handdator

Visa fullständig version : Vinbladsdolmar


Malena
2006-08-08, 18:08
Heter det dolmades eller dolmadakia? Och vari ligger den ev skillnaden?

/Malena som idag, på Willys, hittat vinbladsdolmar på konserv som _faktiskt_ smakade kanongott!klapp_klap klapp_klap klapp_klap

muffins
2006-08-08, 19:06
jag brukar kalla dem, sarmadakia. Åtmistone i norra Grekland säger vi oftast "sarmadakia"...de är jätte goda. Farmor brukar fixa en god citronsås till... :D åh va gott

Elisabet
2006-08-09, 19:00
som idag, på Willys, hittat vinbladsdolmar på konserv som _faktiskt_ smakade kanongott!Märke?

Malena
2006-08-09, 20:15
Burken är redan kastad då jag ätit upp dem allaAng_elx Återkommer med märke, ska handla nya snarast!

Hasse
2006-08-09, 21:35
Farmor brukar fixa en god citronsås till... :D åh va gott



Jo du, jag vet också hur gott det kan vara. I Nafplion fick jag den hittills enda gången i Grekland för mig, citronsås till dolmades och den var nästan krämig, lite trögflytande så det var en strålande god upplevelse. Banne mig en av de godaste mattillfällena i Grekland alla kategorier för mig faktiskt klapp_klap



Hasse :cool:

inkfish
2006-08-10, 11:32
Heter det dolmades eller dolmadakia?

Dolmadakia betyder helt enkelt små dolmades.

Malena
2006-08-10, 18:20
Ok, tack då vet jag. Dessa går nog som dolmadakias då, ca 5 cm långa och åh så goda:eek:

Märket heter PALIRRIA - greek specialities

Netwolf
2006-08-10, 18:36
Nu blev man väldigt hungrig. Måste testa dessa nångång, helt klart.

/Netwolf

Frappe
2006-08-15, 14:31
Ok, tack då vet jag. Dessa går nog som dolmadakias då, ca 5 cm långa och åh så goda:eek:

Märket heter PALIRRIA - greek specialities


Dolmades ur burk blir godast ( enligt mitt tycke) genom att pressa lite citron över och de ätes rumsvarma! flabb_flab
Gör även Gigantes ( vita bönor stora,fylda små aubergin, paprika fylda, samt bambies = vet inte vad det heter på svenska ser ut som tjocka bondbönor men skalet är lite ulligt....

Camilla