handdator

Visa fullständig version : Ny mobiltelefon


Kalimera
2006-08-13, 12:06
Jag måste köpa en ny mobiltelefon eftersom den jag har börjar bli gammal och sliten. Väldigt gammal faktiskt, skulle passa på ett museum. Har bestämt mig för att byta operatör till Telenor eftersom de är "billigast" när det gäller utlandssamtal. Men vilken telefon jag ska köpa är svårare. Först måste jag bestämma mig för om jag ska köpa en "vanlig" telefon, eller en 3G-telefon.

Vad finns det för fördelar med en 3G-telefon jämfört med en vanlig gsm?

PO
2006-08-13, 13:42
Ur Pricerunners köpråd (http://se.pricerunner.com/phones/mobile-phones/buying-advice)
3G är den tredje generationens mobilsystem och kan erbjuda en del funktioner som inte GSM kan. Med 3G kan du snabbare ladda hem information från nätet, du kan använda mobilen för videosamtal och som höghastighetsmodem till din bärbara PC. Nackdelarna med 3G telefoner är att deras batteritid är kortare och att täckningen är sämre. Visserligen går en 3G telefon automatiskt över till GSM när täckning saknas men då fungerar den som en vanlig GSM telefon, dvs. att de funktioner som är speciella för 3G inte fungerar.På Post och Telestyrelsens hemsida kan du få mer information och ta reda på om du har 3G täckning. (http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1006)
Jämför pris på 3G telefoner. (http://se.pricerunner.com/phones/mobile-phones/browse?a_2655=1)

Min tolkning är att om Du gillar prylar/spel och allmän hightech, köp en 3G.
Om Du bara skall ringa & sms:a utan prestige, köp en GSM.
Mellanskillnaden räcker till åtskilliga Mythos..

//PO bye_bye

CharinaJ
2006-08-13, 14:08
Telenor?!
När det finns Telia....
Hoppa 3G:t o köp en megapixeltelefon ist (nokia förslagsvis)..

Min son har Telenor. När han bodde i egen lägenhet ovanpå sin moder så kunde han inte ringa ner till mig.. Nada täckning!:mad:

Janérik
2006-08-13, 17:44
Brukar du köpa gammal modell på dator också? Köp en 3G telefon om du köper, oftast har de ett betydligt mera utvecklat operativsystem som kan göra mycket mera, funktionerna som finns i nätet är väl kanske inte alltid så märkvärdiga.
Då det gäller täckning så är det både bättre och sämre. Jag som kör en del på avlägsna platser här i norrland kan konstatera att det är bättre täckning med en 3G-telefon. Ofta är det helt enkelt så att där man inte har haft täckning tidigare och nu bygger ut så blir det en 3G-mast där, där det inte finns 3G så finns ju fortfarande ofta en GSM-mast. Här i Norrland så är det ju nästan ett krav att man har Telia, annars är det inte lönt att ha en telefon, neröver är det väl bättre med andra operatörer.
För övrigt så är det väl bara Nokia som har vettiga telefoner.

Mvh Janérik (Nokia 6630)

ENIAC
2006-08-13, 18:22
Nackdelarna med 3G telefoner är att deras batteritid är kortare och att täckningen är sämre.

What?! Står det verkligen så? Undrar vilka modeller det gäller för..? Själv har jag en LG U880 med taltid på 285 minuter och standytid på 300 timmar. Upplever mycket bättre täckning också, eftersom den automatiskt byter till 2G när 3G-täckningen saknas. Kan till och med prata i mobilen när jag är hos mamma som bor mitt ute i skogen. Där har jag inte ens kunnat skicka SMS tidigare!
Är hur som helst väldigt nöjd med den telefonen och ångrar inte en sekund att jag bytt från 2G till 3G! Det bästa är att man kan skicka videosamtal från någon grekiska taverna där man sitter och stjälper i sig ouzo och sukta de där hemma :D

Veronica - länktillverkare!

PO
2006-08-13, 22:06
Jag köper prylar både efter behov och lust, min kamera tex. är förmodligen alldeles för dyr.
Mobiltelefonen har jag dock bara till att ringa och sms:a med och då räcker min gamla GSM-Nokia mer än väl, telia har täckning överallt där jag vistas. Men vill man ha finesser så visst ska man köpa det senaste, jobbarkompisarna sitter och skickar blåtandsmeddelanden i lunchrummet och har jättekul.

//PO
-grundlurad?!

Kalimera
2006-08-14, 07:36
Telenor?!När det finns Telia....Jag använder i huvudsak bara mobilen i utlandet och då är Telenor billigast. Telia är dyra som attan.

Kalimera
2006-08-14, 07:41
Min tolkning är att om Du gillar prylar/spel och allmän hightech, köp en 3G.

Om Du bara skall ringa & sms:a utan prestige, köp en GSM. Mellanskillnaden räcker till åtskilliga Mythos.
För mig är en mobil något jag ringer med ytterst sällan, ringer på sin höjd fem samtal i månaden, skickar något fler sms. Behovet för en hightech är med andra ord inte stort. Men många verkar ju ha så kul med sina nya mobiler, skicka mms och video och sådant där. Jag är hundra på att jag skulle skapa mig ett behov om jag köpte en hightech. Dumt. Och som du skrev, jag får pengar över till annat. Mythos. ;)

Kalimera
2006-08-14, 07:46
Då det gäller täckning så är det både bättre och sämre.
Vet du något om hur utbrett 3G är i Grekland? Går det att koppla upp sig mot internet med min bärbara dator med en 3G-telefon från Grekland? Svåra frågor. :confused:

Kalimera
2006-08-14, 07:47
Det bästa är att man kan skicka videosamtal från någon grekiska taverna där man sitter och stjälper i sig ouzo och sukta de där hemma
Är inte det svindyrt?

