handdator

Visa fullständig version : Krasch


xenos
2006-08-09, 08:01
Före åerts första Greklandsresa köpte jag en extern hårddisk. Främsta skälet var att lagra bilder. Börjar bli rätt många nu. Men naturligtvis också som säkerhet.
I går kväll satt och jag och surfade på en eminent Greklandssajt, svensk, inget namn!
Snart började det adyka upp, till hälften, dubbla fönster, vissa partier blev konstigt svarta. Eftersom jag inte varken kört Uppdate eller Defragen på ett tag fick jag av denna händelse, konstiga fönster, en impuls att göra det jag skulle. Defragmenteringen gick bra; resultatet slående.
Så skulle jag installera uppdateringar och starta om datorn.
Där var det stopp. Kom inte ens till Windows.
Ringde supporten, vi har HemPC, och innan han fattade läget lotsade han mig till ngn slags restaureringsCD. Noll resultat.
Så gick det upp för supporten hur det såg ut på min bildskärm och han gav mig genast ett kontrollnummer för felanmälan och sade med viss sympati åt mig att gå ut och ta en öl och invänta hämtningen av datorn. Om jag var hemma i Grekland hade jag jobbat hårt för en Fix.

Så nu får jag begränsad tillgång till bl.a. Kalimera från arbetet mitt.

Var inte detta en riktigt hårddiskkrasch?

Lefteris
tillplattad

Kalimera
2006-08-09, 15:36
Var inte detta en riktigt hårddiskkrasch?Usch! Det verkar gå troll i all elektronik i värmen! Min dator pajade för ett tag sedan (är igång igen), min Ipod gick sönder i Grekland (är lagad) och en av mina kameror gick nyligen sönder (är inlämnad). Hoppas verkligen att det löser sig fort Erik!

Arne
2006-08-09, 16:11
När det gäller mobila enheter såsom kamera, extern hårddisk, pocket-Pc, Mp3-spelare, kikare etc etc, då hava jag rådet att alla och envar vilka i ränseln medbringa dylika tingestar, vandrar in i närmast belägen fotobutik att därstädes inhandla ett antal små "specialkuddar" fyllda med just specialsalt!!

Dessa kuddar anbringas i fotoväskor mm och saltet suga till sig all den fukt varma medelhavsklimat kunna medföra. Oslagbart billig försäkring emot elektronikkrascher i ogynnsama klimatförhållanden.
Påsarnas kostnad är försumbar sett mot bakgrund av ecentuella reparationskostnader....

Arne

PO
2006-08-09, 21:43
Med lite tur är det grafikkortet som kraschat och inte hårddisken, din
beskrivning av hur skärmen såg ut tyder närmast på det. Hade det varit
hårddisken så skulle Du ha fått upp en installationsmeny av ett eller annat
slag när Du startade om pc´n med restaurerings-CD´n i.
Har jag rätt så bör Du få tillbaka burken i samma skick som före kraschen.

"Den som skrattar sist tog förmodligen backup" -okänd tekniker.

//PO

Janérik
2006-08-09, 21:54
Jag är nog beredd att hålla med PO här, förmodligen grafikkortet som inte mår bra.
Därmed inte sagt att det är onödigt att ta backup men jag tror jag ska göra en egen tråd med ett litet tips.

Mvh Janérik

xenos
2006-08-10, 07:37
Med lite tur är det grafikkortet som kraschat och inte hårddisken, din beskrivning av hur skärmen såg ut tyder närmast på det. //PO

Ni är ljuset i mörkret!

Lefteris
mindre skakad

sanckar
2006-08-11, 20:18
Jag har haft samma problem, då var det mitt grafikkort som kraschade. Men efter det har jag haft ganska många "små" krascher som resulterade i att nästan hela datorn tackade för sig..hade dock tur :) . Hårddisken (HD) klarade sig, så nu har jag satt den i en extern liten låda som jag har för backup.

Jag laddar ner filmer o bilder från kamera o dyligt på min ordinarie dator med egen HD o sedan kör jag en backup typ varje månad till den externa. Använder inte den externa HD för annat än för backup.

