handdator

Visa fullständig version : Galltvål?


Hellen
2006-08-08, 13:12
Läser i annat inlägg om galltvål, vad är det? Känner inte alls igen namnet.

// Helén

Elisabet
2006-08-08, 13:52
Galltvål är mänsklighetens slutgilitiga seger över allt vad fläckar heter _B-anana

Och den funkar faktiskt, jag har fått bort både motorolja och gamla blodfläckar från kläder med den! Den funkar dessutom på alla material och är numer oumbärlig såväl i garaget, toan, tvättstugan som köket!

Den tillverkas av oxgalla, det är det som löser upp fett, och av vegetabiliska oljor.

Här kan man läsa mer: www.galltval.com

Kalimera
2006-08-08, 14:20
Vi använder galltvål när vi putsar fönster. Resultatet är förbluffande! Men lika tråkigt.

Gita
2006-08-08, 14:43
Galltvål finns att köpa i alla fall på Claes Ohlsson, ibland på Duka etc. Har själv bara använt den i fast form, men det finns tydligen också i flytande form.

Otroligt bra produkt, fläcken försvinner i de flesta fall (fett, ketchup, gräs etc)

"Köp en - jag har en själv" ;)

Lissi
2006-08-08, 14:52
Men OJ så glad maken ska bli när JAG föreslår att vi ska åka till Claes Olsson..Han kommer att tro att det ligger nåt lurt bakom:D
En sån tvål måste jag ha, jag som spiller så mycket..Ska man ha både flytande och fast kanske ??
Kalimera är VÄLDIGT allmänbildande. Man lär sig nya saker varje dag.

Lissi - som är en riktig spillfia.

Elisabet
2006-08-08, 14:57
Galltvål finns att köpa i alla fall på Claes Ohlsson, ibland på Duka etc. Alla återförsäljare i hela landet finns förtecknade på hemsidan. Man kan också beställa den direkt från importören.

För några år sedan kunde föreningar, lag mm sälja den och få en förtjänst. Vet inte om den möjligheten finns kvar, men det var lättförtjänta pengar!

Jag har inte heller provat den flytande, men antar att det är den Janne använder till fönstren. Verkar lite opraktiskt annars :rolleyes:

Flytande är säkert enklare till stora ytor.

Netwolf
2006-08-08, 17:22
Jag köpte min galltvål på Hemtex. De finns ju lite överallt. Den är fantastisk. Man börjar nästan undra vad haken är.

/Netwolf

Hellen
2006-08-08, 22:15
En sådan, eller jag menar flera, måste införskaffas!_B-anana

//Helén

Ioslina
2006-08-09, 07:34
Ett annat fönsterputsar förslag (ang Jannes inlägg) är microfibertrasan! Putsa fönstret med bara hett vatten och microfibertrasa, skölj några gånger i hett vatten och tvätta fönstret någon gång till beronde på hur smutsigt det här. Torka bara efter med en torr microfibertrasa. Du ska inte ha något medel i. Det funkar! Tro mig! Har gjort så många år nu.....................Bara att tvätta trasorna i maskinen sen...........

Eva L
2006-08-09, 08:54
Ja hur skulle vi klara oss utan microfiber och galltvål.;) Annat som också numera känns helt oumbärligt är gore-tex.

Eva

CamillaN
2006-08-09, 09:50
Ett annat fönsterputsar förslag (ang Jannes inlägg) är microfibertrasan! Putsa fönstret med bara hett vatten och microfibertrasa, skölj några gånger i hett vatten och tvätta fönstret någon gång till beronde på hur smutsigt det här. Torka bara efter med en torr microfibertrasa. Du ska inte ha något medel i. Det funkar! Tro mig! Har gjort så många år nu.....................Bara att tvätta trasorna i maskinen sen...........

Jepp, funkar utmärkt. Jag gör likadant. klapp_klap

Themis
2006-08-10, 14:33
Jag köpte min hos skomakaren. :)
Jag tror många hälsokostbutiker har också...

parga
2006-08-10, 20:46
Hej!
Jo, jag har hört talas om galltvål. Fast jag har ett ännu bättre tips, för att ta bort allt vad fläckar heter: OLIVTVÅL!! Det fungerar alldeles utmärkt på det mesta. Det är ju lite mer tillgängligt och billigare. Sedan kan man ju bunkra när man är i Grekland!
Husmodershälsning från
Jenny

Eva L
2006-08-10, 20:48
Olivtvål täpper till avloppen.

