handdator

Visa fullständig version : konstiga djur


Malina
2006-08-11, 10:08
Vilket är det konstigaste djur ni sett i Grekland?
När en väninna,hennes dotter och jag var i Georgiopoli på Kreta -96,hade vi en bönsyrsa på markerassen.Verkligen ett besynnerligt djur!

xenos
2006-08-11, 10:36
Vilket är det konstigaste djur ni sett i Grekland?

En dag vacklade jag upp ur sängen i ett litet rum i Chania. I en stor spegel, ovanligt i sig, ser jag ett konstigt djur på två ben. Efter chocken var jag tvungen att konstatera att det var jag.

Lefteris
odjuret

Malina
2006-08-11, 10:43
En dylik chock brukar jag få de flesta morgnar(morronar,mornar,morgonar,mornings)?,fast det brukar gå över vid 11-snåret...

inkfish
2006-08-11, 11:59
Landsköldpaddor (Symi) och en igelkott (Tilos).

Kalimera
2006-08-11, 12:24
Sköldpadda (Parga och Ikaria)
Skorpion (Tilos)
Halvtam delfin (Ios)
39-fotare (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2024)(Folegandros)

Hasse
2006-08-11, 13:43
Jag minns inte om jag sett något konstigt djur i Grekland faktiskt. Däremot om Scolopendern (eftersom tråden om den är stängd) som jag tycker verkar en riktigt läskig sak. Jag skrev ut den svenska texten om den som någon hade lagt ut i ett inlägg. Tänker läsa och försöka förstå vad i hela friden ett djur som den gör för nytta i världen ???

Jag har också en liten hobby......när jag hittar en död skalbagge någonstans på hotellområdet vi bor på. Då lägger jag den där det finns myror, går sedan tillbaka till den dagen efter och då är det miljoner myror där som antingen käkar på den eller försöker flytta den, eller bara förundrat undersöker vad det är för en konstig sak någon lagt där de bor ?

Ja jag vet att jag borde söka för det men jag har i alla fall kul.



Hasse :rolleyes: :cool:

Eva L
2006-08-11, 13:50
Ja jag vet att jag borde söka för det men jag har i alla fall kul.


Hasse :rolleyes: :cool:

:D flabb_flab

Eva

CamillaN
2006-08-11, 15:06
En skorpionbäbis, mindre än 0,5 cm, i en snigel :eek: som vi höll på o tvätta för att sedan laga till. I en liten by på Kreta som jag för tillfället glömt namnet på.

Och så i Rethymno en vuxen skorpion som satt jämte lysknappen till toan en natt när jag vaknade o trött skulle dit.

Jag hade ingen aaaaning om att det överhuvudtaget fanns skorpioner i Grekland innan.

//Camilla.

Eva L
2006-08-11, 15:33
Ormar och landsködpaddor i Parga med omnejd. Skorpion på Kreta och Gavdos.
Lustiga ödlor lite här och var. Knallgul spindel på Cypern(grekcypriotiska delen).

Eva

Klick
2006-08-11, 15:49
Ok det kanske inte är så konstigt i alla fall men ur mina ögon sett var detta det märkligaste jag sett.... På Naxos såg jag och blev jagad av en jätte-geting.... Mkt större är en humla och mycket längre. Flyger inte snabbt kanske beroende på tyngden??? Den såg i alla fall dö-läskig ut....

Ingegerd_Lasse
2006-08-11, 16:01
På Agistri, såg vi en kväll ett mystisk ljus på en vit kyrkvägg, trodde först att det var någon form av larmlampa. det visade sig vara en skalbagge med en blålysande pärla längs bak på kroppen. Vackert och förunderligt!
Ingegerd

Hellen
2006-08-11, 17:59
Ok det kanske inte är så konstigt i alla fall men ur mina ögon sett var detta det märkligaste jag sett.... På Naxos såg jag och blev jagad av en jätte-geting.... Mkt större är en humla och mycket längre. Flyger inte snabbt kanske beroende på tyngden??? Den såg i alla fall dö-läskig ut....