Känner mig ganska lugn för tillfället, är bara rädd för att min "gamla" HD som jag har backupen på ska säga tack o hej... !

/Sussan

Peter
2006-08-12, 04:53
"Den som skrattar sist tog förmodligen backup" -okänd tekniker.

:D Oh, så sant. Och han skrattade gott... Ang_elx Hela vägen till butiken där han köpte nya komponenter... Och visste att det bara var att laddda tillbaka allt han kopierat.

Jag hade för många år sedan en kund som lyckades krascha systemet och blev vansinnig (naturligtvis) för att han inte hade Back-upper... Vi försökte lära dem att alltid ta Back-up i 3 generationer som det kallades. Han tappade bl a hela sitt kundregister på 2400 kunder... :eek: Det var inget kul för honom då... Men det slutade med att han köpte en ny maskin av mig... Så jag klagade inte... Ang_elx Som väl var hade han största delen av kundregistret även på papper, men det kan inte varit kul att lägga in det manuellt igen! :eek:

Jag hade i afton en god vän här på middag (Välkryddade brynta kycklingfiléer på grönsaksbädd i Lergryta med ris och gott vin till. Glass med Mandariner och vispad grädde till efterrätt... flabb_flab ) Och vi pratade lite om min kommande uppgradering av min dator. Jag tänkte köpa mer minne, byta CD-brännaren till en DVD i stället, samt köpa en extern Back-uppdisk via USB.

Som av en händelse hade han just nu 5 (!) datorer hemma varav 2 skulle slaktas för att uppgradera de andra. (Nejdå, det finns inget "bus" där. Allt är ärligt.) Men det skulle bli något Gig minne och ett häftigt grafikkort över som han inte hade någon användning för, så jag får det för en flaska Whiskey... (Det brukar vara standardpriset för överblivna saker i våra kretsar... Ang_elx )

Men han sade även att ha en externdisk för backup är tämligen meningslöst när man kan dumpa alla viktiga filer på en DVD lite då och då! Den tar 4,7 Gig, och det räcker väl för de flesta. I de flesta fall.

Det finns naturligtvis situationer när man behöver ha täta och supersäkra back-upper, men för de flesta tror jag nog en DVD-dump räcker. Eler t o m CD-dump. Två - tre skivor tar rätt mycket...

Samtidigt ska man ju vara medveten om att har man fått in något "skit i burken" så följer det ju också med på Back-uppen om man inte vidtar åtgärder för att förhindra det.

Sedan finns det ju programvara som ligger "on-line" och kopierar allt i realtid till det media man valt. Externt eller internt. Jag har för mig att Arne skrev om en sådan "ghost-disk" för några år sedan. Arne kanske kan hoppa in här och förklara hur det fungerar?

Själv har jag bara lite bilder och dokument som jag känner att jag måste spara, så jag klarar mig med att ta en back-upp lite då och då. Men andra kan ju ha andra behov...

Peter

xenos
2006-08-12, 07:55
:D
Samtidigt ska man ju vara medveten om att har man fått in något "skit i burken" så följer det ju också med på Back-uppen om man inte vidtar åtgärder för att förhindra det. Peter

Härligt!
Jag känner mig säkrare och säkrare...

Lefteris
inte att förväxla med en gröngöling

xenos
2006-08-21, 20:10
Var inte detta en riktigt hårddiskkrasch? Lefteris
tillplattad

Ja, vad var det?

Så här står det på en följesedel nu när datorn återvänt till synas utan att ett enda dokument försvunnit:
"rengjort, mekanisk justering, uppdaterad bios, testat utan anmärkning."

Vill någon hjälpa mig att förstå vad detta betyder?

Lefteris
ödmjuk i kväll

PO
2006-08-21, 22:07
Mekanisk justering av vad, står det nå´t mer?
Uppdatering av BIOS är aldrig fel, det är maskinens "grundinställningar" (Basic input output system) men troligen inte skyldigt till dina problem. Rengöring = dammsugning, Du anar inte vad skit en pc suger i sig på ett par år, kan iofs leda till ett överhettat grafikkort/processor med symptom som dina.

