handdator

Visa fullständig version : Shopping i Skiathos stad


Ruby
2006-08-09, 14:34
Hur stor är Skiathos stad? Jag har förstått att det är den mest turistiga av huvudorterna i Sporaderna, men det säger ju inte så mycket för mig som inte har varit där än. Hur är den om man jämför med t.ex. Parikia på Paros eller Argostoli på Kefalonia?

Att shoppingen är bättre i Skiathos stad än på Skopelos och Alonissos har jag också förstått, men hur bra är den om man jämför med andra delar av Grekland? Jag är framför allt intresserad av att köpa böcker och skivor, inte krimskrams. Finns det någon ordentlig bokhandel eller är det lika bra att satsa på ett stopp i Aten?

Ruby

CamillaN
2006-08-09, 14:53
Böcker vet jag inget om men skivor kan du köpa antingen i en fotoaffär på Papadiamantis (stora shopping/gågatan) dom har inte mycket men litegrann. Annars finns en större skivaffär i gränderna en bit upp nånstans på vänster sida i alla fall en bit bort (har jag för mej) om Papadiamantis om du står med ryggen mot hamnen.

Hasse
2006-08-09, 15:34
Jag såg också skivaffären som ligger en bra bit ifrån Papadiamantis-gatan. Jag tror att det var ända uppe vid kyrktornet någonstans. Minns att vi gick förbi bl.a restaurangen 1901 och Marias Pizza. Affären var stängd när jag såg den och de 2 cd:s jag köpte fick jag tag på i den andra affären nere på P-gatan.

Det är svårt att beskriva exakt då det ibland är brist på eller oläsliga gatskyltar.

Likadant med bokhandel. Det såg jag nog ett par tre stycken men var ? Jag tyckte det såg mest ut som att titlarna var på grekiska, inte engelska. Jag läser knappt något själv, hoppar därför över bokhandlar.



Hasse :cool:

Kalimera
2006-08-09, 15:48
Om jag inte minns helt fel finns det en bra bokaffär på Papadiamantisgatan, ganska stort utbud av grekiska böcker, både på grekiska och engelska. Det finns en bra skivaffär i gränderna ovanför "fiskehamnen". Minns inte vad gatan heter, ligger i en liten gränd. Fantastiskt trevliga innehavare. Affären heter Armonia. Hittar du inte dit kan du ringa och fråga, tel: 24720-21829.

Soleil
2006-08-13, 09:38
Det finns gott om shopping på Skiathos o. en bra kvalite. Det finns nog vanliga turistvaror också. Jag brukar inte köpa speciellt mycket på turistorter men nu gjorde jag det.
Det finns en bokhandel på Papadiamandis och en skivaffär såg vi också.
Soleil

Ruby
2006-08-13, 18:15
Tack Camilla, Hasse, Janne och Soleil för era svar! :)

Ruby