handdator

Visa fullständig version : Planering för Naxos 2007 (?)


Gita
2006-08-14, 17:09
Funderar redan på nästa sommar, och försöker få fram lite siffror om olika öar och vad det kan bli för boendekostnader.

Jag undrar om någon har bott på Naxos denna sommar, studio/apartment för 4 personer (2 vuxna och 2 barn) under juli månad? Obs! Med pool...

Jag funderar var man skall lägga budgeten ungefär - 70 euro/natt? Mer/mindre?

Har kontaktat några hotell, men eftersom de inte har några siffror för 2007 klara än, så vill de inte ge något klart besked...

Hassemört
2006-09-10, 22:25
Hej Naxos 2007. Jag och min familj 2+4 personer tillbringade 2 kanonveckor i Juli hos Ioanna och hennes helmysiga lägenhetshotell med pool i Agios Prokopios. Kalaset kostade 80 euro/natt för 2 fina rum med kök och bad/wc. En enrummare för 4 tror jag skulle gått på 55 euro.

Hasse

Susie
2006-09-12, 15:18
Jeg boede et par nætter på Pension Irene II. Værelserne er af meget forskellig størrelse og det er balkonerne også. Der er køkkenafdeling, A/C og TV. Der er en lille pool og pensionen ligger ude ved biografen, hvor det tager ca. 5-10 minutter at gå til stranden og 10-15 at gå til havnen. Jeg betalte EUR 25 pr. nat i midten af juni. Om der findes værelser med plads til 4 personer, ved jeg ikke, men I kan måske få to værelser ved siden af hinanden.
Hilsen Susie og god fornøjelse med planlægningen

Arne
2006-09-12, 16:01
Ioanna är precis perfekt!! Granne till Ioanna är Hotel Prokopios, Ioannas brorsa... För intervallet 60-70€ i Juli förmenas ni erhålla en utsökt studio på Hotel Prokopios såväl som hos Ioanna...

Bifogar lite bilder från Hotellet samt omgivningen.

http://www.sendpix.com/albums/06091206/1rwmkrnddi/

Arne

Gita
2006-09-14, 14:02
Finfina bilder! Härligt läge nära stranden... Jag har varit lite i kontakt med ägaren för Agios Prokopios (som jag inte kommer ihåg namnet på nu...) och han bad mig återkomma när jag har definitiva datum och flygbiljetter.

Jag undrar om Ioanna har studios för 4 personer? Har funderat på olika möjligheter, att ta en stor lägenhet för 4 eller kanske 2 dubblerum? Finns det då pentry i dubbelrummen hos Ioanna/Ag. Prokopios? Och sparar man något på det, det är frågan...

Jag har förstått att om man flyger från Arlanda, så är man framme på förmiddan. Sedan skall man åka båt - men hur lång är väntetiden däremellan?

Kanske skulle man stanna ett dygn på Santorini och resa vidare nästa dag...?

Många frågor, men spännande är det!

Arne
2006-09-14, 15:17
Såväl Vaggelis (Hot Prokopios) som Ioanna har fina dubbelstudios givetvis med köksanordning. Spis, kyl, fläkt diskbänk husgeråd etc etc.
Var inne och tittade i en av Vaggelis dubbelstudios. Planlösningen bra. Gemensam dörr in till liten hall. Till vänster ett stort rum med köksavdelning, bord och stolar samt två sängar.
Till höger ingång till ett rum även det med 2 eller tre sängar. Båda rummen har varsin balkong. Det finnes därtill en dörr för direkt genomgång mellan rummen.

Arne

Gita
2006-09-14, 16:06
Det låter mycket bra. Är dessa anläggningar likvärdiga, eller ligger någon av dem tex bättre till (med tanke på stranden)?

Kommer du ihåg hur lång väntetiden kan bli i Naxos hamn? Ett par timmar eller mer...?

kari
2006-09-14, 22:26
Ioanna är precis perfekt!! Granne till Ioanna är Hotel Prokopios, Bifogar lite bilder från Hotellet samt omgivningen.
http://www.sendpix.com/albums/06091206/1rwmkrnddi/ Arne

