handdator

Visa fullständig version : Grekland i maj?!


Ylma
2006-08-11, 20:21
Jag kan inte svara på varför jag älskar landet så mycket, det bara är så! I maj har jag tänkt att åka till någon ö för att försöka hitta ett jobb och stanna i landet minst ett halvår. Några kompisar som delar dessa planer med mig har jag dock inte (vilket jag verkligen inte förstår!!)

Har du liknande planer som mig?! Hör av dig!!

Jag är en 26-årig tjej. Social, rolig, uttåtriktad. Älskar musik, allra mest Lars W, inredning är min stora passion liksom formgivning, gamla grejor, trädgårdsodling, matlagning/bakning, nyfrälst buggare, mode/design och mycket annat av livets goda.

Har varit i grekland ganska många gånger, då på vanlig hederlig chartersemester och besökt min grekiska vän i Athen. Min ambition med att åka i väg till våren är att lära känna nya människor, lära mig mer om den grekiska kulturen/språket/deras sätt att leva.Tycker också om att sola, bada och ta en öl eller två.

Please, skriv mig några rader...tror det skulle kunna bli perferkt!

klaritza
2006-08-11, 21:18
Jag tror också att det skulle kunna bli perfekt och önskar dig varmt lycka till! jag gjorde samma sak i många säsonger och älskade det! dessutom träffade jag världens bästa Dimitris! Nu är vi påväg tillbaka till Grekland efter att ha bott i svergie i två år. så behöver du övernattning i Athen så får du hojta till, vi har alltid en säng eller soffa ledig!

hoppas du hittar någon att åka med, eller att du finner modet att åka själv!

Janérik
2006-08-12, 00:24
Jag tror ju faktiskt att operation pilkastning är ganska bra i detta speciella fall (bland hundratalet andra).
Det spelar egentligen ingen större roll vart du åker, huvudsaken är att du har lite tur längs vägen och hittar det som ska bli dit favoritmål i Grekland.

Mvh Janérik (som ångrar att han inte hade samma förmåga att sticka iväg för 20 år sedan)

Ylma
2006-08-13, 10:15
Hejsan!

Tack för din positiva respons! Jag har tänkt från och till alldeles för länge på att jag vill åka iväg. Så nu är det ett faktum att jag måste åka i väg, allena eller med sällskap,annars kommer jag att ångra det hela livet.

När du reste i väg och jobbade åkte du i väg själv?! Skulle bli jätte glad om du ville berätta mer om hur det är att resa i väg och arbeta i Grekland!
Är det lätt att hitta ett jobb/när är det bäst att åka/vilken ö skulle du rekomendera/är det lätt att komma grekerna "inpå livet"/långa arbetsdagar/svårt om man inte kan det grekiska språket??! Som du märker har jag hur mycket frågor som helst!

Lycka till med flytten tillbaka till Athen, tack för erbjudandet om soffan!

MVH, Maria

Ylma
2006-08-13, 14:25
Det är aldrig för sent att komma i väg!! Det finns så många fina ställen, vart finns ditt guldkorn?!

klaritza
2006-08-13, 15:41
Ylma!
Jag och en kompis hamnade av en slump på Ios, och därstannade vi kvar. det har senare blivit säsong efter säsong på samma Ö! det är vansinnigt lätt att hitta vänner, speciellt om man åker till en med mycket backpackers. Jag gillar Ios på det sättet, det finns ju ingen flygplats och väldans få charterresor.

Tyvärr är Ios en av de sämsta öarna vad gäller lön. man sliter rumpan av sig för inga pengar alls. jag har alltid jobbat natt på en rockbar ägd av goda vänner. det slitiga är att man inte har fasta arbetstider, man vet när man går på, men inte när man får gå hem. det kan stänga klockan 4 eller 9 på morgonen! om jag någonsin skulle säsonga igen, så skulle jag verkligen välja arbete med omsorg och se till att få ett med fasta tider och under dagen. inga mer nattpass för mig! man har inga lediga dagar utan jobbar varje dag hela säsongen. det är enormt slitsamt men jättekul!

väljer du någon annan Ö så ser det annorlunda ut. det finns relativt bra jobb, men kanske svåra att få om du inte kan grekiska. kan inte riktigt svara på det då jag aldrig har sökt jobb, utan alltid haft ett som väntar på mig. Om du vill ha ett jobb med speciella villkor, så ska du åka ner i maj och verkligen gå runt och kolla läget. säga att du ska stanna hela säsongen och komma överrens om löneförhöjning under högsäsong och sånt där. det är också viktigt att du hittar ett boende där du inte behöver betala mer under högsäsong, utana tt du har ett bestämt pris under hela sommaren.

Om det är lätt att komma grekerna inpå livet är en fråga man inte kan besvara. dom är ju individer precis som vi, men visst har dom ett öppnare sätt än oss. jag tycker att man som säsongare blir en del av lokalbefolkningen (speciellt om man kommer tillbaka år efter år), och dom ser på en som sliter på samma sätt som dom. inte som någon man ska tjäna pengar på. överhuvudtaget tycker jag att greker är väligt öppna och trevliga utan att vara inställsamma. men som sagt, det är farligt att generalisera!

om jag var du skulle jag itne åka till ett megastort turistställe. det blir mer opersonligt och kanske svårare att känna sig hemma. välj en ö som är lite mittemellan och chans!

det finns ju fler säsongare här än mig, så kanske har dom bra erfarenheter från andra öar att dela med sig av!

Hör av dig om det är något mer du undrar över, jag ska försöka hjälpa till så gott lilla jag kan!

agapii
2007-11-14, 18:38
Självklart åker jag med dig :) jag ÄLSKAR Grekland!
Jag har sökt aupair jobb där men det är svårt att hitta, du kanske vet något om det?
Var vill du helst åka till? vilka ö:ar har du besökt?
var har du tänkt att jobba någonstans?

inkfish
2007-11-14, 21:11
Tråden är över ett år gammal och därmed inaktuell.

Agapii, PM:a Ylma så får ni kontakt.

inkfish/moderator