handdator

Visa fullständig version : Info om lefkas


muffins
2006-08-09, 19:48
Nu närmar dig sig.

Jag och pojkvännen plus systern och pojkvännen ska om ca 2 veckor till lefkas. Vi ska bo i Nidri... vi i hotell Gregorys och de i hotell Georgio. Är det någon som vet om dessa ligger nära varandra?

Vi tänkte hyra mope för att uppleva de fina stränderna. Pojkvännen tog körkort för några månader sedan så det skulle nog inte vara nån problem att hyra en eu mope... men jag blir lite tveksam. Har hört att i Lefkas är det bil att föredra... stämmer det?

Båtarna från Nidri till Kefalonia... vart i Kefalonia stannar dem? Och på tal om båtutflykter har ni andra att rekommendera?

Hoppas att jag nu har valt rätt... jag har varit kykladerna många ggr och viller någon annastans men pojkvännen har aldrig varit i Grekland och ibland undrar jag i fall jag skulle ta en säker kort och välja en eller två kykladitiska öar...

Andra tips om vad i ön man inte får missa tar jag gärna emot.
men Grekland som Grekland det blir nu bra. Längtar_B-anana

Ruby
2006-08-09, 20:41
Båtarna från Nidri till Kefalonia... vart i Kefalonia stannar dem? De stannar i Fiskardo som är en söt liten by. :)

Ruby

Elisabet
2006-08-10, 10:36
Vi tänkte hyra mope för att uppleva de fina stränderna. Pojkvännen tog körkort för några månader sedan så det skulle nog inte vara nån problem att hyra en eu mope... men jag blir lite tveksam. Har hört att i Lefkas är det bil att föredra... stämmer det?Just nu råder det tveksamheter om det räcker med vanligt bilkörkort för att hyra moppe. Läs tråden http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4893 så får du se!

Om man ska åka två på samma moppe så är en 50cc i svagaste laget på Lefkas. Vi körde en 80cc och det var tungt i uppförsbackarna! Dessutom är det långt från Nidri till andra sidan eftersom man måste köra runt två berg, så med en 50-kubikare tar det väldigt lång tid. Ja det gjorde det med den vi hade också..

Om jag skulle åka dit igen och bo på östra sidan, så blir det bil, helt klart.

Och på tal om båtutflykter har ni andra att rekommendera?Det finns båtutflykter runt ön med stopp på olika ständer. Det är några år sedan jag var där, men jag är ganska säker på att det är fina utflykter vilken man än väljer.

Till den lilla grannön Meganissi är det också fint att åka, och ett stopp för bad på Skorpios är trevligt, även om man inte kan/får gå någonstans från stranden för att se ön.

Andra tips om vad i ön man inte får missa tar jag gärna emot. Bergsbyn Kyria skrev jag lite om alldeles nyss här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5887

Ni får säkert en härlig resa! Lefkas är inte lik öarna i Kykladerna, men det är en väldigt vacker ö med underbart vatten, särskilt på västra kusten.

Dezzo
2006-08-10, 12:37
Heeeeeeej =)
Har precis varit i Nidri och hade det underbart där vilket ni också kommer få:)
En kompis till mig bodde på hotell Georgio och tyckte att det var ett bra hotell. Jag hoppas att ni får en underbar resa och glöm inte att äta på resturangen Panorama =)

Ann
2006-08-11, 12:13
Har hört att i Lefkas är det bil att föredra... stämmer det?



Vi hyrde moppe och tycker att det är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig runt ön. Vi körde först upp till norra delen, tog oss ner hela västkusten med stopp bl a vid ett kloster, för bad och lunch i Ag Nikitas, en liten turistby. Sedan fortsatte vi söderut, körde över bergen ner till Vagiliki (ett ställe för vindsurfare), för att sedan vända tillbaka till Nidri.
Vi hyr alltid en moppe med minst 80 cc, då vi åker två pers på en moppe. Vi hade inga som helst problem uppe i bergen.
Något tips jag också vill ge under er vistelse där: åk ut till ön Meganissi, jättefint. Det går reguljära båtar från hamnen i Nidri.

//Ann

muffins
2006-08-12, 17:22
Tack för era tips :-)... jag har anteknat dem och dem kommer att följa med oss till Lefkas.
Av vad jag har förståt finns det olika uppfattningar ang. moppe/bil... vi får nog prova oss fram och se vad som lämpar sig.

Vi ska äta på restaurang panorama och vi kommer absolut att besöka Meganisi_B-anana ... jag räknar dagarna nu... det närmar sig.

En annan fråga.
Pojkvännens bror vill också hänga med. Det är slut med hans sambo och han behöver nog ha lite rolig. Jag letar efter hotell och sånt till han. Vi övriga ska som sagt bo i Nidri men i fall han bokar hotell i Nikiana... eller Ligia hur långt avstånd till oss kommer att han att ha??
Av vad jag har förståt så är Perigiali området med gångavstånd från Nidri.. eller?

Tack än en gång för era tips och hjälpbye_bye

Annki
2006-08-12, 19:29
Vi övriga ska som sagt bo i Nidri men i fall han bokar hotell i Nikiana... eller Ligia hur långt avstånd till oss kommer att han att ha??
Av vad jag har förståt så är Perigiali området med gångavstånd från Nidri.. eller?

Det är inte gångavstånd till Nikiana och Ligia. Om du på Googles söker på "Lefkada map" så kan du få en uppfattning om avståndet.
Trevlig resa, hoppas det ordnar sig med hotellet.

Ann-Kristin.

muffins
2006-08-13, 22:33
Tack Ann Kristin :-)
Men idag blev det dock annorlunda....lefkas är nog för lugn för en nybliven singel kille som vill en massa party...

Pojkvännen var förstås glad då han vill helst av allt resa helt ensam med mig.

:p

den 26 augusti närmar sig... hittade öns hemsida... många fina bilder :)