Men, Arne :) tar jeg feil ? - jeg har kun kjørt igjennom Ag.Prokopios med buss, men de omgivelsene de fine bildene dine viser, er vel fra Ag.Anna og Restaurant Gorgona ? Du har sikkert mange bilder fra omgivelsene rundt hotell Prokopios og du:D
Den meget trafikkerte veien fra Ag. Prokopios til Ag.Anna ville jeg ikke anbefale noen å gå om man har barn med.
Mulig jeg fikk et ekstra dårlig inntrykk av trafikk(u)kulturen i området :eek:
fordi vi var der i h ø y sesong, men verre har jeg aldri opplevd noe sted i Hellas.
Min datter og familie bodde på et deilig hotell like ovenfor Gorgona, men med tre mindreårige barn måtte de være MEGET påpasselige for å komme seg helskinnet ned på stranda.
bye_bye Kari

Eva L
2006-09-14, 22:30
För den som inte vill gå på vägen är stranden ett bra alternativ. Enkelt och härligt att promenera där. Jag vet inte vad du menar med väntetid i Naxos hamn. Hotellägarna hämtar ofta sina gäster och har ni inte bokat boende är det enkelt att ta bussen ut till Prokopiosområdet om det är där ni vill bo.
Menar du väntetid på Santorini beror det på när ni landar.

Eva

Gita
2006-09-15, 08:29
...ja, menar förstås väntetid i Santorini hamn... går det många båtar till Naxos eller är det en per dag?

Ioslina
2006-09-15, 08:40
...i juli borde det gå allra minst 1 båt per dag till Naxos. Det finns ju både snabbfärjor (oftast dubbelt så dyra) och vanliga färjor. 2½-3 timmar ca tar det väl med vanlig färja. I juni i år, betalade vi en vanlig biljett 11€, men det var Naxos-Ios- Ios ligger ju ca 1-1½ timma från Santorini. Så drygt 20€ kostar ev biljetten för er från Santorini-Naxos

jørn
2006-09-25, 00:19
jeg var på naxos i august og da betalte vi 13 euro pr billett på en hurtigbåt fra naxos til santorini. det som jeg syntes er best er å dra rett til naxos og heller ta en overnattning i santorini på veien hjem. deilig å vente i sola ved et basseng med noe kaldt å drikke enn på en overfyldt båt.

Peterkj
2006-10-08, 16:45
Varför inte åka flyga till Aten, ta buss 96X en timme till Piraeus. Det går säkert många fler färjor därifrån till Naxos. Vanlig färja tar ca 5 timmar.
Vi kom till flygplatsen vi 12-tiden och färjan gick 17.30. Det var nu i slutet av september så det går nog fler färjor under högsäsong. Men det var ju perfekt. Däremot bör man ju inte åka tillbaka samma dag som flyget går för man vet ju inte säkert med färjorna om det är dåligt väder.
Med barn verkar det ju bäst att bo borta vid Prokopios eller Agia Anna. Det går ju bussar till stan oavbrutet. Själva tycker vi bäst om Agia Prokopios, det finns en Taverna som har servering vid bord på stranden, perfekt. Men glöm inte att kolla in stranden Alyko, ligger där asfalten tar slut i sydväst. Ligger nedanför rätt höga klippor men man är ganska ensam och ett fantastiskt vatten.
Peter

Eva L
2006-10-08, 16:57
Personligen börjar och slutar jag helst en resa till cykladerna på Santorini. Enkelt och lättsamt även om det naturligtvis fungerar att åka från Aten också.

Eva

Gita
2006-10-08, 18:24
Att åka till Aten mitt i sommaren lockar inte, då blir det hellre Santorini. Våra bekanta testade Atenvarianten denna sommar, men säger att det nog blir Santo nästa gång. Mer bekvämt...

Hellen
2006-10-08, 19:37
Att åka till Aten mitt i sommaren lockar inte, då blir det hellre Santorini. Våra bekanta testade Atenvarianten denna sommar, men säger att det nog blir Santo nästa gång. Mer bekvämt...

Vi har testat båda varianterna, Santorini vinner! Men till sommaren skall vi nog testa en för oss ny variant, dit, till Aten och hem från Santorini.

// Helén

lycko
2006-10-11, 13:52
Santorini eller Athen som mål för flygresan från Sverige är i regel i första hand en fråga om pengar. Att köpa flygstol till Athen brukar vara det i särklass billigaste alternativet, om man inte satsar på sista minuten men du är ju ute i mycket god tid.
Vi flög till Athen med Sterling,(ToR 1500 kr) - buss (c:a 30 min.) till Lavrio som ligger söder om flygplatsen på Attikihalvöns sydspets - färja till Naxos.
Om jag minns rätt så tog båtresan 2,5 timme och vi var framme på Naxos redan 18.30 i stället för kl.23 som var ankomsttiden om vi rest från Pireus.