Eva

Gita
2006-08-10, 21:30
Olivtvål täpper till avloppen.

Eva

Är detta sant? Skall man inte använda sig av det då...?

Eva L
2006-08-10, 22:06
Nej ta det inte så allvarligt. Där jag bodde tidigare var rören gamla och vaktmästaren som rensade och såg min olivtvål på badkarskanten sa att det satte sig som avlagringar på insidan av det gamla rören pga den höga fetthalten. Har ingen aning om det stämmer men sedan dess använder jag inte så mycket olivtvål. Galltvål däremot är snart helt oumbärlig i mitt hushåll.

Eva

Netwolf
2006-08-12, 16:14
vaktmästaren som rensade och såg min olivtvål på badkarskanten sa att det satte sig som avlagringar på insidan av det gamla rören pga den höga fetthalten.

Stämmer bra faktiskt. Det är likadant om man alltid häller av stekskyn/stekolja mm rätt i vasken. Förr eller senare blir det stopp. Tänk då vad fett gör med våra kanaler i kroppen. Inte underligt att folk blir sjuka.

/Netwolf

Mikke
2006-08-13, 02:31
...nja...tvål i sej är ju förtvålat fett,d.v.s fett förenat med en bas, så oavsett vilken tvål man än använder så eren ju vattenlöslig, och därmed följer den med vattnet när man duschar....
Sen i relation med den vattenmängd man använder plus det lilla av tvålen som följer med, så tror jag inte man behöver oroa sej för att rören ska sätta igen.....
Jag har använt olivtvål det senaste decenniet, och "mina" rör funkar fint....:D
Dessutom är olivtvål utmärkt som raktvål.
Mikke

Elisabet
2006-08-13, 06:39
Till kroppen väljer jag tveklöst olivtvål av de två, men till allt annat är galltvålen överlägsen enligt mitt tycke.

Galltvål är för övrigt fetare än olivtvål. Oxgalla lär vara det absolut fetaste som finns i naturen. Det är därför den löser upp alla andra fetter, proteiner mm som annars är svåra att lösa upp.

Eva L
2006-08-13, 07:58
Galltvål till kroppen nej knappast. Duscreme räcker bra där. :)

Eva

Chris
2006-08-13, 17:51
Måste få fråga om det är galltvål man använder för att
få bort fisklukt på händerna när man rensat fisk ?
Tar den även bort lukt tro ?

Undrar
Chris

Gita
2006-08-13, 20:41
Jag tror att det är en sk metalltvål som tar bort fisklukt, inte galltvål. Fast galltvål kanske fixar det också! Jag lyckades idag att få bort målarfärgsfläckar (intorkade) från gubbens shorts, vattenlöslig målarfärg, men ändå...

parga
2006-08-14, 12:28
Jamen, i Grekland använder de ju olivtvål till allt! Deras rör är ju tunnare än våra. Är det därför det lätt blir stopp där?!;)

Mysplutten
2010-10-20, 16:26
Galltvål är mänsklighetens slutgilitiga seger över allt vad fläckar heter _B-anana

Och den funkar faktiskt, jag har fått bort både motorolja och gamla blodfläckar från kläder med den! Den funkar dessutom på alla material och är numer oumbärlig såväl i garaget, toan, tvättstugan som köket!

Den tillverkas av oxgalla, det är det som löser upp fett, och av vegetabiliska oljor.

Här kan man läsa mer: www.galltval.com (http://www.galltval.com)
Det finns ett Tvättnöts och Galltvåltest på internet som jag spanat in.
Titta på http://www.amzonet.net/tvattnotter-galltval-test.html
Det är tur att det finns bra miljöalternativ som fungerar.bye_bye

anoula
2010-10-20, 16:49
Funkar den på smutsig nylon? Typ en ljus nylonväska?

monica
2010-10-20, 22:14
Ett annat supertips för att få bort fläckar av olivolja är lite bensin på fläcken och sedan lägga på ett lager av vetemjöl, efter 10 min. borsta bort mjölet och vips fläcken är borta.

Inte så miljövänligt men väldigt effektivt i vårat hus där kläderna ofta har olivfläckar

Monica