handdator

Visa fullständig version : Tips på "bra-att-ha-saker" under resan"


Gita
2006-08-12, 14:02
I denna tråd skulle jag vilja ha tips från alla på "bra-att-ha-saker" under resan. Det kan vara något helt galet, som man tror att ingen annan behöver, eller något väldigt fiffigt som kanske alla skulle kunna ha glädje över.

Så berätta alla era tokiga/fiffiga/smarta tips! Tänk inte på att de skulle vara fåniga, det spelar ingen roll...

Jag börjar med:

Galltvål - att tvätta bort små och stora fläckar från käder. Man behöver inget annat tvättmedel med sig på resan, endast denna tvål.

Provförpackningar av schampoo och balsam. Jag samlar olika schmapoo prov etc som ibland följer med (dam)tidningar (små platta förpackningar). De väger endast några gram och räcker ofta till ett par tre hårtvätt. Slipper släpa på stora/läckande flaskor.

Salt och pepparpåsar från McDonalds (tex). Såg detta iår, en annan fiffig kvinna hde det med sig till frukostägget. Väger noll och ingenting!

Elisabet
2006-08-12, 16:12
Underkläder på sista versen. Jag gillar när det blir mindre o mindre i väskan, så jag tar med underkläder och "bad-t-shirts" som har gjort sitt, andvänder dem en sista gång på utflykt eller på väg till stranden och slänger dem sedan.

Lodenskan
2006-08-12, 16:20
Tvättlina... att torka badkläder på
Mjuk kylväska... för kalla Mythos el Bacardi Beezer
En karl/egen plånbok... vilket som:p

Kram A

CharinaJ
2006-08-12, 17:03
Då jag är en lättviktsresenär så blir det inte så mycket onödigt i min väska.
Tvättmedel= Nej, där duger hårschampoot.
Tvättlina= Nej, där duger balkongstolen alt. duschdraperistången.

Bilsom öronproppar däremot är en absolut nödvändighet.
Shorts med innerbyxa så behövs inga trosor.
Min badtermometer åker jag ingenstans utan.. Löjligt som fan, jag vet.Men himla kul att ha.
När jag var på Kreta 03 så va jag ganska poppis på stranden.När jag gick i vattnet så satte sig folk upp o väntade på senaste noteringen :D
(en dag var det 29 i vattnet) Gôtt!

Har bara en liten resväska (handbagage) o den är aldrig full.

ENIAC
2006-08-12, 17:12
Tvättlina= Nej, där duger balkongstolen alt. duschdraperistången.

Duschdraperistång?! I Grekland? :eek: :confused: Vad för slags lyxhotell brukar du bo på? ;)

CharinaJ
2006-08-12, 17:25
Billigaste charterplejjsen.

Ja, hrm, inte 03 då.. Sunwing Makrigialos/Minos.

Gita
2006-08-12, 20:47
Gamla, urtvättade badlakan som man har på stranden och med gott samvete kan lämna kvar när man åker hem.

Eva L
2006-08-13, 00:12
Duschdraperistång?! I Grekland? :eek: :confused: Vad för slags lyxhotell brukar du bo på? ;)

Alla mina boenden i år på tre öar hade både duschstång och duschdraperi. Det är ganska vanligt numera. Prisklassen i år var 20-30 euro för rummet.

Eva

Ivi
2006-08-13, 12:46
Fönsterskrapan följer faktiskt med nu för torkning av badrumsgolvet, speciellt när vi vet i förväg att det kommer att bli enkelt boende i äldre pensionat. Var en av dem som fnissade lite åt detta tips, när det kom upp för första gången här på Forumet (ett par år sedan?). Men då hade vi inte upptäckt charmen av mindre hotell och pensionat (om man nu bortser det där med översvämning i badrummet :D).
Tar också med ett par extra klädhängare. Dessa finns det ALDRIG för många av, inte ens i charter-hotellen :)
Diskmedel i en pytteflaska + disksvamp följer med också. Dessa lämnas ju självklart kvar på sista destinationen för resan!

Ivi