ENIAC
2006-08-14, 08:48
Är inte det svindyrt?

Jo, det kostar 9,50kr/minut, plus uppkopplingskostnad på 3,50kr. Jag sa inte att JAG gör det, jag sa att man KAN! :D

Däremot att fota med telefonen och skicka hem bilder är inte så fasligt dyrt. Kommer inte ihåg vad det kostar, men de tar betalt per MB och ett foto är ju inte så stort.
Sen beror det ju på vilken operatör du har. Jag ringer med 3, men utomlands fungerar ju inte det utan jag får välja mellan Vodafone och Cosmote. Dessa bolag brukar ta ut samma avgifter (vad jag vet).

PO
2006-08-14, 10:19
För mig är en mobil något jag ringer med ytterst sällan, ringer på sin höjd fem samtal i månaden, skickar något fler sms.

Låter som en billig nalle med kontantkort är det vettigaste ?
http://se.pricerunner.com/phones/pay-as-you-go/

//PO

Kalimera
2006-08-16, 12:38
Låter som en billig nalle med kontantkort är det vettigaste ?Får nog bli en sådan...

Peter
2006-08-16, 14:43
Kolla Telenors hemsida, eller i butik, vilka erbjudanden de har för tillfället. Just när man byter nätleverantör brukar man kunna köpa en telefon tämligen billigt. Jag bytte för ett år sedan och fick med en bra Ericson för 100:- extra i månaden under 1 år.

Peter

Kalimera
2006-08-25, 08:30
Det blev en sån här... (http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10389&zone=pp&lm=pp1&pid=10389)

Kunde inte värja mig mot den duktiga säljaren. :o

ciakoohler
2006-08-25, 08:35
Så nu kan du skicka tjusiga bilder från semestern -till hos som är hemmaflabb_flab

Kalimera
2006-08-25, 08:45
Så nu kan du skicka tjusiga bilder från semestern -till hos som är hemmaflabb_flabDet ska jag göra. :)

inkfish
2006-08-25, 12:12
Förstår att du valde den med bläckfiskarmen:D

Tom
2006-08-25, 12:21
Grattis till nya telefonen !

En Ericsson med 2 mpix kan ta så här bra bilder.

http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/DSC00501.jpg

Mvh Tom

Chras
2006-08-25, 14:29
Går det att ringa vanliga samtal på den? I så fall hur mycket av brukanvisningen måste då läsas igenom?
Chras

Kalimera
2006-08-25, 17:25
Förstår att du valde den med bläckfiskarmenVem sa att utseendet inte spelar roll. flabb_flab

Kalimera
2006-08-25, 17:27
Grattis till nya telefonen ! En Ericsson med 2 mpix kan ta så här bra bilder.Tack! Måste bara lära mig hur man fotar. Min förra mobbe var också en S Ericsson, mycket nöjd med den och hoppas att denna ska vara lika bra. Lite väl många funktioner för en gammal hjärna bara. :rolleyes:

Kalimera
2006-08-25, 17:29
Går det att ringa vanliga samtal på den?
Det sa säljaren inget om. Han pratade mest om internet, kamera och mp3-spelare. Har tre digitalkameror, tre mp3-spelare och två datorer med internet hemma så jag hoppas den går att ringa med. :D

Peter
2006-08-25, 20:05
Det lär vara en kanontelefon vad jag hört. Lite synd bara att den inte har radio också. Lite märkligt att de inte lade in det i den modellen. Då hade du kunnat köpa sådana minihögtalare som fungerar med både telefonen och MP3-spelare...

Men det är säkert ett bra köp.

Peter

Eva L
2006-08-25, 21:38
Hallå varför ska man ringa? Skämt åsido jag kommer att gråta när min Nokia går i graven. Ett sådant underverk kommer aldrig igen. I dagens telefoner verkar ringandet vara en bisak, täckningen urusel i norrländska skogar men alla andra funktioner på topp.

Eva

Bompex
2006-08-26, 00:09
Bra val Janne!

Det jag gillar mest med denna lur är möjligheten att ta en bild och skicka till en "Blogg" som telefonen själv skapar. Har använt denna funktion en hel del i sommar, och inlägg från årets Greklandstur finns under "june/July 2006" på: http://buygin78.blogspot.com

Ett utmärkt sätt att hålla alla intresserade underrättade om vad man egentligen har för sig i livet, typ semester i Grekland och sånt...

/Bompex.

Bompex
2006-08-26, 07:15
Just det, har ju bytt address på bloggen: http://bompex.blogspot.com

/Bompex

Chras
2006-08-26, 10:06
Just det, har ju bytt address på bloggen: http://bompex.blogspot.com

/Bompex

Har sett bilden. För att vara från en telefon är den bra. Skulle själv inte vara intresserad av en dylik telefon eftersom de tar för taskiga bilder.
Använder själv bara telefonen att ringa och skicka några SMS med. Att fotografera använder jag en kamera.
Chras

Bompex
2006-09-07, 21:22
Trevligt dock att Janne använder telefonen till annat att ringa och skicka SMS med, skall bli kul att följa hans Blog på Kalimera Live!...