Det kanske är dessa som vi kallar "helikopter"?
Den lilla gul/gröna ödlan vi hade på väggen i Chania -94 var lite läbbig. Den såg ut som en gelé godisbit, men vi smakade aldrigAng_elx

// Helén

Janérik
2006-08-12, 00:34
På Parga för ett par-4 år sedan var jag ue och promenerade runt vårt jättefina boende. Då känner jag helt plötsligt nånting som i mörkret slingrar sej runt mina ben. Tyvärr har jag fortfarande inte fått veta vad det var men min kära hustru vägrade under resten av tiden att gå ut i mörkret utanför balkongen.
Ska kanske tillläggas att vi i träden utanför var ganska säkra på att vi såg ormar på kvällarna men det är inte lätt se helt klart på kvällarna då det är mörkt (och nå't)

Mvh Janérik

Peter
2006-08-12, 03:11
Då känner jag helt plötsligt nånting som i mörkret slingrar sej runt mina ben.

ÄH, det var bara svansen på en katt som ville ha lite uppmärksamhet och kel... Ang_elx :eek:

Peter

patyy
2006-11-13, 20:54
i zakynthos såg ja dem där stoooooora sköldpaddorna (caretta caretta) som väger upp till 400 kg

PO
2006-11-13, 21:05
Bönsyrsor är som sagt rätt fula, denna är ca 1 dm och bor på Kalymnos. http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Kalymnos%202004/normal_P9131338.JPG //PO

Agapi
2006-11-14, 00:27
Bönsyrsor är som sagt rätt fula, denna är ca 1 dm och bor på Kalymnos. //PO
Jag tycker de e jättehäftiga. För två veckor sedan plockade jag ner kläder som hängt ute på tork(har tyvärr ej torktumlare-skåp).
Jag lade dem på sängen.
Mitt på dagen lade jag mig för att vila på siestan.
Såg något grönt på min röda tröja som låg högst i högen. Tog en penna för att röra vid den och då boxade den till med frambenen.
Jag ropade på mina barn så att de kunde få se den. Då vi omringat den och stod och tittade på den började lillkillen hoppa fram och tillbaka framför den. Vad tror ni den gjorde. Jo, han vred på huvudet åt den riktningen min son rörde sig. Det kallar jag häftigt!
Såg sedan en dokumentär om insekter och där visade de även bönsyrsan. De sa att bönsyrsan har väldigt BRA syn.
På grekiska kallas den även "álogo tis panagiás" som betyder Jungfru Marias häst.

Det äckligaste djur/insekt jag varit med om här i Grekland är Sarandapodaroúsa:eek: , Scolependern som ni säger att den heter.
Har hittat såna ett antal gånger i lägenheten. USCH! Bara tanken gör att jag lyfter upp fötterna från golvet och ryser. Jag är inte en så djurvän att jag försöker fösa ut detta kryp....utan det blir tofflan som plockas fram och den är inte lättdödad om jag får säga....:eek: :eek:
Jag tycker t o m skorpioner och ormar är gulliga i jämförelse med detta ....
En vän till mig var i Thailand och sa att där var de mycket, mycket större och dödligt giftiga. Inom 4timmar måste man hinna till sjukhus och få motgift. FRÄSCHT!!!

Katerina-som kommer att titta under täcket innan hon ska sova!:eek:

Zanét
2006-11-14, 09:03
Det äckligaste djur/insekt jag varit med om här i Grekland är Sarandapodaroúsa:eek: , Scolependern som ni säger att den heter.
De här stora tusenfotingarna är inte roliga att ha kring benen, men de små vi har här i Sverige bekommer mig inte alls. Om man söker på Scolependra hittar men även till YouTube där några har filmat odjuret (gigantisk art) när det jagar, fångar och äter möss. Tacka vet jag bönsyrsor :)

//Zanét bye_bye

Admirala
2006-11-14, 09:17
Jeg har sett både kneler (bönsyrsor) og skilpadder, hvorav sistnevnte er klar favoritt flabb_flab

Og så "konstig" er ikke påfuglen, men her i Nafplio har vi en som går fritt. Den bor i parken, men tar seg gjerne en tur i gatene også. At den ikke er blitt påkjørt er kanskje det mest "konstiga".

http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/IMG_6783.jpg

Agapi
2006-11-26, 20:30
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Kalymnos%202004/normal_P9131338.JPG

Har läst lite om bönsyrsan som antikens greker kallade för mantida.

Nu kallas den för "to alogaki tis panagias" (jungfru Marias häst) se ovan.
Så kallas den för att det ser ut som den står och ber med frambenen.

Bönsyrsan kan stå stilla i flera flera timmar tills ett byte(fluga, gräshoppa, fjäril) kommer i närheten. Då slår den till med blixtfart med frambenen och tar fast bytet.
Honan är mycket större än hanen.
Under parningen eller efter äter(slukar) honan hanen;) . Så hungrig blir hon.

Katerina:)