Lavrio som alternativ till Pireus verkar vara nästan okänt här på Kalimerasidan. Så här står det på Kalimera om Naxos:

"Charter med Apollo eller Airtours. Åker du på egen hand är det enklast att köpa en flygstol till Aten eller Santorini. Naxos har bra båtförbindelser med både Pireus och Santorini. Smidigast är att flyga till Santorini, båtresan till Naxos tar drygt två timmar."

Verkar vara gammal info...

Gita
2006-10-11, 15:31
Tog båtresan endast 2,5 timmar? Det var inte så farligt. Det är ju vad man säger resan tar mellan Santorini och Naxos.

CarinaN
2006-10-11, 17:56
Vi åkte med Superjet från Naxos till Rafina när vi skulle hem i somras. Tror att det tog ca 3 tim. Endast en halvtimme med buss mellan Rafina och flygplatsen. Nästa gång vi ska till Kykladerna kommer vi absolut att flyga till Aten och ta båten från Rafina.

Carina

Gita
2006-10-11, 18:01
Hjälp, vad många olika valmöjligheter... hur tar man sig till Rafina då, och hur lång tid tar det?

CarinaN
2006-10-11, 18:25
Buss från flygplatsen, det tar endast 30 min. Det tar drygt en timme till Piraeus, så det går fortare till Rafina. Dessutom är Rafina en LITEN hamnstad så allt går mycket enklare och smidigare. Bussnumret kommer jag inte ihåg just nu, men det finns det säkert någon annan som vet.

Janérik
2006-10-11, 19:58
En nackdel med Rafina är om man ska övernatta. På hemväg åkte vi via Rafina där vi hade en övernattning.
Det finns tre hotell i hela stan (vad jag hittade). Det billigaste kostade €60 men där vände vi i dörren utan att ens titta på rummet, de som jobbade där var inte värda några gäster alls enligt min mening.
Vi bodde på Avra där vi betalade €80 inkl frukost men utan havsutsikt, havsutsikt kostade €15 extra. Sedan fanns också ett hotell som kostade €105 men jag tyckte Avra verkade trevligare.
Vi gick runt lite o tittade, fanns en hel del butiker att handla i. Påkvällen blev det en Gyros Special som inte gick av för hackor, välkryddad och rejäl i storlek, dreglar lite lätt vid blotta tanken,har tyvärr glömt vad stället hette.

Mvh Janérik

Flinga
2006-10-11, 21:22
Varianten båt Kreta - Naxos är också bra. Det tar ca 4 timmar och det brukar gå att hitta billiga flygbiljetter. Fördel är också om man bor ute i landet. Jag flög själv ner till Santorini och hem från Kreta

mkh
2006-10-11, 22:22
Santorini eller Athen som mål för flygresan från Sverige är i regel i första hand en fråga om pengar. Att köpa flygstol till Athen brukar vara det i särklass billigaste alternativet

Man får inte glöma att räkna in priset på boende sista natten i kalkylen. Det är mycket lättare att få billigt och bra boende på Santorini än i Aten.

Men till sommaren skall vi nog testa en för oss ny variant, dit, till Aten och hem från Santorini.

Så gjorde vi i somras - fungerade jättebra för oss!

/Marianne

Hellen
2006-10-11, 22:33
Så gjorde vi i somras - fungerade jättebra för oss!
/Marianne
Vilken period åkte ni och kommer du i håg vad ni fick ge för biljetterna?

// Helén

Bernt Andrè
2006-10-16, 12:04
Hei der.
kommer jo helt ann på hvor dere skal bo,enten i byen,agios prokopios,agia anna eller plaka.
Byen kan du prøve; Spiros,Illiovasilema
Agios Prokopios kan du prøve; Agios Prokopios,Kavouras,
Agia Anna kan du prøve;Harmony,Annita
Plaka kan du prøve; Plaza.
Itillegg,hvis dere ønsker å bo billig uten basseng er der helt sikkert mulig å bade i bassenget til nabohotellet om de har da. Det har vi gjort mange ganger og ikke hatt problem med det.
Det finns nå et lite badeland på Naxos ikke langt fra Stelida.Tar dere bussen til Agios Prokopios fra byen ligger det på høyre side 3 min før stranden til Agios Prokopios.
Lykke til.