Vad Du än gör nu så ropa inte hej förrän Du är över bäck-up-én.. :eek:

//PO

Janérik
2006-08-21, 22:25
"klipp"
Rengöring = dammsugning
"mera klipp"

//PO
Detta betyder inte att alla som sitter här ska öppna sin dator och ge sej på den med dammsugare. Få saker gör så mycket statisk elektricitet som damm som åker genom ett dammsugarrör och statisk elektricitet får inte finnas i närheten av en dator.

Mvh Janérik

PO
2006-08-21, 22:40
Detta betyder inte att alla som sitter här ska öppna sin dator och ge sej på den med dammsugare. Få saker gör så mycket statisk elektricitet som damm som åker genom ett dammsugarrör och statisk elektricitet får inte finnas i närheten av en dator.

Mvh Janérik

Nähe, det var inte min tanke! ;)

Dammsugaren skall helst ha ett särskilt gummimunstycke till detta, om man är försiktig funkar det med "elementröret" av plast, aldrig alu-röret!

//PO

xenos
2006-08-22, 06:28
Mekanisk justering av vad, står det nå´t mer?//PO

Nej, inget mer. Alltså inte ngn förklaring av vad som justerats.

Jo.
Missade detta; Under Material /delar finns detta; "emb itdt antal 1"

Man har alltså bytt ut något.

Lefteris
selektiv som vanligt

PO
2006-08-22, 21:13
Har inte en susning om vad "emb itdt" är förkortning för, hittar inget vettigt på nätet heller. http://silmaril.ie/cgi-bin/uncgi/acronyms brukar lösa mycket men inte dettta.
Ring och fråga!
Var den dyr?

//PO

xenos
2006-08-23, 06:31
Var den dyr? //PO

Kostnaden stannad på 2428:-

Ska ringa dem idag.

Lefteris

xenos
2006-08-23, 09:36
Har inte en susning om vad "emb itdt" är förkortning för, hittar inget vettigt på nätet heller.

emb står för amballage...

Vi har en katt. Tvivlar på att jag är mest attraktiv, utan att datorns värme är mest attraktivt.
Datorn var "smutsig", läs katthår, och ett systemkort har antagligen blivit för varmt. Detta kort uppdaterades också.

Kan man enkelt kyla ned datorn? Kasta ut katten?


Lefteris
kattvän

PO
2006-08-23, 14:52
emb står för amballage...

Datorn var "smutsig", läs katthår, och ett systemkort har antagligen blivit för varmt. Detta kort uppdaterades också.

Kan man enkelt kyla ned datorn? Kasta ut katten?


Lefteris
kattvän

Emballage.. tänktente på de..:p
Damm/katthår = värme, då var jag inte helt fel ute.
Kyla = ren pc, om Du känner dig säker på vad Du gör så öppna och damsug försiktigt med plastmunstycket på om ett år eller så.
Se till att dra ur 220-tåten inna Du pillar!

//PO
-2 katter, 5 pc.

Mikke
2006-08-23, 16:42
...man kan ganska enkelt byta ut,och/eller komplettera datorns originalfläkt(ar) mot bättre dito....Det finns snör-coola såna med lysdioder, om man nu lutar åt det hållet...:D

Mikke

Peter
2006-08-23, 18:05
Det finns speciella kylbleck för processorerna att köpa i de flesta butiker som säljer datordelar. De skyddar ju lite mot katthår också. Att byta fläkt till en effektivare är ju inte heller någon dum idé. Och har man ändå burken öppen så kan man ju kolla om man kan sätta in något extra filter för att slippa katthåren.

Peter - med två katter som gärna delar med sig av sin päls...

PO
2006-08-23, 18:56
Hm..? Eller näeh!

http://members.gamedev.net/robloach/DailyImage/gillette_naked_cat1.jpg

//PO

xenos
2006-08-23, 19:59
Aldrig!

Lefteris