handdator

Visa fullständig version : Allmänt om Thassos...


Sofia80
2006-08-09, 12:03
Hmmm, jag vet inte, jag kanske är för godtrogen, men jag köpte nog lite väl mycket det här om att Thassos skulle vara ett ganska "nytt" oexploaterat resmål enligt vissa researrangörer. Bara för att Sverige inte har haft resor till Thassos direkt tidigare, så betyder inte det att resten av världen inte har haft det. Jag uppfattade det som att det var MYCKET turister.

Golden beach var i mitt tycke heller inte en strand som står för det traditionella Grekland - för mig är det små vikar som man hittar själv, utan 5000 tyskar och engelsmän. Det klarar vattnet brukar ju också borga för snorkling, men det kan man i princip glömma vid golden beach. Då rekommenderar jag istället varmt Zeus boat trip som gick från Golden beach - vacker båt som man badade från hela dagen i små vikar där snorklingen var bättre. Fick också möjlighet att fiska! Jag skulle rekommendera att ni som åker tar en båttrip FÖRSTA dagen ni är på ön eller så fort som möjligt - då ser man alla de små vikar som är så fina och som faktiskt GÅR att ta sig till - så att man kommer bort från hemska golden beach (det är så fruktansvärt kommersiellt, man ska hyra solstolar och får reklamblad och det är donutförsäljare och gud vet allt. HUA) En lite mindre strand var tex Aliki som jag tyckte var söt och som man kan åka till med buss rätt enkelt.

Glöm inte heller att titta på de små bergsbyarna - typ Panagia. Jättesöt.

Men en varningens ord gällande insekter - det är MYCKET getingar, det förpestade ganska många måltider för oss, trist nog. Jag hade också problem med myggorna eftersom de verkar gilla mig. Så ta med mygga!
Vi var inte imponerade av maten i början, värst var VIGLI som låg längst till vänster på golden beach - UNDVIK (råttor).

Underbar var dock Playa del oro som ligger mittemot golden beach camping, deras grillade fisk och lamm - smaskens, och vedugnseldad pizza som alltid går hem. Fedra var en annan som också var helt ok, även om menyn är som en mindre novell. En billig semester tyckte jag nog inte att det var när allt kom omkring - middagarna slutade ju alltid runt 35-40 E, och så är det frukost och lunch också, om man bor som vi gjorde.

Varmt är det förstås - så köp ett parasoll på en gång, man vill inte annat än att vara i skuggan.

Oj, vilket långt inlägg det blev - jag hoppas jag inte var alltför negativ men ärligt talat - man får vad man betalar för och det här ÄR charter. Hit åker MÅNGA. Visst präglar det ön!

/Sofia

Tammis
2006-08-12, 17:50
Tänk så olika man uppfattar saker och ting. Jag håller inte alls med dig. Kanske beroende på att jag alltid varit på Thassos i slutet av säsongen, det kanske blir annorlunda nu när vi åker två veckor tidigare än vi brukar. Det där med att hyra solstol, det avgör du väl själv?! Vi gör det iofs alltid eftersom vi anser att det är bekvämare. Och en munk på stranden hör liksom till. Nåja tur är väl att smaken är som baken. Jag formligen älskar charter. Man behöver inte ta något ansvar, bara blir slussad dit man beställt resan. Jag har lekt reseledare och resebyrå själv tillräckligt många gånger för att ha lärt mig att uppskatta en charter med många turister mellan varven.

Jag längtar i alla fall tillbaka till mitt älskade Thassos!

Tjingeling bye_bye
/Tammis

ulrikas
2006-08-12, 20:54
Ja, man uppfattar verkligen olika! Vi var i Skala potamias 13-27 juni och det var inte mycket turister, speciellt inte svenskar som vi knappt såg några av den första veckan! När vi såg Sverige-Paraguay var det vi och barägaren som tittade på storbilds-TV! Det ekade nästan på stranden, kom du vid 13-14-tiden var det bara att välja var du ville ligga! Mellan Skala p och Golden b var det så gott som folktomt! Getingar och myggor var det också ont om i juni! Thassos är en underbar ö tycker vi, 11 personer i åldern 12-50 år!

:) Ulrika

Ullis 69
2006-08-12, 22:25
Kom hem i veckan från Thassos och ja.... Mycket fin ö men som någon skrivit här tidigare, något saknades! Jag säger inte att det var en "dålig" ö, men vi tyckte att Samos, som vi besökte förra året, gav oss så mycket mer. Självklart beror sånt här på vilken person man är, vad man vill ha ut av semestern tror jag. Naturen, grönskan och de höga bergen var mycket vackert. Vad jag kan hålla med om var turismen, så mycket britter har jag nog aldrig stött på i Grekland tidigare!! Tyskar fanns men inte alls i samma skal. Eftersom att vi åkte i början av augusti så hade ju även grekerna själva börjat invaderat ön. Inget ont om dem, jag ser hellre stränder med greker än med andra turister. Men... de blev väldigt livligt överallt, inget lugn direkt! På stränderna låg de gärna nära inpå (även om plats fanns en liten bit bort) och ni vet ju att greker (+andra sydlänningar) låter värre än det är!

Myggorna gillade mig men inte pojkvännen lika mycket! Räknade till minst 35 bett som jag hade kvar då vi var åter i Sverige. Men vet inte om det var mer än annars..

För att inte bara ta fram det negativa så hittade vi faktiskt en liten strand, för några timmar vår egen, där vi faktiskt fick se delfiner simma förbi!! GRYMT HÄFTIGT!!!

Sammanfattningsvis, trevlig ö med mycket fin natur. Men inte ska man tro att de är lite turister bara för att vi svenskar börja upptäcka ön!

Soleil
2006-08-13, 09:34
Kom hem i veckan från Thassos och ja....
Vi har alltid uppfattat Thassos som en lungn o. trivsam ö. Inte för mycket turister, härlig natur, trevliga människor osv. Har rest charter o. en gång "själv".
Nästa år inga nordiska researrangörer har Thasson i prorrma.. sånt har hotellägarna sagt i år. Det är synd.
Soleil

ulrikas
2006-10-15, 22:16
Nästa år inga nordiska researrangörer har Thasson i prorrma.. sånt har hotellägarna sagt i år. Det är synd.


Såg att Apollo har Thassos nästa år :) så det stämmer inte!

/Ulrika

Stefulainen
2006-10-16, 07:27
Att åka till Thassos från Finland (med Tui) var redan det ganska krångligt, start kl 6, mellanlandning på Skiathos, sedan Kavala på fastlandet, buss till hamnen (20 min), sedan båtresa och så buss från Limenas till Limenaria. Framme kl 17 på eftermiddagen (dvs total restid ca 11-12 timmar). Men iofs så kan man ju se själva resan som en upplevelse också :-)

Nåja, min point är - tror jag - att även om man ordnar resan dit själv t.ex. via Athen, så blir den knappast så mycket längre & krångligare än om man skulle ha kunnat resa direkt med en researrangör.

Janérik
2006-10-16, 22:51
Nåja, min point är - tror jag - att även om man ordnar resan dit själv t.ex. via Athen, så blir den knappast så mycket längre & krångligare än om man skulle ha kunnat resa direkt med en researrangör.
Vill man ordna resan dit själv så är det väl enklare att åka till Thessloniki, dit brukar det gå att få ett hyffsat pris på flygstol. Sedan går det säkert bra med bussar till Kavala antar jag. Tyvärr finns ju inte Ktels busstider på nätet längre så det är lite svårt att kolla.

Mvh Janérik