Gita
2006-10-16, 12:12
Tack för tipsen, Bernt Andrè! bye_bye

Lisbeth K
2006-10-19, 08:01
Funderar redan på nästa sommar, och försöker få fram lite siffror om olika öar och vad det kan bli för boendekostnader.

.

Hallå Gita .. Det här var ju kul, har precis bokat resa till Naxos-Paros för sommarens 2007 Greklands tripp.....
Jag kör dock "latvarianten" allt på ett bräde!:p
Känns lite "konstigt" i magen (inte till Karpathos) men det känns sammtidigt väldigt kul att komma till dessa öar (gammal önskan)
Lisbeth K m familjbye_bye

Gita
2006-10-19, 09:52
Kul! Det känns väl bra när allt är bokat... själv lide jag av resfeber som blossar upp då och då:"När skall vi boka - ovh vart!"

Fast det är ju planerandet som är roligast...;)

Lisbeth K
2006-10-19, 10:21
Så sant att planeringen är en del av njutningen...........:p
Jag "lider" dock av att vara i behov av att få det HÄR och NU!!:o
Så nu kollar jag in allt i mycket lugnare takt, familjen (läs Linnea) har landat i tanken att det inte (troligen) blir någon tripp till Karpathos.:cool:
Och vem vet vad de här öarna har att bjuda på (jag har bara "seglat förbi)
Nöjd känner jag mej i alla fallbye_bye

mkh
2006-10-26, 10:30
Vilken period åkte ni och kommer du i håg vad ni fick ge för biljetterna?

// Helén


Vi åkte precis vid skolavslutningen och stannade 10 dagar. Biljetterna våra var inte alls billiga, vi var för sena med att boka.

Eller tidiga, sista dagarna före avresan vågade man inte öppna en tidning för alla annonser som "hoppade på en". Sista minuten resorna tor Santorini 14 dagar var så billiga att vi lungt hade levt "gratis" de extra 4 dagarna :o
Så ska du åka i den tiden och har is i magen kan det bli billigare med sista minuten.

Våra biljetter för 4 personer kostade 13 500 kr tot, då var Arlanda - Aten med Sterling den billigaste sträckan. Det hade blivit billigare att åka hem med dem från Aten, men när vi räknade in dyrare omkostnader blev skillnaden så liten (minns inte hur mycket) att vi prioriterade mer tid på öarna och inte en massa transport på hemvägen. Vi åkte hem med Apollo.

/Marianne, som hade fullt med frost ute i morse och önskar att jag hade haft möjlighet att åka till Kreta eller något annat sydligt nu på höstlovet...

Gita
2006-10-26, 10:53
Marianne, kommer du ihåg när du bokade era biljetter...?

Margaretha
2006-10-26, 23:12
Hos Ioanna bor man toppenbra, Hon har nybyggda stora 2 rumslägenheter alla med altan mot poolen men även studios för 4 personer. Har även boende i den äldre delen som också är jättefina och där finns också 2 rums lägenheter. Vi har varit där många gånger och nu senast i slutet av september och då var våra bekanta där samt vår son med familj och alla var överens om att detta är ett ställe att återvända till.Vi upplever att poolområdet hos Ioanna är bättre än hos Hotel Prokopios då det är mycket mera sol vid poolen hos Ioanna medan den andra ganska snabbt kommer i skugga. Vi rekommenderar varmt boende hos Ioanna.

Margaretha

mkh
2006-10-28, 22:31
Marianne, kommer du ihåg när du bokade era biljetter...?


Ibland är det bra att aldrig städa sin mappar på datorn ;)

Det låg en gammal bokningsbekräftelse och skräpade...

redan 23 januari bokade vi :confused: . Så man måste alltså vara rejält tidig. Jag minns att medan vi diskuterade här hemma steg priserna hela tiden...

Och jag som inte ens har börjat övertyga maken om att vi "måste" åka till Grekland i sommar igen:rolleyes: Det enda han och barnen har i huvudet (när det gäller resor) just nu är Bydalen på sportlovet. Om det blir något i år blir det nog en sista minuten chansning för oss...

