKT fotografi!!!

modestyblaise
2006-08-18, 18:09
Japp, åkte den från Santorini till Amorgos. Hur smidigt som hellst. Vi kände oss också väldigt trygga när vi såg att den var byggd i Oskarshamn:D Tyvärr blev den inställd (pga blåst) när vi skull tillbaka, så det blev en 8 timmarsresa tillbaka istället för 1 (eller var det två den tog....?)

Valbo
2006-08-21, 22:24
Vi åkte med SuperJet den 4 augusti i år, sträckan Ios - Santorini - Folegandros - Milos.
Den kom 20 minuter sent, men vilken båt gör inte det.
Hamnade tyvärr i rökavdelningen på övre våningen, den som inte vill sitta där bör tänka på det vid bokningstillfället. Vi hade bokat långt i förväg men trodde inte att det fanns rökavdelning överhuvudtaget.
Dyningen gjorde livet surt för flertalet ombord. Van personal tog dock hand om "påsarna" vilket gjorde att båten kändes helt ok.
Lite tråkig båt då man inte kan vistas på däck.
Den som har anlag för sjösjuka bör nog tänka sig för.
Glada att vi fyra klarade oss utan "påsar".
Barnen, 10 o 12 år, tyckte att båten kändes oroväckade och förskräcklig, kan ha berott på dyningarna.
I framtiden väljer vi inte SuperJet om vi inte måste.
Anette o Christer

Ioslina
2006-08-22, 08:01
Åkte superjet den 25 juni. skapligt väder den dagen. Men minns att jag sa till dottern; hade det blåst lite till hade det banne mig inte varit kul att åka med denna båt! Blev väl lite försenade. Åkte Milos-Piraeus, glad jag bokade en tidigare båt, med tanke på den försening. Skönt att komma i land/mellan öarna snabbt. Men det är väl en båt man unnar sig någon gång, inte skulle jag åka superjet varje resa mellan öarna. Som sagt, tråkigt att inte komma ut på däck under tiden, men tur är väl det, annars skulle man "centrifugeras" bort ut i vattnet!

Eva L
2006-08-22, 08:49
Superjet är det samma typ av båt som snabbåten mellan Samos - Patmos-Fourni? I så fall helt ok att åka med. När jag var på Amorgos för några år sedan var snabbåten inställd så resan tillbaka till Santorini fick gå över GÅ/Naxos.

Eva

Kalimera
2006-08-22, 08:56
Superjet är det samma typ av båt som snabbåten mellan Samos - Patmos-Fourni?
Den ser ut så här:

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/superjet_02.jpg

Bilden är från Adamas på Milos. Bild: Andreas Belivanakis

Peter
2006-08-22, 19:40
Det är exakt samma båttyp som annars heter Sea Jet. De har en marsch-hastighet på 40 Miles/tim, och visst kan de rysta och studsa lite när det blåser. Jag har åkt en hel del med dem men så farligt tycker jag inte det är.

Men det var väl en av dem som för ett par år sedan lyckades muta sig ut från Kreta när det blåste för mycket och fick skador på bogen? De fick linka hem igen med hjälp av sjöräddningen och det blev ett dj... liv... Ang_elx

Peter

hasa
2006-08-25, 22:17
Båten kändes bekant. Jag letade bland alla foton från i somras och fann den. Bilden är från amorgos. Jag har för mig att båten låg vid kaj över natten precis som skopan brukar göra. Hittade dock inget foto på skylt utanför biljettkontoret om turer och tider. :cool:

http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/4033266.jpg?0



Hasa

hasa
2006-08-26, 00:46
Att det ska vara så svårt :rolleyes::o:(:mad:__D:eek:snyft_drop

http://i112.photobucket.com/albums/n174/hasa_01/IMG_1734.jpg