/Marianne

Janérik
2006-10-29, 00:29
Vi har varit där många gånger och nu senast i slutet av september och då var våra bekanta där samt vår son med familj och alla var överens om att detta är ett ställe att återvända till.Vi upplever att poolområdet hos Ioanna är bättre än hos Hotel Prokopios då det är mycket mera sol vid poolen hos Ioanna medan den andra ganska snabbt kommer i skugga. Vi rekommenderar varmt boende hos Ioanna.

Margaretha
Hmm, vi var väl där nästan samtidigt men bodde på Agios Prokopios 16/9-23/9 eller nåt liknande.
Jag tänkte faktiskt också på detta med att poolen på Ioanna har sol mycket längre än poolen på AP Speciellt om man är ute sent i säsongen så blir det skugga på AP poolområde. I övrigt så är det väl fräscha rum på alla familjens hotell, från början bodde vi på Dimitra och hade ett fint rum på bottenvåningen med en altan som var hur stor som helst. Passade perfekt då Emma ville krypa runt så länge vi satt och åt eller bara njöt.

Mvh Janérik

Fenalena
2006-10-30, 21:40
Hej,
Jag tror inte priserna ändrar sig så värst mkt från år till annat, lägg till typ 5 euro natten på priset 2006.
Om ni är 2 vx o 2 barn så kan det ev bli blilligare m charter. Apollo har bra erbj med sk barnpriser. Om du planerar en 2v resa så tror jag absolut du tjänar på på att ta en Apollo charter m tanke på transfers etc etc. Om du däremot vill åka längre period så kan det ju löna sig ek med en luff!...kanske, men kolla med Apollo. Vid 3 v resor el längre faller alla normala rabatter bort men grundpriset kan bli lägre...
Luffar du under juli månad tror jag dock du måste räkna med i alla fall 60 euro/natt. Du vill väl bo "centralt" dvs nära ngn by-kärna o nära strand o bussar o tavernor o livsm affär samt ha en fräsch pool m liten bar kanske? o inte alltför trist utsikt fr balkongen. Det finns alltid husrum som passar både ens smak o plånbok men har man barn o packn så kan det bli drygt o luska runt i värmen o leta...kolla nätet - du kan göra superklipp!! Det är inte alldeles säkert att det är alldeles lätt under högsäsongendock.... Låg o mellanperioderna är köparnas marknad - oj, vilken skillnad!!
Väljer man högsäsongen så kan priserna vara helt konstiga 30 - 150 euro ?? - men du kommer finna ett hyffsat boende för 50 - 80 euro. Pooler är ju inte helt vanligt överallt på Naxos...välj ett enkelt alt första 1-2 nätterna o ta de dagarna till att bla reka läget var vill man bo på Naxos rent geografiskt o var finns drömpoolen till det rätta priset? Jag tror det är rätt sätt - barnen måste ju bli nöjda annars får man inte en lugn stund...ellerhur!
Lena

Gita
2006-10-31, 10:30
Grundtanken var att välja bort charter, för att komma billigare undan. Men om charter blir billigare under högsäsong - ja, då kanske man skall tänka om. Kanske skall man åka till Naxos när det inte är högsäsong? (Men det kan inte blir under 2007 för vår del)

Har haft lite mailkommunikation med hotellägare på olika öar och priserna på en lägenhet för fyra med A/C och pool, nära stranden skiljer sig inte så mycket på olika öar under högsäsong. (Och allt detta måste vi ha!) Det som skiljer sig åt är flybiljetternas pris.

Så det återstår att se vad priset kan blir till Santorini när Apollos Oneway dyker upp. Om jag inte har tröttnat på att vänta och slår till på annat håll... Tex Sterling har billiga biljetter, men hur länge?

Fenalena
2006-10-31, 12:33
Hej Gita,
Det tar inte så lång tid fr flygplats till Santorinis hamn - du tar lättast taxi. Med bussar tror jag det blir mackel m byten o så.Reser du med Apollos flyg så vet jag att båten "passar" in bra ! Om typ planet landar 13.30 så går kanske en stor båt till Naxos kl 15.30 ? Båten tar 2,5 - 4 tim beroende på båttyp. Färjorna (långsamma alt) är rätt trevliga faktiskt- skulle föredra en sådan. Priset ca 15 euro/vx och halva priset för barn fr 6 år annars gratis tror jag.
Stanna inte på Santorini om du inte måste pga båttider inte passar eller hårda vindar el nåt.Åk direkt vidare!!Santorini är inte ngn vidare ö under högsäsong...
Good Luck
oxå Naxos i sommar via Santorini!!
L